تنظیم زمان خواب در ماه رمضان + فیلم
کد خبر: 4047976
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
سلامت در رمضان/ ۳

تنظیم زمان خواب در ماه رمضان + فیلم

یک مشاور تغذیه و رژیم درمانی با تأکید بر اینکه خواب خوب به ما در گرفتن روزه کمک می‌کند، گفت: ساعت 23 تا سه صبح ساعات تنظیم خواب بدن است که باید خواب باشیم. در ماه رمضان نیز باید تلاش کنیم 11 شب بخوابیم.

در ماه رمضان چگونه خوابمان را تنظیم کنیم؟

محمود مردانی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی در مجموعه درس‌گفتار «سلامت در رمضان» به تشریح مهم‌‌ترین مباحث مربوط به سلامت از جمله خواب خوب در ماه رمضان پرداخت.

وی در پاسخ به اینکه ما به چند ساعت خواب نیاز داریم و چگونه خوابمان را در ماه رمضان تنظیم کنیم؟ گفت: فکر کرده‌اید به چه قدر خواب نیاز دارید؟ برخی می‌گویند شش ساعت بخوابید، برخی می‌گویند هشت ساعت؛ نقل قول‌ها زیاد است. ما می‌خواهیم خوابی که برای فیزیولوژی بدن شما مورد نیاز است را مشخص کنیم. یک شب بدون اینکه ساعت یا تلفن همراه خود را کوک کنید بخوابید.

بر فرض ساعت 11 شب بخوابید اگر ساعت 6 صبح خود به خود بیدار شدید، یعنی نیاز بدن شما به خواب هفت ساعت است. اگر 10 خوابیدید ساعت شش بیدار شدید یعنی نیاز فیزیولوژیکی بدن شما هشت ساعت خواب است. خداوند در ارتباط با خواب فرموده است: «وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا؛ و خواب شما را [مايه] آسايش گردانيديم». (سوره نبأ آیه 9).

این مسئله را تجربه کرده‌اید که پس از یک روز سخت، وقتی آخر شب خواب بر شما مستولی می‌شود و دیگر توان کاری را ندارید و می‌خوابید اگر خواب خوبی داشته باشید، فردا سرحال و پرانرژی بیدار می‌شوید. خواب حتی به ما انرژی هم می‌دهد.

4 ساعت طلایی شب که باید بخوابیم

اما در ماه مبارک رمضان که می‌خواهیم برای سحر بیدار شویم، چه کار کنیم که خواب خوبی داشته باشیم؟ معمولاً هورمون‌های تنظیم ساعت بدن حدود ساعت 11 شب تا سه صبح ترشح می‌شوند. این چهار ساعت، ساعت طلایی است که نیاز است ما در خواب و آرامش باشیم.

یکی از مشکلاتی که معمولاً مردم با آن مواجه هستند، بدخوابی، دیرخوابی، کم‌خوابی و بی‌انضباطی در خواب است. افرادی هستند که وقتی می‌‌خواهند بخوابند تمام افکار به ذهن آنها هجوم می‌آورد و فرد ساعت‌ها فکر می‌کند. بیماری داشتیم که 12 شب به رختخواب می‌رفت اما پنج صبح خوابش می‌برد یعنی پنج ساعت با افکارش کلنجار می‌رفت. به این بیمار توصیه کردم که وقتی می‌خواهد بخوابد، فقط تصمیم بگیرد که بخوابد. وقتی می‌خواهد غذا بخورد فقط غذا بخورد. یعنی در زمان حال زندگی کند.

دوستانی که در ماه رمضان می‌خواهند از خواب خوبی برخوردار باشند باید زودتر بخوابند. یعنی برنامه‌های خود را طوری تنظیم کنند که حدود 11 شب بخوابند در این صورت یک ربع به 5 صبح بیدار خواهند شد و این یک خواب کامل است.

اگر بعد از سحری هم زمان داشتید می‌توانید بخوابید اما خواب اولیه خیلی اهمیت دارد و خواب خوب به شما در روزه‌داری کمک می‌کند.

انتهای پیام
captcha