کتاب «معناشناسی حواس در آیات قرآن» منتشر شد
کد خبر: 4048844
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث؛

کتاب «معناشناسی حواس در آیات قرآن» منتشر شد

کتاب «معناشناسی حواس در آیات قرآن» تألیف حجت‌الاسلام سیدمهدی میرزابابایی از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، کتاب «معناشناسی حواس در آیات قران» تألیف حجت‌الاسلام سیدمهدی میرزابابایی، از سوی پژوهشکده کلام اهل بیت(ع)، به زبان فارسی، در قطع رقعی، در ۴۴۰ صفحه به نگارش درآمده و با همکاری مؤسسه معارف اهل بیت(ع) منتشر شده است.
 
قرآن کریم ساحت معرفتی حواس را مورد اهتمام ویژه قرارداده است. گستره میدان معنایی واژگان پیرامونی حواس و ارتباط آنها با واژگان حوزه معرفت شناسی، ادعای ذکر شده را تأیید می‌نماید. به اعتقاد نویسنده، نوشتار پیش رو در صدد است نقش حواس را در نظام معرفت شناسی قرآن تبیین کند، چرا که پرسش اصلی این پژوهش، چگونگی تصویر حواس و جایگاه معرفتی آن در منظومه معرفت شناسی قرآن است.
 
بدین منظور چیستی و ارتباط حواس با یکدیگر و دیگر منابع معرفتی مورد مطالعه قرار گرفته و ضمن تبیین عوامل و موانع ادراک حسی در قرآن، چگونگی کارکرد و آثار حواس در آیات قرآن بررسی شده است.
 
کتاب حاضر از دو روش معناشناسی شناختی و میدان های معنایی بهره برده است. در معناشناسی شناختی، تحلیل و بررسی واژگان و ارتباط بین آنها به عنوان ابزاری برای کشف مفهوم‌سازی متکلم مطرح می‌شود و در میدان‌های معنایی، باتحلیل واژگان و بررسی روابط بین آنها، به معنای مورد نظر قرآن دست می‌یابیم.
 
با توجه به این رویکرد، پژوهش حاضر در ۴ فصل سامان یافته است که به قرار ذیل می‌باشد:
 
فصل اول: هویت‌شناسی و ارتباط سنجی حواس
 
فصل دوم: کارکرد معرفتی و غیر معرفتی حواس
 
فصل سوم: عوامل و موانع کارکرد حواس
 
فصل چهارم: جهان بینی قرآن در مقوله حواس
 
 
انتهای پیام
captcha