احتمال تبادل اسرای اوکراینی با سیاستمدار طرفدار روسیه
کد خبر: 4049247
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹

احتمال تبادل اسرای اوکراینی با سیاستمدار طرفدار روسیه

رئیس جمهور اوکراین خواستار تبادل اسرای اوکراینی با سیاستمداری شد که به عنوان طرفدار روسیه مطرح و اخیرا بازداشت شده بود.

به گزارش ایکنا، جنگ در اوکراین در حالی ادامه دارد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده برای نخستین بار کشتار غیرنظامیان در این کشور را تلحویحاً نسل‌کشی توصیف کرد. از سوی دیگر، زلنسکی خواستار تبادل ویکتور مدودچوک سیاست‌مدار طرفدار روسیه با اسرای اوکراینی شده است.

بایدن روسیه را به نسل‌کشی متهم کرد

جو بایدن ارتش روسیه را به «نسل کشی» در اوکراین متهم کرد و برای اولین بار از این اصطلاح برای توصیف وضعیت کشور مورد تهاجم از سوی مسکو استفاده کرد.

به گزارش CNN، رئیس جمهوری آمریکا که عصر سه‌شنبه به وقت محلی در ایالت آیووا سخن می‌گفت، این مطلب را بیان کرد و اقدامات دولتش برای رسیدگی به هزینه‌های رو به افزایش در آمریکا را در میان جنگ در اوکراین برشمرد.

احتمال تبادل اسرای اوکراینی با سیاستمدار طرفدار روسیه

پیشنهاد زلنسکی به روسیه

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین پیشنهاد تبادل ویکتور مدودچوک سیاست‌مدار طرفدار روسیه با زنان و مردان (اوکراینی) اسیر شده در دست نیروهای مسکو را مطرح کرده است.

رویترز گزارش داد زلنسکی در یک سخنرانی در ساعات اولیه روز چهارشنبه گفت که برای نیروهای امنیتی و نظامی اوکراین بررسی چنین مسئله‌ای مهم است.

احتمال تبادل اسرای اوکراینی با سیاستمدار طرفدار روسیه

به نوشته رویترز، نیروهای امنیتی اوکراین روز گذشته اعلام کردند مدودچوک که نزدیکترین و تاثیرگذارترین متحد ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در اوکراین است را دستگیر کردند.

ایوان باکانوف رئیس سرویس‌های مخفی اوکراین گفته است که نیروهای امنیتی اوکراین "عملیات ویژه چند سطحی خطرناک و سریع" را برای دستگیری مدودچوک انجام داده‌اند.

تحلیل وزارت دفاع بریتانیا از انتصاب فرمانده جدید ارتش روسیه

وزارت دفاع بریتانیا  ادعا کرد که اقدام روسیه برای انتصاب فرمانده جدید در جنگ اوکراین نشانگر برنامه‌ریزی ناکارآمد مسکو در عملیات نظامی در اوکراین است.

وزارت دفاع بریتانیا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای که یک نسخه آن در توئیتر منتشر شد عنوان کرد که انتصاب ژنرال «الکساندر دورنیکوف» نشان دهنده تلاش برای متمرکز کردن فرماندهی روسیه است که به دلیل ناتوانی در انسجام و هماهنگی فعالیت های نظامی، تهاجم به اوکراین را تا به امروز با مشکل مواجه کرده است.

در این بیانیه آمده است: دورنیکوف مانند بسیاری از ژنرال های ارشد روسی، تجربه فرماندهی قبلی در سوریه را دارد. علاوه بر این، او از سال ۲۰۱۶ فرماندهی منطقه نظامی جنوبی روسیه در مرز منطقه دونباس اوکراین را بر عهده داشت.

طبق ارزیابی وزارت دفاع بریتانیا، پیام‌های روسیه اخیراً بر پیشرفت حملات در دونباس تأکید دارد، زیرا نیروهای روسیه دوباره به سمت شرق متمرکز شده‌اند.

در این بیانیه ادعا شده است: انتخاب دوورنیکوف بیشتر نشان می‌دهد که مقاومت مصمم اوکراین و برنامه‌ریزی ناکارآمد پیش از جنگ، روسیه را مجبور کرده است تا عملیات خود را مجدداً ارزیابی کند.

حضور مزدوران خارجی در اوکراین

اولگ سیرومولوتف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد نمایندگی‌های دیپلماتیک اوکراین در در خارج از این کشور مشغول استخدام مزدوران برای مبارزه با نیروهای روسیه هستند.

به گزارش اسپوتنیک، وی که روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران سخن می گفت، یادآور شد که اوضاع با هجوم مزدوران خارجی از کشورهای اروپا و خاورمیانه به اوکراین رو به وخامت گذاشته است.

احتمال تبادل اسرای اوکراینی با سیاستمدار طرفدار روسیه

به گفته وی، برخلاف قوانین بین‌الملل، علاوه بر موارد دیگر مزدوران از سوی نمایندگی‌های دیپلماتیک اوکراین به خدمت گرفته می‌شوند.

مسکو بارها از کشورهای دیگر خواسته است شهروندان خود را از سفر به اوکراین برای پیوستن به عملیات جنگی در این کشور بازدارند.

کرملین تاکید کرده است هر کس به نیروهای روسی حمله کند، یک هدف قانونی در نظر گرفته می‌شود.

رکود اقتصادی در آلمان براثر قطع گاز روسیه

موسسه‌های اقتصادی پیشرو در آلمان پیش بینی می‌کنند که در صورت قطع صادرات گاز روسیه به آلمان، رکود اقتصادی در این کشور به وجود می‌آید.

این موسسات روز چهارشنبه وقوع رکود شدید اقتصادی در آلمان در سال ۲۰۲۳ در صورت قطع فوری واردات گاز از روسیه را تایید کردند.

پنج موسسه آلمانی با تایید پیش‌بینی‌های گزارش‌شده توسط رویترز در روز سه‌شنبه، رشد اقتصادی سال ۲۰۲۲ برای بزرگترین اقتصاد اروپا به دنبال جنگ در اوکراین را ۲.۷ درصد و رشد اقتصادی سال ۲۰۲۳ را ۳.۱ درصد پیش‌بینی کردند.

موسسات RWI در اسن، DIW در برلین، Ifo در مونیخ، IfW در کیل و IWH هال همچنین سناریوی نامطلوبی را در صورت توقف ناگهانی عرضه انرژی روسیه منتشر کردند که بر اساس آن اقتصاد آلمان ۱.۹ درصد در سال جاری رشد می کند و ۲.۲ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش می‌یابد.

استفان کوث معاون رییس جمهور و مدیر تحقیقات چرخه های تجاری و رشد در موسسه کیل، گفت: اگر قرار باشد عرضه گاز قطع شود، اقتصاد آلمان دچار رکود شدید خواهد شد.

انتهای پیام
captcha