راه‌اندازی کمپین تحریم خرماهای اسرائیلی در انگلیس
کد خبر: 4044855
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸

راه‌اندازی کمپین تحریم خرماهای اسرائیلی در انگلیس

در آستانه ماه رمضان یک سازمان حقوق بشری در انگلیس خواستار تحریم خرماهای تولید شده در اراضی اشغالی فلسطینی شد.

راه‌اندازی کمپین تحریم خرماهای اسرائیلی در انگلیسبه گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن اسلامی حقوق  بشر، هر ساله با آغاز ماه رمضان، در کشور انگلستان کمپین تحریم خرماهای اسرائیلی فعال می‌شود.

«مسعود شجره» رئیس کمیسون حقوق بشر اسلامی در لندن در این باره گفت: از ۱۵۱ میلیون پوند صادرات خرمای اسرائیل، ۲۳ میلیون پوند آن به انگلیس صادر می‌شود.

وی با تأکید بر این که این خرماها در زمین‌هایی تولید می‌شود که به زور از فلسطینیان گرفته شده، از مسلمانان انگلیس خواست از خرماهای تولید فلسطین مصرف کنند.

در این کمپین آمده است: بسیاری از خرماهایی که امروزه در سوپرمارکت‌های انگلیس فروخته می‌شوند، متعلق به شرکت‌های اسرائیلی هستند که در شهرک‌هایی که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند، کشت می‌شوند. در واقع، 60 درصد خرمای اسرائیلی از چنین شهرک‌هایی به دست می‌آید و اغلب توسط سوپرمارکت‌ها با برندهای خاص خود فروخته می‌شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد حداقل در یازده مورد تأیید کرده است که شهرک سازی‌های اسرائیل در قدس شرقی، کرانه باختری، بلندی‌های جولان و غزه، ناقض ماده 49 کنوانسیون چهارم ژنو (1949) است که می‌گوید: اشغالگر نباید بخش‌هایی از جمعیت غیرنظامی خود را به سرزمین‌هایی که اشغال کرده است منتقل کند. همچنین دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه نیز غیرقانونی بودن این شهرک‌ها را تأیید کرده است.

این شهرک‌ها بر روی زمین‌هایی ساخته شده‌اند که از فلسطینی‌ها به سرقت رفته‌اند، افرادی که خانه‌ها و سایر املاک آنها اغلب تخریب می‌شود تا خانه‌ها و مشاغل اسرائیلی به جای آنها ساخته شود.

این امر در سرزمینی‌هایی صورت می گیرد که از سوی جامعه بین المللی و قوانین بین المللی به عنوان بخشی از فلسطین به رسمیت شناخته شده و تحت کنترل مقامات اسرائیلی است.

آواره کردن مداوم مردم بومی فلسطین از سال 1948، که این شهرک‌ها ادامه آن هستند، منجر به بزرگترین بحران پناهجویان در جهان شده است، به طوری که میلیون‌ها فلسطینی در 58 اردوگاه آوارگان فلسطینی به رسمیت شناخته شده توسط آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) زندگی می‌کنند.

گفتنی است ۶۰ درصد از خرماهای تولید اسرائیل در شهرک‌هایی که زمین‌های آن به زور از فلسطینیان گرفته شده تولید می‌شوند. در نخلستان‌های سرزمین‌های اشغالی، از کارگران فلسطینی که به خاطر فقر با دستمزد پایینی استخدام می‌شوند و همچنین از کودکان، برای برداشت محصول استفاده می‌شود.

در سال ۲۰۰۵، بیش از ۱۷۰ سازمان فلسطینی کمپینی با عنوان «بایکوت، ممنوعیت و تحریم» (BDS) راه‌اندازی کردند که طی آن معامله و خرید کالاهای اسرائیلی ممنوع بود و این کمپین در سطح جهانی با استقبال همراه شد.

انتهای پیام
captcha