شکر؛ اظهار تقدیر و تجلیل در قبال نعمت
کد خبر: 4044728
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸

شکر؛ اظهار تقدیر و تجلیل در قبال نعمت

رئیس اداره تبلیغات اسلامی روانسر با اشاره به آیه ۱۱۴ سوره نحل «وَاشْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ؛ و نعمت خداوند را شکر گزارید»، گفت: شکر اظهار تقدیر و تجلیل در قبال نعمتی است که از منبعی به انسان رسیده باشد.

حجت‌الاسلام رهبر محمدی تبلیغات اسلامی روانسر

حجت‌الاسلام رهبر محمدی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی روانسر در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه با اشاره به آیه ۱۱۴ سوره نحل «وَاشْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ؛ و نعمت خداوند را شکر گزارید»، اظهار کرد: شکر اظهار تقدیر و تجلیل در قبال نعمتی است که از منبعی به انسان رسیده باشد، خواه آن نعمت ظاهری باشد یا باطنی و در مقابل آن کفران است یعنی پوشاندن نعمت و تقدیر نکردن و بزرگ نداشتن در قبال اِنعام مُنعِم و این اظهار تقدیر اعم از آن است که با زبان باشد یا با عمل و جوارح.

وی افزود: شکرگزاری از مسائل کلیدی است که همواره علمای اخلاق در کتب اخلاقی در این خصوص بحث کرده‌اند و شکر جزء فضائل اخلاقی است چرا که خداوند نعمت‌هایی به ما بخشیده و نیازی به شکر ما ندارد و اگر دستور به شکرگزاری داده شده علتش آن است که آثار شکرگزاری از نعمات به خودمان باز خواهد گشت و آثار و برکات آن در زندگی مادی و معنویمان آشکار می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه انسان از شکر نعمت‌های الهی عاجز است، گفت: انسان حتی از شکر یکی از نعمت‌های الهی عاجز است، اما چون امر به شکرگزاری شده و از کفران نعمت نیز نهی شده است باید به این وظیفه بندگی خود یعنی (شکرگزاری) عمل کند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی روانسر تصریح کرد: خداوند نعمت‌های بسیار گسترده‌ای به انسان عطا کرده، اما غفلت و فراموشی آفت بزرگی است که انسان را دچار خود کرده که در مقابل یادآوری نعمت‌ها بسیار مؤثر است و نتیجه یادآوری نعمت‌ها رستگاری است که زمینه نیل به سعادت را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های انسان‌های صالح (شکرگزاری) است و از نگاه آموزه‌های دین و ارزش‌های انسانی اگر کسی خدمتی به شما کرد نباید آن از یاد برود و این خدمت باید روزی جبران شود حال ممکن است توان او از سپاسگزاری در برابر آن خدمت کم باشد در این صورت حداقل باید با زبانش تشکر کند و این امر یعنی شکر در قبال نعمت‌های بی‌منت خداوند در قالب شکر عملی و یا لسانی.

حجت‌الاسلام محمدی به آثار و پیامد‌های شکر نیز اشاره کرد و افزود: آثار شکر حداقل دو پیامد را معرفی می‌کند و شامل نعمت و دفع بلا است و براساس قرآن شکر ظرفیت دریافت نعمت را در انسان زیاد و او را آماده دریافت نعمت‌های بزرگتری خواهد کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه شکر چه کم و چه زیاد دارای ارزش فراوانی است، گفت: براساس آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت(ع) هدف اصلی زندگی عبودیت و شاکر بودن است براین اساس انسان باید شاکر خداوند باشد و این امر در زندگی‌اش نمود و عینیت داشته باشد.

انتهای پیام
captcha