شکر نعمت؛ مهمترین رکن استجابت دعا
کد خبر: 4044446
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵

شکر نعمت؛ مهمترین رکن استجابت دعا

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه شکر در برابر نعمت‌های الهی مهمترین رکن استجابت دعاست، گفت: یکی از آداب دعا کردن، حمد و سپاس الهی است؛ یعنی قبل از اینکه از درگاه باری‌تعالی درخواستی داشته باشیم، باید به خاطر نعمت‌هایی که در اختیار داریم خداوند را شکر کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، خطیب حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، خطیب حرم مطهر رضوی، شامگاه 29 اسفندماه، در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی با بیان اینکه دعا کردن یکی از مهمترین آداب لحظه تحویل سال نو است، اظهار کرد: برای استجابت دعا باید شرایط خاصی را رعایت کنیم که یکی از آنها شکر نعمت‌هایی است که خداوند به ما ارزانی داشته است.

وی تصریح کرد: از آنجا که فلسفه دعا کردن عرض حاجت و طلب کاستی‌ها و نداشته‌های زندگی از خداوند است، باید قبل از آن نعمت‌های فراوانی که خداوند در اختیار ما گذاشته است را برشماریم و برای هریک از این نعمت‌ها به درگاه الهی شکر کنیم.

خطیب حرم مطهر رضوی افزود: یکی از حربه‌های شیطان ایجاد روحیه ناسپاسی و بزرگ‌نمایی مشکلات و نداشته‌های زندگی است. شیطان همواره تلاش می‌کند با بزرگ‌نمایی نقطه ضعف‌ها و مشکلات، احساس ناامیدی و یأس را در انسان تقویت کند که برای مبارزه با این حربه باید روحیه شکرگزاری را در وجود خود تقویت کنیم.

وی اظهار کرد: انسانی که ناامید و مأیوس است، به هیچ عنوان قادر به حل مشکلات نیست و امیدی به آینده ندارد. بنابراین، برای ادامه زندگی و مقابله با مشکلات باید همواره به لطف و رحمت خداوند امیدوار بود.

پناهیان بیان کرد: یکی از آداب دعا کردن که در احادیث معصومین(ع) نیز به آن اشاره شده، حمد و سپاس الهی است؛ یعنی قبل از اینکه از درگاه باری‌تعالی درخواستی داشته باشیم، باید به خاطر نعمت‌هایی که در اختیار داریم خداوند را شکر کنیم.

وی با اشاره به آیه سیزدهم سوره مبارکه سبأ که خداوند می‌فرماید: «قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ»، بیان کرد: در این آیه بیان شده است که در هر زمان تنها عده کمی از مردم شکرگزار نعمت‌های الهی هستند. بنابراین، ما با شکرگزاری در زمره بندگان خاص خداوند قرار خواهیم گرفت.

این کارشناس مذهبی گفت: یکی از بهترین دعاهایی که می‌توان در لحظه تحویل سال که همه دل‌ها متوجه خدا و لحظه اجابت دعاست، این است که از خداوند طلب آرامش و راضی بودن به قضا و قدر الهی کنیم، چراکه داشتن آرامش از بزرگترین نعمت‌های الهی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: امنیت یکی دیگر از نعمت‌های الهی است که اکثر ما قدر آن را نمی‌دانیم. اگر ما قدر امنیتی که در سایه حکومت اسلامی در کشور حاکم شده است را بدانیم خداوند نعمت امنیت و آسایش حکومت پر از عدل و داد و جهانی مهدوی را به ما عنایت خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha