پرهیز از هر گونه افراط‌گرایی ویژگی طلاب المصطفی است
کد خبر: 4049777
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

پرهیز از هر گونه افراط‌گرایی ویژگی طلاب المصطفی است

حجت‌الاسلام علی عباسی گفت: راهبرد اساسی جامعةالمصطفی، تربیت دانش‌پژوهان فاضلِ مروج وحدت و پرهیز از هر گونه افراط‌گرایی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه امروز ۲۷ فروردین در دیدار سفیر جدید کشورمان در سیرالئون، قاره آفریقا را دارای ظرفیتی ارزشمند برای فعالیت‌های علمی و دانشی عنوان کرد و افزود: جامعةالمصطفی العالمیه با توجه به رسالت دانشی و علمی که دارد، آمادگی توسعه فعالیت‌های علمی خود را در کشور‌های مختلف این قاره را دارد.

شیوه المصطفی تلفیقی از حوزه سنتی و آموزش آکادمیک

وی نظام آموزشی جامعةالمصطفی را تلفیقی از حوزه علمیه سنتی و مراکز علمی آکادمیک دانست و گفت: در علوم اسلامی سنتی، رشته فقه با گستردگی فراوان وجود دارد، ولی در جامعةالمصطفی این رشته‌ها به صورت تخصصی مانند فقه محیط زیست، فقه خانواده، فقه بهداشت و سلامت، فقه سیاسی، فقه اقتصادی و... ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با اشاره به توسعه فراوان رشته‌های فلسفه و کلام اسلامی در جامعةالمصطفی، اظهار کرد: این دستاورد‌ها تجربه جدیدی است که می‌تواند با کمک دیگر مراکز علمی توسعه بیشتری یابد و از رسالت‌ها و مأموریت‌های مهم دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان اسلام به شمار می‌آید.

وی، با اشاره به تحصیل ده‌ها هزار دانش‌پژوه از ۱۳۰ ملیت در واحد‌های داخل و خارج کشور جامعةالمصطفی، گفت: المصطفی پذیرای فراگیران از دیگر مذاهب اسلامی است که بر اساس فقه، کلام و عقاید مذاهب خود تحصیل می‌کنند. همچنین دانشگاه مجازی المصطفی، پذیرای هزاران نفر از دانشجویان غیرایرانی است که به صورت غیرحضوری تحصیلات خود را دنبال کرده و مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی جامعةالمصطفی نقش ویژه‌ای در علم آموزی دانش‌پژوهان و مخاطبان المصطفی ایفا می‌کند.

انقلاب اسلامی، انقلاب علمی، فرهنگی و معنوی بود

استاد جامعةالمصطفی به بیان برخی از دستاورد‌های علمی و دانشگاهی در جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و تصریح کرد: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه‌های علمی و آموزشی کشور روی داد. براساس آمار‌های موجود، پیش از انقلاب اسلامی حدود ۱۵۰ هزار دانشجو در ایران تحصیل می‌کردند و امروز این آمار به بیش از سه میلیون نفر رسیده است. پیش از انقلاب اسلامی، ۱۹۵ رشته کارشناسی در حدود ۲۲۰ مرکز آموزش عالی در ایران ارائه می‌شد که امروز این رقم به ۹۵۰ رشته کارشناسی و ۲۵۰۰ مرکز آموزش‌عالی ارتقا یافته است، در حالی که پیش از انقلاب، تنها نزدیک به ۶ درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها به بانوان تعلق داشت، امروز نزدیک به ۶۰ درصد دانشجویان ما از بانوان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با اشاره به سرعت چشمگیر رشد تولید علم در جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ابراز کرد: انقلاب اسلامی، انقلاب علمی، فرهنگی و معنوی بود و از ابتدا ایجاد تمدن جدید اسلامی و احیای شکوه مسلمانان را دنبال می‌کرد. ما در این راه، دست دوستی و همکاری خود را به سوی مراکز علمی دنیای اسلام، به ویژه کشور‌های آفریقایی دراز و از انعقاد تفاهم نامه همکاری استقبال می‌کنیم.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین ساداتیان، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در سیرالئون، با ابراز خرسندی از دیدار با رئیس جامعةالمصطفی، گفت: آفریقا سرمایه خفته‌ای است و بسیاری از کشور‌های پیشرو، سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در این قاره انجام می‌دهند و لذا نباید این ظرفیت مورد غفلت قرار گیرد.

وی با تقدیر از فعالیت‌های علمی آموزشی جامعةالمصطفی در سراسر جهان، به ویژه آفریقا، از آمادگی برای همکاری با فعالیت‌های نمایندگی جامعةالمصطفی در سیرالئون خبر داد.

انتهای پیام
captcha