دلارهای زیادی برای تحریف تاریخ انقلاب اسلامی هزینه می‌شود + صوت
کد خبر: 4050985
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
وزیر ارشاد در در اختتامیه جایزه کتاب تاریخ انقلاب:

دلارهای زیادی برای تحریف تاریخ انقلاب اسلامی هزینه می‌شود + صوت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب عنوان کرد: امروز که موضوع فاصله گرفتن از تاریخ انقلاب اسلامی مطرح است، یک جریان قوی، متکی به دلارهای عجیب و غریب برای تحریف تاریخ انقلاب اسلامی ما هزینه می‌کنند.

دومین جایزه کتاب سال تاریخ انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین اختتامیه دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی، شامگاه سه‌شنبه 30 فروردین‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار و برگزیدگان و شایستگان تقدیر این دوره از این جایزه معرفی و تقدیر شدند.

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد، علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، موسی حقانی، دبیر علمی دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام احمد خزایی، رئیس پژوهشکده موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و مهدی رمضانی سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی دیگر حاضران در این آئین بودند.

هزینه دلارهای عجیب و غریب برای تحریف تاریخ انقلاب اسلامی

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم  گفت: خوشحالم که امروز و در لحظات نورانی متصل به اذان و افطار توفیق حضور در جمع اهالی فرهنگ و انقلاب و تجلیل از بزرگان  حوزه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی پدید آمد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز تاسف از اینکه بعضی از بزرگان عرصه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی را امروز در جمع خود نداریم؛ گفت: از جمله این بزرگان مرحوم حسن شایان‌فر، مرحوم علی‌اکبر رنجبرکرمانی و به ویژه مرحوم روح‌الله حسینیان است که سهم مهمی در حفظ و نگاهداشت تاریخ انقلاب اسلامی داشت، مورخ برجسته‌ای بود و مجموعه پنج جلدی او درباره تاریخ انقلاب اسلامی دارد، ازجمله کتب نفیس و کم‌نظیر در روایت تاریخ انقلاب اسلامی است.

اسماعیلی در ادامه ضمن قدردانی از همه آن‌هایی که در برگزاری این جایزه تلاش کرده و آن را به ایستگاه نهایی رساندند، عنوان کرد: امروز که موضوع فاصله گرفتن از تاریخ انقلاب اسلامی مطرح است، یک جریان قوی متکی به دلارهای عجیب و غریبی است که برای تحریف تاریخ انقلاب  اسلامی ما هزینه می‌کنند.

اسماعیلی در ادامه ضمن تعریف خاطره‌ای از دیدار سید حمید روحانی با حضرت امام خمینی(ره) اضافه کرد: این مورخ نقل می‌کرد که سال 61 محضر امام رسیده و امام فرموده بودند در مورد من ننویسید، درباره این پدر و پسر-رضا و محمدرضا شاه پهلوی- بنویسید که فردا از او انوشیروان عادل نسازند. جمله عجیبی از امام عزیز ما است که امروز وقتی وضعیت رامی‌بینیم، متوجه می‌شویم که همین اتفاق در چند سال اخیر رخ داده و شبکه‌های فارسی‌زبان وابسته به محافل صهیونیستی و بهایی انقلاب اسلامی و تاریخ 50 سال اخیر کشور را به نحو عجیبی تحریف می‌کنند.

کتاب، منبع اصلی و رایج جهاد تبیین است

وی با اشاره به اینکه نسل جوان و دانشجوی امروز ما عمدتا دهه هفتاد و هشتادی هستند، افزود: نسل جوان ما چیزی از انقلاب را را ندیده و نشنیده است و مهم روایتی است که باید دید امروز در دست چه کسی است و با چه بلندگو و از چه تریبونی به آن‌ها می‌رسد. امروز ما در جهاد تبیین قرار داریم که مقام معظم رهبری در شش ماه اخیر بیش از 40 تا 50 بار آن را مطرح کردند. ما وظیفه داریم دستاوردها و تاریخ انقلاب اسلامی را به نحو دقیقی برای نسل جدیدمان  روایت  کنیم. طبیعتا کتاب منبع اصلی و رایج جهاد تبیین است و تولید کتاب خوب منشاء تولید آثار فرهنگی و هنری مناسب در حوزه‌های مختلف خواهد شد و تاریخ انقلاب را در برابر سیل ویرانگر تحریف صیانت و حفاظت کند.

جایزه‌ای برای جلوگیری تحریف تاریخ انقلاب اسلامی

موسی حقانی، دبیر علمی دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی، اهداف این جایزه را شناخت ملت و جوانان از تاریخ انقلاب و تقدیر از افرادی خواند که در این حوزه آثاری از خود به جای گذاشتند.

حقانی گفت: جایزه کتاب سال تاریخ انقلاب اسلامی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و پژوهشکده تاریخ معاصر از دو سال پیش شروع به فعالیت کرد. زیرا اگر چنین برنامه‌هایی نباشد مولفان دست به قلم این حوزه و کار آنها معرفی نمی‌شود.

دبیر علمی دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی با بیان اینکه امسال آثار مربوط به سال ۹۸ و ۹۹ را مورد بررسی قرار دادیم، اضافه کرد: سال اول آثار از سال ۵۷ تا ۹۸ مورد بررسی قرار گرفت که کار سختی بود اما از آنجا که هدف این جایزه کمک به تعمیق، نوآوری و جلوگیری تحریف تاریخ ایران است، امیدواریم برگزاری این برنامه‌ها به مولفان انگیزه بدهد و اقدامات جدی برای اهداف این جایزه، به‌ویژه مقابله با تحریف پهلوی انجام شود.

ثبت تاریخ انقلاب اسلامی جهاد علیه دشمن است

محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در سخنانی به بیان ضرورت ثبت تاریخ انقلاب پرداخت و گفت: ضرورت ثبت و ضبط تاریخ درست و دقیق انقلاب، به دلیل جهاد علیه دشمنی است که پیش و بیش از ما در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و دست به تالیف کتاب زده ‌است. برای ما سخت بود زمانی که دیدیم تاریخ انقلاب اسلامی را دیگران برای ما می‌نوشتند. نمی‌توانستیم از دارایی خود به درستی دفاع کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: هنر افرادی که وارد عرصه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی شدند، بازنمایی مسائل مغفول مانده و مبارزه با القای تاریخی بود که سال‌ها در ذهن افراد رسوب کرده ‌است که این حرکت‌های مجاهدانه نتیجه‌بخش خواهد بود.

حجت‌الاسلام احمد خزایی، رئیس پژوهشکده موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و محمدحسین رجبی‌دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام دیگر سخنرانان این مراسم بودند که به ترتیب درخصوص اهمیت روایتگری قاعده‌مند و قانون‌مدار تاریخ انقلاب اسلامی و لزوم بازنگری در تاریخ شفاهی و مکتوب انقلاب به‌عنوان شناسنامه انقلاب اسلامی صحبت کردند.

در پایان این مراسم هم ضمن معرفی برگزیدگان و شایستگان تقدیر بخش‌های مختلف دومین جایزه کتاب سال تاریخ انقلاب اسلامی، لوح تقدیر و جوایز برگزیدگان اهدا شد.

انتهای پیام
captcha