رمضان در مالزی و رونقی که به بازارها برمی‌گردد
کد خبر: 4050805
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶

رمضان در مالزی و رونقی که به بازارها برمی‌گردد

برای غرفه‌داران بازار رمضانیه کوالالامپور، بازگشت مشتریان مشتاق، نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از بازگشت کاسبی به دوران قبل از همه‌گیری است. این بازارها برای مسلمانانی که به دنبال تهیه افطاری بودند، ضروری بود و در عین حال غیرمسلمانان هم آن‌ را نوعی گردش عصرگاهی جذاب می‌دیدند.

به گزارش ایکنا، ماه رمضان علاوه بر اینکه فرصتی برای تزکیه نفس روزه‌داران و کمک‌های بیشتر به خیریه‌ها و افراد نیازمند است، از نظر اقتصادی تأثیرات مثبتی بر اقتصاد کشورهای اسلامی به‌خصوص بازار مواد غذایی و خرده‌فروشی‌های این بخش دارد. مالزی یکی از کشورهای اسلامی است که بازارهای رمضانیه در آن از رونق خاصی برخوردار هستند. Channel News Asia در گزارشی به این بازارها پرداخته است.

امروز، روز شلوغی برای دلتیزوسانتی سوهاردی بوده است. زیرا غرفه خود را قبل از ساعت 4 بعدازظهر باز کرد تا شروع به پختن برنج مرغ، گوجه‌برنج و غذاهایی مانند ayam masak merah (نوعی غذا با مرغ که مزه‌ای شیرین و تند دارد) برای مردم روزه‌دار ماه رمضان کند.

گروه ثابتی از مشتریان برای سفارش غذای آماده به مغازه وی می‌روند تا بعدازظهر برای افطار آن را تحویل بگیرند و مصرف کنند.

این دستفروش 40 ساله در مقایسه با سال گذشته گفت: نسبت به سال گذشته، امسال مردم شادتر هستند. سال گذشته برای ماه رمضان نیز غرفه‌ای افتتاح کردم اما نتوانستم سهمم را پرداخت کنم چون روزهای کاری کمتر شده بود.

بازارهای ماه رمضان در مالزی زنده شده‌اند، زیرا بیشتر محدودیت‌های کووید 19 به دلیل کاهش موارد ابتلا، کمتر شده‌اند.

ازدحام زیادی در این بازارها وجود دارد و دولت را بر آن داشته تا به والدین توصیه کند که فرزندان خود را به خصوص کودکان زیر پنج سال که واکسینه نشده‌اند به بازارها نیاورند.

برای اهالی بازار، بازگشت مشتریان مشتاق، نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از بازگشت کاسبی به دوران قبل از همه‌گیری است. این بازارها برای مسلمانانی که به دنبال خرید غذا قبل از افطار بودند ضروری بود و در عین حال غیرمسلمانان هم آن‌ را به‌عنوان یک گردش عصرگاهی جذاب می‌دیدند.

رمضان در مالزی و رونقی که به بازارها برمی‌گردد

سال گذشته، ماه رمضان با افزایش تعداد موارد ابتلا همراه شد و مقامات را بر آن داشت تا حدود یک هفته قبل عید فطر، محدودیت‌ها را مجدداً اعمال کنند. به عنوان بخشی از این اقدامات دستور تعطیلی بازارها صادر شد.

افزایش تعداد مبتلایان همچنین منجر به سومین قرنطینه سراسری به نام «MCO 3.0» شد. برای تاجران بازار رمضان، این به معنای زیان مالی پس از امید به روزهای بهتر بود زیرا نتوانستند غرفه‌های خود را در سال 2020 به طور فیزیکی اداره کنند.

سوهاردی گفت: خیلی متفاوت است. مشتریان تقریباً به تعداد سال‌های گذشته رسیده بنابراین کاسبی من کاملاً خوب است.

او خاطرنشان کرد که پروتکل‌های بهداشتی نسبت به سال 2021 کاهش یافته است. او گفت که محدودیت‌های مختلف بسیاری از مشتریان معمولی او را در سال گذشته از بازار دور نگه داشته است.

این دستفروش گفت: (امسال)، درآمد روزانه مناسب است. من توانستم هزینه‌های اجاره این غرفه و مواد اولیه خود را پس از 10 روز جبران کنم.

نذرال نذیر، 40 ساله که بیش از یک دهه است که در منطقه تامان تون دکتر اسماعیل (TTDI)، کوالالامپور غرفه  مرغ بریانی را راه‌اندازی کرده گفت از اینکه دوباره در بازار فعالیت می‌کند بسیار خوشحال است.

رمضان در مالزی و رونقی که به بازارها برمی‌گردد

به گفته او، پول بسیار مورد نیاز است. علاوه بر این، نذیر مدیر غذاخوری مدرسه است و درآمدهای او در دو سال گذشته کم شده است، زیرا مدارس تعطیل شده و دانش‌آموزان عمدتاً در خانه آموزش می‌بینند.

درآمد حاصل از این بازار ماه رمضان کمک زیادی به جبران خسارات و هزینه‌های صرف شده برای دوام در سال‌های 2020 و 2021 خواهد کرد.

علی‌رغم کاهش محدودیت‌های کووید-19 در سراسر کشور، مقامات محلی همچنان به اقدامات کنترل جمعیت در بازارها پایبند هستند زیرا نوع امیکرون هنوز یک نگرانی است. این امر باعث شده برخی غرفه‌داران بگویند که کاسبی آنها تحت تأثیر قرار گرفته است.

در بازار SS6، شورای شهر پتالینگ جایا در حال آزمایش روش جدیدی برای کنترل جمعیت است. این بازار در فضای باز در امتداد یک جاده اصلی با ورودی و خروجی در دو انتها قرار دارد و توسط پرسنل داوطلب (RELA) و پلیس اداره می‌شود.

بازدیدکنندگان باید از طریق برنامه ردیابی تماس MySejahtera اعلام حضور کنند. در عین حال، مانیتورها در هر دو نقطه ورودی دارای یک سنسور برای اندازه‌گیری تعداد افرادی هستند که وارد منطقه شده‌اند. اعداد در زمان واقعی به‌روز می‌شوند تا تعداد جمعیت را نشان دهند.

رمضان در مالزی و رونقی که به بازارها برمی‌گردد

وقتی تعداد افراد داخل بازار به 500 نفر رسید، نگهبانان حرکت می‌کنند تا از ورود بازدیدکنندگان جدید جلوگیری کنند. آنها باید صف بکشند و منتظر بمانند تا عده‌ای از داخل محوطه بازار خارج شوند تا برایشان جا باز کنند.

یک فروشنده به نام ازلان گفت که روش کنترل جمعیت که توسط شورای شهر آزمایش شده بود، مانعی جدی بود. او ادعا کرد که تجارت حتی با کاهش محدودیت‌ها همچنان کند است.

وی تصریح کرد: اینجا 250 غرفه وجود دارد، اما امروز فقط یک ورودی باز است. حداکثر تعداد افراد حاضر در بازار 300 نفر تعیین شده است. از این 300 بازدیدکننده در هر زمان، چند نفر در حال پیاده‌روی هستند و چند نفر واقعاً در حال خرید غذا هستند؟

وی گفت: عده ای زمان زیادی را در داخل بازار سپری کردند و باعث ایجاد صف در مبادی ورودی شدند. بسیاری از مردم در ورودی صف کشیده‌اند. اگر از انتظار خسته بشوند به خانه یا جای دیگری می‌روند. افراد بسیار کمی در هر نقطه اجازه ورود به اینجا را دارند.

 ازلان افزود که وقتی باران بیاید، فروش از این هم کمتر می‌شود.

رمضان در مالزی و رونقی که به بازارها برمی‌گردد

در این میان، کسانی که از بازدید بازارهای ماه مبارک رمضان لذت می‌برند، فقط از این خوشحال هستند که می‌توانند دوباره فضای رمضانی را تجربه کنند.

یکی از مشتریان غرفه غذافروشی گفت: بعد از اینکه دو سال نتوانستم به بازارهای ماه رمضان بروم، خوشحالم که امروز با دختر و همسرم بیرون هستم. ما می‌توانیم دوباره به عنوان خانواده از یک بازار دیدن کنیم.

آنها با وجود اینکه سال گذشته چندین بازار رمضان در هفته باز بود، از بازدید بازارهای ماه رمضان خودداری کردند.

او گفت: خیلی وقت بود که ما نمی‌توانستیم از یکی از آنها بازدید کنیم، که باعث شده این فرصت کنونی ارزش داشته باشد. با این همه رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم است.

ترجمه گزارش: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha