از همه‌پرسی برای مصالحه با روسیه تا انتشار تلفات غیرنظامیان
کد خبر: 4044525
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
بیست و هفتمین روز جنگ اوکراین؛

از همه‌پرسی برای مصالحه با روسیه تا انتشار تلفات غیرنظامیان

رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که مصالحه احتمالی با روسیه به همه‌پرسی گذاشته می‌شود؛ از سوی دیگر آخرین آمار سازمان ملل در مورد تلفات غیرنظامان جنگ منتشر شد.

به گزارش ایکنا، حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی چهارمین هفته خود را پشت سر می‌گذارد که نبرد بر سر کنترل‌ شهرها میان نیروهای روسی و اوکراینی همچنان ادامه دارد؛ از سوی دیگر، سازمان ملل اعلام کرده که دستکم ۹۰۰ غیرنظامی در جریان حمله روسیه کشته شده‌اند، آمار آوارگان اوکراینی که در نتیجه این نزاع از خانه‌های خود آواره شده‌اند از عدد ۱۰ میلیون نفر عبور کرده است. تاکنون تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدن به آتش‌بس بی‌نتیجه بوده است.

زلنسکی: هرگونه سازش با روسیه به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد

رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با یک رسانه دولتی در کشورش برای نخستین بار از سازش با روسیه سخن گفت و تأکید کرد که هرگونه مصالحه در مذاکرات با طرف‌های روسی برای پایان دادن به درگیری‌ها به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد.

ولودیمیر زلنسکی در این خصوص تصریح کرد که به همه گروه‌های مذاکره کننده گفته است: وقتی از تغییراتی صحبت می‌شود (که در یک توافق احتمالی گنجانده خواهد شد) و این تغییرات می‌تواند تاریخی باشد، ما از طریق برپایی همه‌پرسی در باره آن تصمیم‌ خواهیم گرفت.

از همه‌پرسی برای مصالحه با روسیه تا انتشار تلفات غیرنظامیان

وی در ادامه یادآور شد: مردم باید در مورد برخی از اشکال سازش و مصالحه تصمیم بگیرند و اینکه این مصالحه‌ها چه موضوعاتی را در بر خواهند گرفت به گفتگوهای ما با روسیه بستگی دارد.

زلنسکی سپس به موضوع پذیرفته نشدن کشورش در ناتو اشاره کرد و گفت: همه ما قبلاً این را درک کرده‌ایم. ما (در ناتو) پذیرفته نشده‌ایم، زیرا آنها (کشورهای عضو ناتو) از روسیه می‌ترسند. همین. ما باید آرام باشیم و بگوییم: خوب، پس ضمانت‌های امنیتی دیگری لازم است.

رئیس جمهوری اوکراین افزود: برخی از اعضای ناتو می‌خواهند ضامن امنیت (اوکراین) باشند؛ آنها آماده انجام هر کاری هستند که در صورت عضویت ما در این ائتلاف باید انجام می‌دادند. من فکر می‌کنم این یک مصالحه عادی است.

اولین تبادل اسرا بین روسیه و اوکراین

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از کمیسر حقوق بشر این کشور گزارش داد: اولین تبادل اسرای جنگی بین روسیه و اکراین انجام شده است و ۹ نظامی روس آزاد شدند.

 این خبرگزاری افزود: تاتیانا ماسکالکووا (Tatyana Moskalkova) نماینده روسیه در مسائل حقوق‌بشر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی ضمن تأیید تبادل اسرای جنگی بین روسیه و اوکراین گفت: این نظامیان روس با شهردار شهر ماریوپل اوکراین تبادل شده‌اند.

 

دولت اوکراین سربازان روسی را به ربودن سه تبعه اسرائیلی متهم کرد

کی‌یف روز دوشنبه ارتش روسیه را به ربودن سه تبعه اسرائیلی در ملیتوپول، شهری در جنوب شرقی اوکراین متهم کرد.

مرکز ارتباطات راهبردی و امنیت اطلاعاتِ اوکراین با انتشار پستی در فیس‌بوک به نقل از ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر این کشور اعلام کرد: اشغالگران روسی امروز در ملیتوپل سه شهروند اسرائیلی (تاتیانا کوموک و والدینش) را ربودند.

این مقام اوکراینی توضیح بیشتری درباره این ماجرا نداده اما فرانس‌پرس در گزارش خود آورده است که میخائیل کوموک پدر این خانواده اسرائیلی تبار یک ناشر است.

کشته شدن 925 غیر نظامی، نتیجه حمله روسیه به اوکراین

بر اساس آخرین آمار دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، از آغاز تهاجم روسیه تا روز دوشنبه، ۹۲۵ غیرنظامی در اوکراین کشته شده‌اند.

به گزارش CNN، این دفتر افزود: در میان کشته شدگان ۱۱ دختر، ۲۵ پسر و ۳۹ کودک دیگر قرار دارند که جنسیت آن‌ها مشخص نشده است.

از همه‌پرسی برای مصالحه با روسیه تا انتشار تلفات غیرنظامیان

دفتر حقوق بشر سازمان ملل همچنین اعلام کرد که یک‌هزار و ۴۹۶ نفر نیز در اوکراین مجروح شده‌اند.

در بیانیه این دفتر آمده است: بیشتر تلفات غیرنظامی ثبت شده در نتیجه استفاده از سلاح‌های انفجاری با حوزه تاثیر گسترده، از جمله توپخانه سنگین و سامانه‌های راکتی چند منظوره و حملات موشکی و هوایی بوده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل تصریح کرد که آمار واقعی تلفات می‌تواند به شکل قابل توجهی بیشتر باشد.

پنتاگون در حال بررسی ارسال سامانه‌های دفاع هوایی دوربرد به اوکراین

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت که آمریکا در حال گفت وگو با سایر کشورها برای ارسال انواع سامانه‌های دفاع هوایی دوربرد به اوکراین است.

CNN گزارش داد: کربی روز دوشنبه (به وقت محلی) در کنفرانس مطبوعاتی خود به خبرنگاران تصریح کرد: این گفت وگوها هم اکنون در حال انجام است.

از همه‌پرسی برای مصالحه با روسیه تا انتشار تلفات غیرنظامیان

وی ضمن متهم کردن روسیه به جنایت جنگی در اوکراین افزود: مطمئنا شواهد روشنی مبنی بر ارتکاب نیروهای روسیه به جنایات جنگی داریم و به جمع آوری مدارک در این زمینه کمک می‌کنیم.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته پس از شرکت در نشست وزیران دفاع ناتو در بروکسل از اسلواکی و بلغارستان بازدید کرد.

انتهای پیام
captcha