رمضان در آلبانی و استقبال از حلقه‌های قرآنی + فیلم
کد خبر: 4048937
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۴

رمضان در آلبانی و استقبال از حلقه‌های قرآنی + فیلم

استقبال از رمضان در آلبانی با توزیع برخی کتابچه‌ها و بروشورهای معرفی این ماه آغاز می‌شود؛ این کتابچه‌ها شامل توضیحاتی درباره فضیلت ماه روزه‌داری بر سایر ماه‌هاست.

رمضان در آلبانی و استقبال از حلقه‌های قرآنی + فیلمبه گزارش ایکنا به نقل از الرایه، مسلمانان در هر جای جهان هر ساله با روزه‌داری در ماه رمضان در بزرگداشت سنت‌های این ماه شریک می‌شوند و در حالی روزه می‌گیرند که ساعت آغاز و پایان روزه‌داری در هر کشور با کشور دیگر متفاوت است.

هر کشور نیز آداب مخصوص به خود را در ماه رمضان دارد، آلبانی یکی از این کشورهاست که در جنوب شرق اروپا واقع شده و از کشورهای شبه جزیره بالکان است.

این کشور سه میلیون و 40 هزار نفر جمعیت دارد و مسلمانان بیش از 80 درصد جمعیت آن را تشکیل داده‌اند که بیشتر آلبانیایی و تعداد اندکی یونانی هستند.

مسلمانان آلبانی مشتاقانه منتظر رمضان می‌مانند و با تمام وجود خود را برای بهره‌مندی از این ماه آماده می‌کنند و زمانی که مشیخت اسلامی(اداره امور مسلمانان) آغاز روزه‌داری را اعلام می‌کند، شادی در دل‌های مؤمنان موج می‌زند و آن‌ها این ماه مبارک را به یکدیگر تبریک می‌گویند.

توزیع کتابچه و بروشور

استقبال از رمضان در آلبانی با توزیع برخی کتابچه‌ها و بروشورهای معرفی این ماه آغاز می‌شود؛ این کتابچه‌ها شامل توضیحاتی درباره فضیلت ماه روزه‌داری بر سایر ماه‌هاست.

مسلمانان آلبانی از آزادی دینی قابل قبولی برخوردارند و دولت به آن‌ها اجازه انجام شعائر دینی را داده است؛ در حال حاضر 270 مسجد در آلبانی وجود دارد که محلی برای انجام مناسک دینی مسلمانان است.

با ورود به رمضان صدای طبل‌های ویژه این ماه در مناطق مختلف به گوش می‌رسد که بیانگر رؤیت هلال رمضان و آغاز روزه‌داری است، نواختن بر طبل تنها به وقت سحر و افطار محدود نمی‌شود؛ بلکه در برخی مناطق در طی روز نیز تا دو روز پس از آغاز رمضان ادامه می‌یابد که نشانه احساس خوشحالی و مسرت نسبت به آمدن شهر طاعت و مغفرت است. سپس نواختن طبل به وقت سحر و افطار محدود می‌شود.

برپایی حلقه‌های ختم قرآن

اذان هم هر روز از شبکه ماهواره‌ای این کشور پخش می‌شود و در مساجد از جمله مسجد «دینه خوجه» و «ادهم بیگ» جلسات علم‌آموزی و حلقه‌های تلاوت و ختم قرآن برپا می‌شود که امامان جماعت کشورهای عربی و ترکیه که مقیم آلبانی هستند یا در ماه رمضان به این کشور می‌آیند، متولی آن هستند.

همچنین امامان مساجد و مبلغان جلساتی با موضوع رمضان برگزار کرده و سخنرانی‌هایی در این زمینه ارائه می‌دهند، گاهی از امامان جماعت و علمای ترکیه‌ای به ویژه در نماز تراویح(از آداب اهل تسنن در رمضان) استفاده می‌شود.

از سوی دیگر امامان جماعت در مساجد سعی دارند قرآن را ختم کنند و هر روز یک جزء را پس از نماز ظهر در مسجد می‌خوانند و نمازگزاران اطرافشان حلقه زده و همراه آنان به تلاوت قرآن می‌پردازند.

اماکنی نیز برای اقامه نماز تراویح آماده می‌شود و استقبال و حضور نمازگزاران در این اماکن چشم‌گیر و جالب توجه است.

فیلمی از حال و هوای رمضان در آلبانی در سا‌ل‌های گذشته و پیش از شروع کرونا را در ادامه می‌بینید:

 

انتهای پیام
captcha