رشد 41 درصدی درآمدهای کمیته امداد قم
کد خبر: 4041955
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶

رشد 41 درصدی درآمدهای کمیته امداد قم

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم با اشاره به اینکه باید به راهبردهای جدید فقرزدایی متناسب با جنس جدید فقر روی آورد، گفت: درآمدهای صدقات استان 41 درصد، اکرام 45 درصد، زکات و کفارات 218 درصد و در مجموع درآمدهای نقدی کمیته امداد امام خمینی(ره) قم 41 درصد رشد داشته است.

به گزارش ایکنا از قم، محسن مسعودیان راد، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم در نشست خبری پایان سال که امروز 19 اسفندماه در اداره‌‎کل کمیته امداد قم برگزار شد، به تشریح اقدامات و عملکرد یکساله کمیته امداد امام خمینی(ره) پرداخت و بیان کرد: امروزه فقری که در جامعه مشاهده می‌شود فقر نوین است و این فقر نوین احتیاج به نسخه‌های جدید برای فقرزدایی دارد، لذا باید به راهبردهای جدید فقرزدایی متناسب با جنس جدید فقر یعنی فقری که به شدت با ناهنجاری‌ها درهم تنیده شده است، روی آورد.

وی با تأکید بر حمایت و شناسایی استعدادها و فعال کردن پتانسیل‌ها در درون افراد گفت: با سبک توانمندسازی اقتصادی و نیز توانمند‌سازی فکری فرهنگی، می‌توان فقر جوان را به فرصت تبدیل کرد و با پرورش استعدادهای بالقوه و گرانقدری که وجود دارد افراد را به کارآفرین تبدیل کرد.

مسعودیان راد افزود: کمیته امداد امام خمینی(ره)، سرمایه بسیار بزرگی به نام خیرین دارد و استان قم در این مورد سرآمد بسیاری از استان‌هاست؛ با شاخصه‌هایی که وجود دارد سرانه پرداخت صدقات و نیز نوع و کیفیت کمک‌هایی که جمع‌آوری می‌شود نشان دهنده این سرمایه بزرگ است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قم با تأکید به قابل مدیریت‌تر بودن کمک‌ها و منابع نقدی نسبت به غیرنقدی، گفت: درآمدهای نقدی را می‌توان با برنامه‌ریزی در مواردی که لازم است هزینه کرد که این موضوع دست کمیته امداد امام خمینی(ره) را برای کمک‌های مفیدتر باز می‌گذارد.

وی در ادامه چند آمار از فعالیت‌ها و درآمدهای کمیته امداد امام خمینی(ره) قم ذکر کرد و گفت: درآمدهای صدقات استان 41 درصد، اکرام 45 درصد، زکات و کفارات 218 درصد و در مجموع درآمدهای نقدی کمیته امداد امام خمینی(ره) قم 41 درصد رشد داشته است.

مسعودیان‌راد افزود: در گذشته عموم مشکل جامعه بی‌سرپرستان بودند اما اکنون جامعه از بدسرپرستی در حوزه فقر رنج می‌برد که در این حوزه و بحث ایتام، در حال حاضر کمیته امداد امام خمینی(ره) قم 5800 فزرند دارد که 1717 فرزند یتیم و 4091 فرزند محسنین هستند.

وی با تأکید بر تخصصی‌ کردن کمک و احسان و روی‌ آوردن به بخش‌های فرهنگی و مشاوره‌ای، گفت: ما به دنبال این هستیم که مؤسسات خیریه را از طریق سامانه جامع مشارکت‌ها یکپارچه و متمرکز کنیم و بتوانیم آمار خیرین و نیازمندان را به صورت آنلاین داشته باشیم تا از هم‌پوشانی‌ها جلوگیری شود و مراکز بتوانند به صورت تخصصی در امر اشتغال و توانمندسازی با اعتباری که پیش‌بینی شده است، عمل کنند که این از برنامه‌های سال 1400 خواهد بود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به رشد حرکت‌های اشتغال‌زایی کمیته امداد امام خمینی(ره) ابراز کرد: در سال 1398 در حدود 70 میلیارد تومان اعتبار اشتغال داشتیم که این اعتبار در سال 1400، 170 میلیارد تومان بود و درسال 1401 به 400 میلیارد تومان خواهد رسید.

وی افزود: این حمایت‌ها هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی رشد داشته و نیز شکل ورود به اشتغال تغییر پیدا کرده که به جای حمایت صرف از اشتغال‌های خرد به سمت حمایت از نخبگان و کارآفرینان برای اشتغال گسترده‌تر خواهد رفت.

مسعودیان راد با اشاره به حمایت‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) از بحث مسکن گفت: در این حوزه مراجعات غیرمددجویی به ویژه در بحث ودیعه و اجاره مسکن افزایش داشته که در تلاش هستیم حدود 500 واحد مسکونی را در قالب احداث، خرید و تعمیرات به انجام برسانیم، هم‌چنین با همکاری بانک‌ها رشد پرداخت وام‌های ودیعه مسکن را شاهد بودیم.

وی در پایان به حمایت‌ها در امر تهیه جهیزیه اشاره و بیان کرد: در این زمینه در حدود 700 جهیزیه توزیع شده و تا پایان سال و همزمان با اعیاد شعبانیه نیز ادامه خواهد داشت؛ همچنین در حوزه حمایتی جهیزیه، غیر از مشاوره خانواده، مشاوره شغلی نیز اجباری شده است تا به پیشگیری از آسیب‌های پیش رو کمک کند.

انتهای پیام
captcha