نحوه مراقبت از خود در برابر آلودگی هوا و ریزگردها
کد خبر: 4047781
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

نحوه مراقبت از خود در برابر آلودگی هوا و ریزگردها

مخلوط شدن ریزگردها با آلاینده‌‌های شهری ترکیبی خطرناک برای بدن ایجاد می‌کند. بهتر است در این شرایط از خانه خارج نشوید و در صورت خروج از ماسک استفاده کرده و هر دو ساعت ماسک خود را عوض کنید.

چطور از آلودگی هوا و ریزگردها جان سالم به در ببریم؟

به گزارش ایکنا، واضح بود که به زودی ریزگردهایی که زمانی فقط بخش‌های جنوب و غرب کشور را فرا می‌گرفت وارد نقاط مرکزی کشور خواهد شد. این نتیجه بلامنازع عدم توجه به مسائل زیست محیطی و عدم مراقبت از محیط زیست است.

جریان‌های خشک هوای عربستان و عدم توجه به محیط زیست و بیابان‌زدایی در عراق باعث خشک‌شدن بسیاری از باتلاق‌های عراق و ایجاد نواحی غبارساز شده‌ است. این گردو غبار با جریان‌های باد وارد ایران شده و با ترکیب شدن با آلاینده‌های شهری ترکیبی خطرناک برای سلامتی ایجاد می‌کنند.

اما ریزگردها چه اثری بر سلامتی ما دارند؟ آثار سریع و کوتاه مدت ریزگردها بر بدن اختلال در ضربان قلب(آریتمی) و حملات قلبی(برای افرادی که بیماری زمینه‌ای قلب دارند) است و در دراز مدت ورود ذرات ریز چند میکرونی گرد و غبار به دستگاه تنفسی و رسوب در جدار عروق موجب التهاب و تنگی عروق می‌شود.

مهم‌ترین اقدامات در مواجهه با آلودگی هوا

بهترین کار ماندن در خانه و عدم خروج از منزل است. نگهداری از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی که به تصفیه هوای خانه کمک می‌کند نیز منجر به بهبود هوای تنفسی می‌شود. پس بهتر است تا بهبود شرایط هوا از منزل خارج نشوید.

افراد سالمند، بیماران قلبی و ریوی، کودکان، زنان باردار و جانبازان شیمیایی در هنگام آلودگی هوا با ریزگردها باید مراقبت بیشتری از خود به عمل آورده و اصلاً از خانه خارج نشوند.

چطور از آلودگی هوا و ریزگردها جان سالم به در ببریم؟

علاوه بر استفاده از ماسک یا وسایل کمکی در تصفیه هوا، رعایت نکات تغذیه‌ای نیز بسیار حایز اهمیت است. استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان، میوه‌ها و سبزیجات با برگ‌های سبز می‌تواند اثرات نامطلوب ناشی از گرد و غبار را کاهش دهند. بهتر است استفاده از فست فودها و غذاهای حاوی مواد افزودنی و آلرژی‌زا، محدود شود ضمن اینکه مصرف لبنیات به خصوص شیر و غذاهای دریایی و مواد غذایی حاوی امگا ۶ توصیه می‌شود.

در صورت بروز هرگونه ناراحتی قلبی و تنفسی به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنید.

همچنین در صورتی که مجبور به ترک خانه هستید حتماً از ماسک استفاده کنید و البته ماسک خود را هر دو ساعت تعویض کنید. ماسک باید دهان و بینی شما را به طور کامل پوشش دهد. می‌توانید از ماسک‌های مخصوص مانند M3 و ماسک‌های FPP استفاده کنید.

از ورزش کردن یا فعالیت زیاد بدنی که تنفس را افزایش می‌دهد پرهیز کنید و در صورتی که از خانه خارج شده‌اید هنگام بازگشت بینی خود را شست‌وشو دهید.

انتهای پیام
captcha