تحولات اوکراین؛ از نخستین حمله هوایی کی‌یف به روسیه تا سفر هیئتی از اتحادیه عرب به مسکو
کد خبر: 4045995
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳

تحولات اوکراین؛ از نخستین حمله هوایی کی‌یف به روسیه تا سفر هیئتی از اتحادیه عرب به مسکو

نخستین حمله هوایی اوکراین به خاک روسیه، تأیید خروج نیروهای روسی از نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سفر هیئتی از اتحادیه عرب به مسکو درباره اوکراین و محکومیت جنایات جنگی علیه اسرای روسی از سوی دیده‌بان حقوق بشر از مهم‌ترین تحولات اوکراین است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «یورونیوز فارسی»، با گذشت بیش از پنج هفته از آغاز عملیات نظامی روسیه به اوکراین قرار است امروز اول آوریل (۱۲ فروردین) مذاکرات مستقیم میان نمایندگان مسکو و کی‌یف عمدتا در مورد کریدور بشردوستانه ماریوپل از سر گرفته شود. این در حالی ست که جوبایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته که نسبت به نیت پوتین در استفاده از راه حل دیپلماتیک «بدبین» است.

کاخ سفید ادعا می‌کند که اطلاعات نادرستی از جبهه‌های جنگ به دست پوتین می‌رسد و او حتی برخی از مقامات خود را حبس خانگی کرده است. همزمان طرف روسی در پاسخ به درخواست پاریس و برلین با آغاز به‌کار یک کریدور بشردوستانه از ماریوپل به سمت زاپاروژیه موافقت کرده است.

ولادیمیر پوتین اعلام کرده که از امروز خریداران گاز روسیه باید بهای آن را به روبل پرداخت کنند؛ تقاضایی که ظاهرا با مخالفت آلمان و فرانسه، دو قدرت اول اتحادیه اروپا مواجه شده و آینده مبادلات انرژی اروپا و روسیه را در هاله ای از ابهام فرو برده است. گفته می‌شود برلین و پاریس در حال بررسی بدترین حالت ممکن و قطع احتمالی خرید گاز از روسیه هستند.

این در حالی است که به دستور بایدن آمریکا دستکم طی شش ماه آینده روزی یک میلیون بشکه نفت وارد بازار خواهد کرد تا از رشد تصاعدی قیمت سوخت جلوگیری کند.

نخستین حمله هوایی اوکراین به خاک روسیه

اوکراین در نخستین حمله هوایی به خاک روسیه از زمان شروع جنگ، یک مخزن سوخت این کشور را هدف قرار داد.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه «بلگورود» در حساب تلگرامی خود گفت: حمله هوایی دو بالگرد ارتش اوکراین منجر به آتش‌سوزی در یک انبار نفت در خاک روسیه شده است.
تحولات اوکراین؛ از نخستین حمله هوایی کی‌یف به روسیه تا سفر هیئتی از اتحادیه عرب به مسکو
وی در پیامی دیگر از تلاش آتش‌نشانان برای اطفای حریق و مصدومیت دو نفر از کارکنان انبار خبر داد.

شرکت نفتی روس‌نفت مالک این محل، به خبرگزاری‌های روسی گفت که کارکنان خود را به محل دیگری منتقل کرده است.

تأیید خروج نیروهای روسی از چرنوبیل

همچنین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طرف اوکراین مطلع شده که نیروهای روسیه از چرنوبیل خارج شده‌اند. آژانس همچنین اضافه کرده که هم اینک کنترل نیروگاه هسته‌ای به کارکنان اوکراینی واگذار شده است و نیروی خارجی‌ در سایت مستقر نیست.
تحولات اوکراین؛ از نخستین حمله هوایی کی‌یف به روسیه تا سفر هیئتی از اتحادیه عرب به مسکو
نیروهای روسیه در همان روزهای آغازین حمله به اوکراین کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را در دست گرفته بودند.

سفر هیئتی از اتحادیه عرب به مسکو درباره اوکراین

در همین راستا، پایگاه خبری «روسیا الیوم» گزارش داد: یک هیئت وزارتی از اتحادیه عرب اوایل هفته آتی برای بررسی بحران اوکراین به مسکو می‌رود.

براساس بیانیه این اتحادیه، این هیئت مذاکراتی با طرف روسی درباره راه‌های رسیدن به راهکاری برای این بحران خواهد داشت؛ بحرانی که جهان شاهد پیامدهای خطرناک آن به ویژه در سطح انسانی است.

تحریم مدیران ارشد اتحادیه اروپا از سوی روسیه

خبرگزاری آناتولی گزارش داد: وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که بر اساس اصل مقابله به مثل مدیران ارشد اتحادیه اروپا تحریم می‌شوند.
 
وزارت امور خارجه روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اشاره به اینکه تحریم‌‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو از حد و مرز خارج شده است، اعلام کرد: بر اساس اصل مقابله به مثل، تصمیم گرفته‌ شد مدیران ارشد این اتحادیه تحریم شوند.
تحولات اوکراین؛ از نخستین حمله هوایی کی‌یف به روسیه تا سفر هیئتی از اتحادیه عرب به مسکو
این وزارتخانه با تاکید بر اینکه بروکسل شهروندان و شرکت‌های روسی را به‌طور یک‌جانبه تحت تحریم‌های گسترده و خودسرانه قرار می‌دهد، تصریح کرد: اطلاعات شخصی این افراد بدون رعایت تمامی موازین حقوقی بین‌المللی علنی شده است.
 
در بخش دیگر این اطلاعیه آمده است: مقامات اروپایی حامی روسیه‌ستیزی در اوکراین، کارشکنی کی‌یف در توافقنامه مینسک را نادیده گرفته‌اند، بروکسل به جای عبرت گرفتن از اینها، تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال کرد و با فشار و باج‌خواهی سعی کرد سایر کشورهای مستقل را نیز وارد این اقدامات نامشروع کند.
 
وزارت امور خارجه روسیه در رابطه با تحریم‌های مذکور اظهار کرد: تحریم‌ها متوجه مدیران ارشد اتحادیه اروپا، از جمله مدیران ساختارهای نظامی و کمیسران اتحادیه خواهد بود. علاوه بر این، اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان پارلمان اروپا که سیاست‌های ضد روسی را ترویج می کنند نیز مشمول تحریم هستند. لیست سیاه روسیه که حکم پاسخ متقابل را دارد همچنین شامل سران دولت و پارلمان برخی از کشورهای عضو اتحادیه، افراد مطرح و کارکنان رسانه‌های که که احساسات ضد روسی را تحریک می‌کنند، می‌شود.

محکومیت جنایت جنگی علیه اسرای روسی از سوی دیده‌بان حقوق بشر 

«یورو نیوز» نوشت: پس از انتشار فیلمی که ظاهرا نشان می‌دهد سربازان اوکراینی به پاهای سربازان روس شلیک می‌کنند، دیده‌بان حقوق بشر از مقامات اوکراینی خواسته است تا درباره جنایات جنگی احتمالی علیه اسرای روسی تحقیق کنند.

در ویدیویی که 27 مارس در فضای مجازی منتشر شده، سربازان اسیر از ناحیه پا هدف شلیک گلوله قرار می‌‌گیرند و کمک پزشکی هم در اختیار آن ها قرار نمی‌گیرد.
تحولات اوکراین؛ از نخستین حمله هوایی کی‌یف به روسیه تا سفر هیئتی از اتحادیه عرب به مسکو
در تصاویر ویدیویی منتشر شده، سربازان مجروح از سوی مردان مسلحی بازجویی می‌شوند که بسیاری از آن‌ها بازوبندهای آبی‌رنگی که معمولاً توسط واحدهای نظامی اوکراینی استفاده می‌شود، بسته‌اند.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه 28 مارس بعد از تشخیص موقعیت جغرافیایی این تصاویر به مالاروگان در منطقه خارکیف رفتند و اجساد دو سرباز روس رها شده در ویرانه‌های شهر و دو جسد دیگر که در چاه انداخته شده بودند را مشاهده کردند. 

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای که عصر پنجشنبه منتشر شد، گفت: «در صورت تأیید، ضرب و شتم و تیراندازی به پاهای اسیران، این جنایت جنگی محسوب می‌شود».

این سازمان بین‌المللی افزود: «اوکراین باید نشان دهد که قادر و مایل به جلوگیری و  همینطور مجازات نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه است».

الکسی آرستوویچ، مشاور ریاست جمهوری اوکراین، در تلگرام اذعان کرده بود که سوءاستفاده از زندانیان یک جنایت جنگی است و چنین اعمالی باید مجازات  شوند.

الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقات روسیه نیز به بازرسان دستور داده تا همه شرایط حادثه را مشخص کنند، شواهد را جمع‌آوری و همه افراد دخیل در آن را شناسایی کنند.

انتهای پیام
captcha