از اولین تبادل اسرا تا ادعای اتمام مهمات نقطه‌زن روسیه
کد خبر: 4044918
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹

از اولین تبادل اسرا تا ادعای اتمام مهمات نقطه‌زن روسیه

بنا به اعلام مقامات اوکراینی، کی‌یف و مسکو برای اولین بار بعد از آغاز درگیری‌ها تعدادی اسیر را با یکدیگر مبادله کرده‌اند.

به گزارش ایکنا، ایرینا ورشچاک معاون نخست وزیر اوکراین اعلام کرده است که در روز پنجشنبه 10 اوکراینی با 10 نظامی روس مبادله شده‌اند.

بعد از گذشت بیش از یک ماه از آغاز درگیری‌ها، این اولین بار است که دو کشور برای تبادل اسرا با یکدیگر توافق کرده‌اند.

از طرف دیگر، معاون وزیر دفاع ایالات متحده کالین کان مدعی شده که تسلیحات نقطه‌زن روسیه به اتمام رسیده است و مسکو از این پس احتمالا به سمت استفاده از بمب‌های غیرهدایت‌شونده و شلیک‌های توپخانه‌ای متمایل خواهد بود.

نادیده گرفتن درخواست اوکراین توسط ناتو

در همین حال، گزارش‌های حاکی از این است که سران ناتو در اجلاس دیروز خود در بروکسل درخواست رئیس‌جمهور اوکراین برای ارسال تانک و جنگنده به این کشور را نادیده گرفتند.

ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی خود در جمع سران ناتو گفته بود که ارسال تجهیزات نظامی بیشتر می‌تواند به مرگ غیرنظامیان جلوگیری کند. وی گفت: اوکراین از شما هواپیما خواست تا شاید شاهد مرگ این همه آدم نباشیم. شما هزاران جنگنده دارید، اما هنوز به ما چیزی داده نشده است. شما دست‌کم ۲۰ هزار تانک دارید. اوکراین خواست که یک درصد از آنها را به ما بدهید یا به ما بفروشید. اما هیچ پاسخ روشنی به ما داده نشد.

پیش از این، درخواست‌های اوکراین برای اعلام منطقه پرواز ممنوع در آسمان این کشور با مخالفت کشورهای غربی مواجه شده بود.

هدف قرار گرفتن پایگاه نظامی در اوکراین

در همین حال، وزارت دفاع روسیه مدعی انهدام پایگاه نیروهای خارجی در اوکراین شد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که با استفاده از موشک بالستیک تاکتیکی «اسکندر اِم» توانسته یک پایگاه نظامی که محل استقرار نیروهای خارجی بوده را هدف قرار دهد.

مسکو همچنین ویدئویی از لحظه پرتاب این موشک را منتشر کرده است. در این بیانیه آمده است: از آنجایی که از کلاهک ضد زره انفجاری قوی استفاده شد، ساختمان ۶۰ متری تقریباً به طور کامل تخریب شد و دشمن مورد اصابت قرار گرفت.

موج بعدی حمله به کی‌یف؟

ارتش اوکراین مدعی شده که نیروهای روسی در حال آماده‌سازی برای موج بعدی حمله به کی‌یف هستند. به نقل از اسپوتنیک در بیانیه صادر شده آمده است: نیروهای روسی در حال آماده شدن برای تجدید حمله خود به محورهای بروواری و پروسیا در شرق کی‌یف هستند. جدایی‌طلبان تا حدی موفق شدند مناطقی را که در دونتسک و لوهانسک در اختیار داشتند، حفظ کنند. تلاش‌های دشمن برای کنترل شرق کشور بی نتیجه ماند ولی تجزیه‌طلبان در تلاش برای محاصره پایتخت هستند. نیروهای ما به عملیات دفاعی در دونتسک، اسلوبوزانسکی و بخش‌هایی از مناطق تواریا ادامه می‌دهند.

ارتش اوکراین همچنین مدعی شد که در روز پنجشنبه یک جنگنده روسی، یک پهپاد و چهار موشک کروز را سرنگون کرده است.

انتهای پیام
captcha