لغو حکم تعطیلی یک مسجد از سوی دادگاه فرانسه
کد خبر: 4044856
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۴

لغو حکم تعطیلی یک مسجد از سوی دادگاه فرانسه

دادگاهی در فرانسه تصمیم دولت برای بستن یک مسجد در نزدیکی شهر «بوردو» را باطل اعلام کرد.

لغو حکم تعطیلی یک مسجد از سوی دادگاه فرانسهبه گزارش ایکنا؛ به نقل از تی آر تی، سفن گوئز گوئز، وکیل مسجد الفاروق، گفت که دادگاه اداری بوردو تصمیم 14 مارس فرمانداری ژیروند مبنی بر تعطیلی این مسجد به مدت شش ماه را لغو کرد.

وی با اشاره به اینکه تصمیم دادگاه اقدامی در برابر تعطیلی ناعادلانه مساجد در سال‌های اخیر است، افزود: اکنون مسلمانان می‌توانند در این مسجد گرد هم آیند.

مسجد الفاروق در منطقه پساک در نزدیکی شهر بوردو به اتهام دفاع از اسلام رادیکال بسته شده بود.

در ماه آگوست، بالاترین مقام قانون اساسی فرانسه یک قانون بحث برانگیز ضد جدایی طلبی را تصویب کرد که به دلیل جدا کردن مسلمانان مورد انتقاد قرار گرفت. این لایحه با وجود مخالفت شدید قانونگذاران راست و چپ در ماه ژوئیه توسط مجلس ملی فرانسه تصویب شد.

دولت مدعی است که هدف از این قانون تقویت «نظام سکولار» فرانسه است، اما منتقدان معتقدند که این قانون آزادی مذهبی را محدود می‌کند و مسلمانان را به حاشیه می‌برد.

این قانون به دلیل هدف قرار دادن جامعه مسلمانان فرانسه، بزرگترین جامعه مسلمانان در اروپا با 3.35 میلیون جمعیت و اعمال محدودیت در بسیاری از جنبه‌های زندگی آنها مورد انتقاد قرار گرفته است.

این لایحه به مقامات اجازه می‌دهد تا در مساجد و انجمن‌هایی که مسئول اداره آنها هستند مداخله کنند و همچنین امور مالی انجمن‌ها و سازمان‌های غیردولتی وابسته به مسلمانان را کنترل کنند.

براساس این قانون، بیماران نیز به دلایل دینی یا دلایل دیگر از انتخاب پزشک براساس جنسیت منع شده‌اند.

فرانسه از سوی سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های غیردولتی به ویژه سازمان ملل به دلیل هدف قرار دادن و به حاشیه راندن مسلمانان از طریق این قانون مورد انتقاد قرار گرفته است.

براساس گزارشی که در 2 مارس منتشر شد، فرانسه از فوریه 2018 نزدیک به 25 هزار مسجد، مدرسه، انجمن و سازمان و محل کار مسلمانان را کنترل کرده و تعدادی زیادی از آنها را بسته است.

انتهای پیام
captcha