تحلیل محتوایی روایات تفسیری پیرامون مواجهه ظالمان با مرگ
کد خبر: 4045696
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰

تحلیل محتوایی روایات تفسیری پیرامون مواجهه ظالمان با مرگ

شماره سوم مجله «تحقیقات کاربردی قرآن و حدیث» از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم منتشر شد. در این شماره روایات تفسیری پیرامون مواجهه ظالمان با مرگ مورد تحلیل قرار گرفته است.

به گزارش ایکنا، این شماره حاوی شش مقاله با عناوین «آسیب‌شناسی روش‌های تبلیغ دینی با محوریت مخاطب‌شناسی از نگاه روایات» نوشته روح‌اله کریمی دردشتی و رضا امانی «بررسی تطبیقی اهداف و روش‌های تربیت اخلاقی از منظر امام رضا (ع) و ارسطو» نوشته زهرا قاسم‌نژاد و سیده محبوبه کشفی «نگاهی تطبیقی به تعلیم و تربیت ارزش‌ها در دو دیدگاه اسلام و اگزیستانسیالیسم» به قلم جواد زروندی «تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفه‌های اخلاقی» نوشته مهدیه جعفری «اصل مساوات در اندیشه قضایی امام رضا(ع) با نگاهی بر حقوق موضوعه ایران» نوشته محمد خورشیدی اطهر و «تحلیل محتوایی روایات تفسیری پیرامون مواجهه ظالمان با مرگ» به قلم اکرم السادات سیدی است.

در بخشی از مقاله «تحلیل محتوایی روایات تفسیری پیرامون مواجهه ظالمان با مرگ» آمده است: همه موجودات مرگ را می‌چشند اما نحوه مواجهه با مرگ برای ظالمان،کافران و منافقان با دیگر افراد متفاوت است. تنها منبع برای شناخت نحوه رؤیایی این افراد با مرگ، قرآن کریم است و برای فهم دقیق آیات نیز باید روایات تفسیری ذیل آن‌ها، مورد مطالعه، تحلیل و تبیین قرار گیرد. از این ‌رو این پژوهش، با روش نقلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای به تحلیل و ارزیابی روایات تفسیری پیرامون مواجهه انسان‌های ظالم با مرگ می‌پردازد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که حال همه انسان‌ها در هنگام قبض روحشان یکسان نیست، بلکه افرادی مانند کافران، منافقان و ظالمان قبض روحشان با سختی و همراه با تحقیر و سرزنش است خلاف مومنان و صالحان که مرگشان با راحتی و آسایش است.

همچنین می‌خوانیم: برخی افراد در هنگام مرگ درخواست می‌کنند مرگشان به تأخیر بیفتد تا حج، زکات، صدقه‌ای انجام نداده‌اند، به‌ جای آورند و مقصود از دو بار مرگ برای کفار در قرآن کریم، دو بار عذاب الهی برای آنان است. همچنین لسان روایات تفسیری در مورد اینکه چه کسانی توبه‌شان مورد پذیرش نیست، نیز اختلاف داشت، اما این اختلاف، دلیلی بر ضعف یا مردود دانستن این روایات نیست؛ بلکه می‌توان گفت که همه این روایات تفسیری صحیح هستند؛ چراکه آیه مفهوم عامی دارد و این روایات تفسیری در پی تطبیق این مفهوم کلی بر برخی مصادیقش هستند که از جمله آن مصادیق توبه افراد در هنگام مرگ، توبه افراد در زمان دیدن عذاب الهی، توبه فرد بداخلاق ، توبه کافران و توبه افراد چهل روز قبل از برپایی قیامت و... است.

برای مشاهده متن کامل مقالات این شماره به لینک http://arq.quran.ac.ir/issue_19011_20016.html مراجعه کنید.

انتهای پیام
captcha