فعالیت‌های قرآنی را فراتر از رفع تکلیف انجام دهیم
کد خبر: 4043071
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹

فعالیت‌های قرآنی را فراتر از رفع تکلیف انجام دهیم

لیلا برادران، حافظ‌ لرستانی با تأکید بر لزوم انجام کارهای اساسی و پایه‌ای در حوزه قرآن، گقت: در فعالیت‌های قرآنی در حد رفع تکلیف رفتار نکنیم.

لیلا برادران، قاری، حافظ کل قرآن کریم و داور مسابقات قرآن کریم لیلا برادران، قاری، حافظ کل قرآن کریم و داور مسابقات قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا، به نقش محوری خانواده در مأنوس شدن فرزندان با قرآن اشاره کرد و گفت: زمان کودکی در خانواده متدین به دنیا آمدم و از همان ابتدا مشوق من برای گام نهادن در مسیر قرآن پدر و مادرم بودند.

وی با اشاره به اینکه مادرم از ذریه سادات و از عاشقان و شیفتگان کلام وحی و پدرم نیز بسیار عاشق و علاقه‌مند به قرآن بود و همیشه به ما می‌گفت هر آنچه از وقت و عمر و جوانی می‌توانید برای قرآن هزینه کنید، اضافه کرد: محیط خانه ما همیشه مملو از عطر قرآن بود و صدای ترتیل استاد منشاوی و تلاوت‌های استاد عبدالباسط روزانه در خانه ما نوازشگر گوش، قلب، روح و جسم ما بود.

این بانوی حافظ قرآن با بیان اینکه اولین اساتید مجازی من استاد منشاوی و استاد عبدالباسط بودند، اظهار کرد: در دوران دبیرستان فعالیت‌های قرآنی را به شکل تخصصی و با حضور در کلاس‌های اداره‌کل تبلیغات اسلامی لرستان آغاز کردم در سال ۷۹ مدرک تربیت مربی روخوانی و نیز تجوید قرآن را اخذ نمودم و تاکنون به لطف خداوند متعال و عنایات قرآن و اهل‌بیت(ع) توانسته‌ام قاریان، حافظان و مربیان زیادی را آموزش دهم.

این داور مسابقات قرآن با اشاره به اخذ مدرک تلاوت سطح پنج، ممتحنی و داوری حفظ و تجوید و وقف و ابتدا، گفت: سال ۹۲ مدرک حفظ کل قرآن را اخذ و در مسابقات قرآن کریم ارگان‌های مختلف رتبه‌های متعددی در رشته تحقیق و و ترتیل را کسب نموده و نیز رتبه اول حفظ کل مسابقات قرآن بسیج در سال ۹۳ و ۹۶ رتبه چهارم جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآنی در رشته حفظ کل در بخش اساتید و نیز رتبه برتر جشنواره قرآنی دانشگاه علمی ـ کاربردی در استان قم و راهیابی به مرحله ملی و همچنین رتبه اول رشته مفاهیم سال‌های ۸۴ تا ۸۹ مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه استان لرستان را کسب کردم و به مرحله فینال راه یافتم و در حال حاضر داوری‌های مسابقات ارگان‌های مختلف در بخش‌های تجوید، وقف و ابتدا و حسن حفظ را عهده‌دار هستم.

این بانوی شاعر لرستانی با اشاره به اینکه برای رسیدن به شرایط مطلوب در حوزه قرآن و اینکه داور قرآنی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، گفت: در این زمینه باید از خود قرآن الهام گرفت که در سوره آل‌عمران «رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّرًا» اشاره به این نکته شده است به طوری‌که وقتی حضرت مریم می‌خواهد در آن مکان مقدس خدمت کند از واژه «مُحَرَّرً» استفاده شده بدین معنا که آن حضرت باید بدون هیچ دغدغه و مشکلی روی کار خود تمرکز کند در همین راستا یک مربی و داور قرآنی و فعال فرهنگی برای اینکه تمرکز داشته باشد نباید هیچ مشکلی داشته و تمام تمرکزش روی فعالیت و کار خودش باشد.

برادران با اشاره به اینکه داوران، مربیان و همه کسانی که می‌خواهند در حوزه قرآن تخصصی کار کنند اگر  مشغله‌های زیادی داشته باشند نمی‌توانند نقش خود را به خوبی و با کیفیت ایفا کنند، اضافه کرد: باید شرایطی فراهم شود که تمرکز فکری ما فقط انجام فعالیت‌های قرآنی باشد تا بتوانیم فراگیران را به این سطح و مدارج مطلوب برسانیم.

این حافظ کل قرآن کریم با اشاره به چشم‌انداز جامعه قرآنی لرستان، ادامه داد: در لرستان نسبت به استان‌های دیگر ضعیف کار شده به طور مثال در کاشان به‌عنوان یکی از شهرهای اصفهان تعدادی مؤسسات قرآنی به شکل شبانه‌روزی در حال فعالیت بوده و زیرساخت‌های آنان فراهم و امکانات خوبی دارند و مصداق آن مؤسسه امیرالمومنین کاشان بود که مورد حمایت رئیس مجلس بود.

این داور مسابقات قرآن با اشاره به اینکه در بحث فعالیت‌های قرآنی همیشه کمبود بودجه،  اساتید و داور وجود داشته و دارد که این مشکلات باید به شکل ریشه‌ای حل شود، اظهار کرد: در این زمینه نباید فقط چند گزارش عملکرد رد و بدل شود و کارهای فرهنگی حالت رفع تکلیف داشته باشند بلکه باید خالصانه و برای رضایت خداوند متعال به دنبال هدف اصلی بود.

وی افزود: فرهنگ‌سازی غلطی در جامعه وجود دارد مبنی بر اینکه فعالیت‌های قرآنی فی سبیل‌الله باشد که این حرفی بی‌منطق است چراکه برای جهاد در راه خدا هم باید ساز و برگ جنگی و امکانات در دست داشت و همانطور که به ورزش و موسیقی و... بها می‌دهند و هزینه می‌کنند برای قرآن این معجزه عظیم آسمانی و راهنمای سعادت بشریت چندین برابر باید بها داد تا کودکان و جوانان بیشتری را بتوان به این مسیرسوق داد.

وی با تأکید بر لزوم حمایت مسئولان از نخبگان و فعالان قرآنی، گفت: حال که در بحث استخدام و به‌کارگیری فعالان و نخبگان قرآنی در زمینه تخصصی که دارند، کم‌کاری می‎شود، می‎طلبد فعالان قرآنی حداقل از نظر بیمه مورد حمایت قرار بگیرند و حق بیمه‌ای که از فعالان قرآنی گرفته می‎شود رایگان شود این در حالی‎است که وقتی یک فعال قرآنی از بیمه مربوط به فعالان قرآنی برخوردار می‎شود در مقابل از تحت تکفل بیمه والدین خود محروم می‎شود و این موضوع مشکلاتی را برای فعال قرآنی به‌دنبال دارد که ضرورت دارد این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

این حافظ لرستانی با طرح این سؤال که اگر تمام فعالیت‌های قرآنی فی سبیل‌الله باشد هزینه‌های زندگی جامعه قرآنی چگونه تأمین می‌شود، گفت:  اگر دغدغه فعالان فرهنگی برطرف شود می‌توانند با ذهنی آزاد و باز برای ایجاد فضای قرآنی در کشور فعالیت شبانه‌روزی داشته باشند و بتوان کشور را به جایی رساند که از نظر قرآنی خود قرآن می‌‌خواهد.

انتهای پیام
captcha