اپلیکیشن‌های رمضان در جهان؛ از روایت داستان‎های قرآنی تا تسهیل روزه‌‎‌داری
کد خبر: 4051188
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷

اپلیکیشن‌های رمضان در جهان؛ از روایت داستان‎های قرآنی تا تسهیل روزه‌‎‌داری

فناوری‌های گوناگون به مانند هر بخش دیگر از زندگی اجتماعی، بر مسلمانان نیز تأثیرگذار بوده‌اند و در ماه رمضان بسیاری از مسلمانان از اپلیکیشن‌های مختلفی برای تعیین زمان عبادت، پرداخت فطریه و کمک‌های خیریه و موارد دیگر استفاده می‌کنند.

برنامه‌های کاربردی مختص رمضان؛ از مالزی تا کشمیربه گزارش ایکنا، ماه رمضان برای تمام مسلمانانی که روزه می‌گیرند ماهی است که همه به‌طور یکسان روزه گرفته و کمک‌های خود را به خیریه‌ها و افراد نیازمند بیشتر می‌کنند. از سوی دیگر، این ماه، فرصتی است که استحکام پیوندهای خانوادگی و اجتماعی و نزدیک‌تر کردن افراد را هم به همراه دارد.

فناوری‌های گوناگون به مانند هر بخش دیگر از زندگی اجتماعی، بر مسلمانان نیز تأثیرگذار بوده‌اند و در ماه رمضان بسیاری از مسلمانان از اپلیکیشن‌های مختلفی برای تعیین زمان عبادت، پرداخت فطریه و کمک‌های خیریه و موارد دیگر استفاده می‌کنند.Free Malaysia Today در مطلب کوتاهی به برخی از این برنامه‌های کاربردی ماه رمضان در مالزی اشاره کرده است:

My FitnessPal

البته ماه رمضان زمان بسیار خوبی برای تمرین تغذیه سالم است. برنامه‌هایی مانند My FitnessPal به شما کمک می‌کنند تا تعداد کالری‌های مصرفی خود را ردیابی کنید تا متوجه شوید در این مدت بیش از حد می‌خورید یا کمتر.

My FitnessPal بینش بهتری در مورد عادات غذایی خود و اینکه آیا باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا از گروه‌های غذایی خاصی استفاده کنید، به شما ارائه می‌دهد.

به یاد داشته باشید اعتدال و خویشتن‌داری، به خصوص در مورد غذا، در این ماه مبارک امری مهم و کلیدی است.

برنامه‌های تحویل غذا

در مالزی اگر طرفدار آشپزی خانگی نیستید یا عجله دارید که افطار کنید چه به دنبال غذاهای لذیذ محلی باشید چه غذاهای خارجی، همه چیز فقط با یک ضربه انگشت در دسترس است.

گزینه‌های تحویل بسیاری از جمله GrabFood، Foodpanda، ShopeeFood، airasia food، و Beep را می‌توانید بررسی کنید. از طرف دیگر، مستقیماً از یک غذاخوری از طریق وب‌سایت آن را سفارش دهید و غذا را تحویل بگیرید.

خرید آنلاین

اگر شهروندی به دنبال لباسی برای عید فطر باشد، با بسیاری از برنامه‌های تجارت الکترونیکی موجود، دیگر لازم نیست برای انجام خرید به یک مرکز خرید برود.

برنامه‌هایی مانند Zalora، Lazada، Shopee، و FashionValet مجموعه‌ای از لباس‌ها و اقلام خانگی را ارائه می‌کنند که شهروندان می‌توانند در خانه خود به‌راحتی در آنها جست‌وجو کنند.

سرگرمی

مسلمانان مالزی با اپلیکیشن My Tales که داستان‌های هیجان‌انگیزی درباره فرهنگ، تاریخ اسلام و داستان‌های الهام گرفته از قرآن را روایت می‌کند، در این ماه مبارک، سرگرمی‌هایی عالی را برای کودکان خود فراهم می‌کنند.

این اپلیکیشن دارای انیمیشن‌های چشم‌نواز، شخصیت‌های جذاب و بازی‌های تعاملی است که کودک شما را سرگرم می‌کند و به او درس‌ها و ارزش‌های اسلامی را آموزش می دهد.برنامه‌های کاربردی مختص رمضان از مالزی تا کشمیر

خوابیدن صحیح

برنامه‌هایی مانند Sleep Score برای ارزیابی چرخه خواب روزه‌دار با ردیابی زمان به خواب رفتن و بیدار شدن او عالی هستند.

این نرم‌افزار از حس‌گرهای موجود در گوشی برای ردیابی حرکات و صداهایی که در شب ایجاد می‌شود استفاده می‌کند تا کیفیت خواب را مشخص کند که به ویژه در ماه رمضان که باید قبل از سحر برای خوردن سحری از خواب بیدار شوید بسیار مفید است. با این برنامه دریابید که آیا استراحت کافی دارید یا اینکه باید زودتر به رختخواب بروید.

با این همه مالزی تنها یکی از کشورهایی است که اپلیکیشن‌های مختلفی در آن برای بهتر کردن تجربه روزه‌داری در ماه رمضان برای مسلمانان وجود دارد. در مناطق دیگر به دلیل دسترسی کمتر مردم به اینترنت، برنامه‌های مورد استفاده روزه‌داران به صورت آفلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع در کشمیر که به دلیل تنش‌های منطقه‌ای قطعی اینترنت زیاد رخ می‌دهد، دیده می‌شود.  

به گزارش India Times، یک مهندس نرم‌افزار اهل سرینگر، با ساخت برنامه‌ای که هم به صورت آنلاین و هم آفلاین کار می‌کند زندگی مسلمانان اهل کشمیر در ماه مبارک رمضان را تغییر داده است.

اپلیکیشن تسهیل روزه‌داری در کشمیر

حیدرعلی پنجابی 22 ساله اپلیکیشنی را با عنوان افطارکار (Iftarkar) برای تسهیل روزه‌داری در میان مردم ابداع کرده و این باعث شده است که او با این کار منحصر به فرد، توجهات بسیاری را به خود جلب کند.

برنامه‌های کاربردی مختص رمضان از مالزی تا کشمیر

حیدر به India times گفت که این ایده در سال 2020 به ذهنش آمد و تصریح کرد: اول از همه به دلیل شیوع کووید-19 بود و دسترسی به روزنامه‌ها وجود نداشت تا بتوانید تقویم ماه رمضان را ببینید. منطقه کشمیر هم آن روزها شاهد سرعت اینترنت 2G بود و دسترسی به اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها وجود نداشت، مردم واقعاً برای یافتن تمام جزئیات مربوط به ماه رمضان رنج می‌بردند.

او گفت: سپس تصمیم گرفتم ابتدا وب‌سایت رمضان را راه‌اندازی کنم و بعداً ساخت اپلیکیشنی که درخواست‌های زیادی برای قرار دادن آن در فروشگاه Play دریافت کرده‌ام، دنبال شد.

حیدر در مورد افطارکار گفت: با کلیک بر روی برنامه، شما مستقیماً به وب‌سایت افطارکار می‌روید. این با استفاده از آخرین فناوری‌های توسعه وب ساخته شده است و به‌راحتی در اینترنتِ کندتر، کار می‌کند و از حالت آفلاین نیز پشتیبانی می‌کند.

این مهندس نرم‌افزار گفت که این برنامه دارای ویژگی‌های بسیاری است و توضیح داد: اول از همه، تقویم کامل یک ماهه افطاری و سحری در دسترس است. نماز صبح و فریضه روزه را نیز به آن اضافه کرده‌ایم.

حیدر گفت که همه چیزها به چندین زبان موجود است و این شامل انگلیسی، اردو و کشمیری است.

برنامه‌های کاربردی مختص رمضان از مالزی تا کشمیر

حیدر که دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه کامپیوتر در دانشگاه کلاستر سرینگر است، گفت که از سراسر دره کشمیر بازتاب مثبت در مورد این نرم‌افزار دریافت کرده است. او گفت: من از مناطقی مانند Pulwama و Shopian که شاهد خاموشی اینترنت هستند، تماس دریافت می‌کردم، مردم خوشحال بودند و دسترسی به موارد ضروری در برنامه در ماه رمضان را آسان می‌دانستند.

این برنامه تاکنون بیش از هزار بار دانلود شده است.

حیدر یک توسعه دهنده وب برجسته در کشمیر محسوب می‌شود و برنامه‌های آنلاین و پورتال‌های وب مختلفی را توسعه داده است. او گفت: من «Accher»، یک وب‌سایت wordle به زبان کشمیری و برنامه tweet2Pic را راه‌اندازی کردم. tweet2Pic ابزار کوچکی است که می‌توان از آن برای اشتراک‌گذاری توییت‌های توئیتر شما در قالب یک تصویر استفاده کرد.

حیدر گفت : من همه چیزهایی را توسعه خواهم داد که به نفع کشمیر و مردم باشد.

انتهای پیام
captcha