سفر به پارسیان را تجربه کنید + عکس
کد خبر: 4043602
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸

سفر به پارسیان را تجربه کنید + عکس

پارسیان با نام پیشین گاوبندی یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان است که قدمت آن را بیش از ۱۴۰۰ سال تخمین می‌زنند. با وجود باغ‌های میوه و طبیعت دلنشین این شهر، به علاوه سواحل زیبا و نخلستان‌های سرسبز، با یک بار سفر به این منطقه محال است این همه زیبایی را فراموش کرد.

جزیره لاوانبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، پارسیان با نام پیشین گاوبندی یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان است که آن ‌را با نام شهرستان چشمه‌ها نیز می‌شناسند. با وجود باغ‌های میوه و طبیعت دلنشین این شهر، به علاوه سواحل زیبا و نخلستان‌های سرسبز، با یک بار سفر به این منطقه محال است این همه زیبایی را فراموش کرد.

پارسیان یکی از بخش‌های تابع شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است که در سال ۱۳۸۳ به شهرستان ارتقا پیدا کرد. در ابتدا این منطقه به نام گاوبندی شناخته می‌شد، علت این نام‌گذاری وجود گاوچاه‌­های متعدد در منطقه بوده است. اما از سال ۱۳۸۶ به پارسیان تغییر نام داد. این شهر از سمت شمال به شهرستان لامرد استان فارس، از سمت جنوب به خلیج فارس، از غرب به شهرستان عسلویه استان بوشهر و از سمت شرق به بخش شیب‌کوه بندر لنگه محدود است.

قدمت پارسیان را بیش از ۱۴۰۰ سال تخمین می‌زنند و مردم این خطه اکثرا مسلمان و از پیروان مذاهب شیعه و سنی هستند. زبان مردم این منطقه فارسی است و با گویش‌های مختلف با هم سخن می‌گویند؛ در برخی از روستاها مردم به زبان عربی با یکدیگر صحبت می‌کنند. تعدادی از مردم این شهرستان در کشورهای حوزه خلیج‌فارس مشغول به کار هستند.

در پارسیان با وجود شرایط اقلیمی مناسب مردم بیشتر به صید و کشاورزی مشغول هستند و با داشتن نخلستان‌های سرسبز مردم این خطه در گذشته، بیشتر خرما و غله را به سایر کشورها صادر می‌کردند که به مرور زمان کمرنگ شده است.

شهرستان پارسیان از دو بخش اصلی «کوشکنار» و «مرکزی» تشکیل شده است و شهرهای اصلی آن شهر پارسیان، کوشکنار و دشتی هستند. چهار دهستان بوچیر، بهدشت، کوشکنار و مهرگان، چشمه‌ها و باغ‌ها و طبیعت بکر فراوان دارند.

پارسیان دریا، کوه و دشت را در کنار هم دارد. این منطقه با دارا بودن هوای معتدل مملو از چشمه‌های پر آب و جوشان، مزارع سرسبز، روستاهای آباد و نخلستان‌های زیباست. تلاقی دریای نیلگون با صخره‌های سر به فلک کشیده تصاویر چشم‌نوازی را خلق می‌کند. در طول سال‌های متمادی نفوذ دریا به دل صخره‌ها باعث ایجاد تندیس‌های دیدنی و کم‌نظیر شده است.

پس از گذشتن از روستای زیارت و مغدان و ساحل نیرم، در کنار جاده ساحلی، صخره‌ای عظیم قرار دارد که به نام «گردنه عشاق» معروف است. تماشای غروب خورشید بر فراز این صخره در چشم‌انداز دریا، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برایتان خواهد ساخت. با عبور از زبیایی‌های گردنه عشاق، چشمتان را برای دیدن ساحلی بکر و بافت نرم شنی و صخره‌های مجسمه‌ای شکل آماده کنید.

مهم‌ترین ویژگی ساحل مکسر، شکل ظاهر و ساختار متفاوت صخره‌های آن است. صخره‌ها و سازه‌های ساحل مکسر بر اثر میلیون‌ها سال فرسایش و نفوذ آب بر آن‌ها ایجاد شده است. رد موج‌ها و آب بر روی صخره‌ها به وضوح دیده می‌شود.

ساحل بنود یکی دیگر از جاهای دیدنی این منطقه به حساب می آید. دلیل شهرت آن به‌علت برخورداری از ساحل صخره‌ای و فاصله کم آن با دریاست. یکی از دلایل علاقه گردشگران به این ساحل بکر و زیبا را می‌توان غارهایی دانست که دهانه‌ای رو به دریا و ساحل دارند.

هرمزگان ۱۴ جزیره‌ کوچک و بزرگ دارد. جزیره لاوان، سومین جزیره‌ بزرگ استان، از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری هرمزگان است. امروزه لاوان نه‌ تنها مقصد گردشگران بی‌شماری است که برای لذت بردن از طبیعت بکر این جزیره مشتاق هستند، بلکه تبدیل به قطب اقتصاد نفتی ایران شده است. لاوان بین بندر مقام، جزیره‌ شیدور (مارو) و ساحل نخیلوه در آب‌های خلیج فارس قرار دارد. سواحل مرجانی و بکر یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های گردشگری این منطقه است.

گونه‌های حیات وحش در لاوان تنوع بالایی ندارند؛ اما یکی از زیباترین جاذبه‌های حیات وحش جزیره، تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی و سبز از اواسط اسفند تا اوایل مرداد در سواحل زیبای لاوان است. در طبیعت لاوان، گوسفندان وحشی دیده می‌شوند و جبیر (نوعی آهو) از دیگر گونه‌های حیات وحش در منطقه است. بهترین راه رسیدن به لاوان از طریق بندر مقام است.

خلیج نایبند 35 کیلومتری عسلویه تنها پارک ملی دریایی ایران است و این پارک ملی شامل خلیج نایبند، جنگل‌های حرا و دماغه است. خلیج نایبند هم ساحل صخره‌ای و هم شنی دارد؛ شن‌های این قسمت سفید رنگ است و آب به قدری زلال است که نمونه‌اش را در جای دیگری نمی‌توان یافت.

ایران با داشتن چهار فصل و تنوع مختلف زیستی و جغرافیایی دارای جاذبه‌های گردشگری و مناظر بکر و دیدنی بسیار است که اگر در حوزه فرهنگی و گردشگری توجه و اهتمام بیشتری شود، می‌تواند مانند بسیاری از کشورهای همجوار مانند ترکیه به قطب گردشگری آسیا تبدیل شود و در صنعت توریست حرفی برای گفتن داشته باشد.

روح‌انگیز انوشی

انتهای پیام
captcha