3 توصیه قرآن در ماه رمضان
کد خبر: 4048858
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷

3 توصیه قرآن در ماه رمضان

آیت‌الله‌العظمی مدرسی با بیان اینکه قرائت قرآن، روزه و دعا و نیایش، سه توصیه قرآن در ماه رمضان است، گفت: وقتی می‌خواهید خدا با شما سخن بگوید، قرآن بخوانید و وقتی شما می‌خواهید با خدا سخن بگویید، دعا کنید.

آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدتقی مدرسی مرجع تقلید شیعیانبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدتقی مدرسی از مراجع معظم تقلید شیعیان در عراق، 22 فروردین‌ماه در ادامه سلسله جلسات تفسیری خود که از شبکه قرآن سیما پخش شد با اشاره به توصیه قرآن به انس به قرآن در ماه رمضان، گفت: حسب آیات قرآن کریم در سوره بقره وقتی از ماه رمضان سخن گفته می‌شود اول درباره نزول قرآن می‌گوید: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَیٰ وَالْفُرْقَانِ» ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده برای هدایت بشر و برای راهنمایی و امتیاز حق از باطل؛ و بعد درباره روزه گرفتن می‌گوید: «فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ» پس هر که دریابد ماه رمضان را، باید آن را روزه بدارد.

وی ادامه داد: سپس درباره دعا و نیایش می‌گوید: «وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ ۖ أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ»، هنگامی که بندگانم از تو درباره من بپرسند، بگو: یقیناً من نزدیکم، دعای دعا‌کننده را زمانی که مرا بخواند اجابت می‌کنم. پس توصیه قرآن در ماه رمضان اول قرآن خواندن است، بعد صیام و روزه و در مرتبه سوم دعا و نیایش است.

مفسر تفسیر هدایت با بیان اینکه توبه دسته جمعی موضوع سوره یونس است، اظهار کرد: ظاهرا سوره یونس درباره توبه دسته جمعی مردم است. گاهی گناه مربوط به یک شخص است و آن شخص توبه می‌کند و توبه آن شخص قبول می‌شود. ولی گاه یک گناه مربوط به یک ملت است و تقصیر یک ملت است که در اینجا باید همه مردم توبه کنند و توبه آن‌ها وقتی مورد قبول می‌شود که همه با هم توبه کنند که در مقابل عذاب از آن‌ها رفع می‌شود.

وی با طرح این سؤال که ما باید چگونه با قرآن رفتار کنیم؟ گفت: گاهی یک دوست برای شما نامه می‌نویسد و شما نامه او را می‌خوانید و ممکن است این نامه را در ماشین یا در حال استراحت بخوانید، اما یک موقع یک فرد بزرگ و محترمی برای شما نامه می‌نویسد که کلمه‌اش برای شما نافذ است و تأثیر دارد و شما به او خیلی احترام و عشق دارید، حالا آیا سزاور است این نامه را عادی بخوانید؟

مدرسی ادامه داد: حتما این نامه را زمانی که حواستان جمع است و روح و دل شما متمرکز و با نشاط است، با دقت می‌خوانید. حالا قرآن هم کتاب خداست و خدا پیامی از راه پیامبران برای ما فرستاده است پس ما باید چگونه با این پیام مهم برخورد کنیم؟ هر چه احترام بیشتری برای قرآن قائل باشیم، بیشتر مورد رحمت الهی قرار می‌گیریم.

وی با استناد به سخنان بزرگان، بیان کرد: وقتی می‌خواهید خدا با شما سخن بگوید، قرآن بخوانید و وقتی شما می‌خواهید با خدا سخن بگویید، دعا کنید. پس برای ایجاد رابطه با خدا باید قرآن بخوانیم و در آیات تدبر و تأمل کنیم.

آیت‌الله مدرسی درباره علت تغییر نظریات تفسیری خود، گفت: بنده گاهی که برادران عزیز در جلسه تفسیر حاضر می‌شوند و حقایقی بیان می‌کنم، برخی بعد از جلسه می‌گویند شما در کتاب تفسیری که نوشتید یا در فلان سخنرانی، چیزی دیگری گفتید، در جواب می‌گویم: همه این موارد در قالب یک برداشت‌ است و ما هیچ وقت تفسیر قرآن نمی‌گوییم بلکه ما برداشت می‌کنیم.

وی افزود: قرآن یک رحمت الهی و دریایی از علم، معرفت، ایمان و تقوا است و هر کس به فراخور حال خودش می‌تواند از این قرآن برداشت داشته باشد. گاهی مفسرین از یک آیه تفسیرها و برداشت‌های مختلفی کرده‌اند که همه آن تفاسیر درست است.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: توصیه می‌کنم برادران عزیز و خواهران مکرمه در این ماه مبارک رمضان سعی کنند از قرآن بیشتر بهره‌مند شوند و از خداوند سبحان و تعالی جدی بخواهند که به آنها توفیق استفاده بهینه از قرآن را عنایت کند. نه فقط در اینکه علم و معرفت آنها زیاد شود، بلکه روح‌شان از قرآن استفاده کند و تزکیه نفس شود.

امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام
captcha