تألیف هفت جلد از دانشنامه اسلامی کشاورزی/ 5 جلد منتشر شده است
کد خبر: 4041810
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
مدیر دانشنامه‌های جامعةالمصطفی بیان کرد:

تألیف هفت جلد از دانشنامه اسلامی کشاورزی/ 5 جلد منتشر شده است

مدیر دانشنامه‌های جامعةالمصطفی العالمیة گفت: تاکنون هفت جلد از دانشنامه اسلامی کشاورزی تألیف و پنج جلد آن به چاپ رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبعلی بُرجی، مدیر دانشنامه‌های جامعةالمصطفی العالمیةبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبعلی برجی، مدیر دانشنامه‌های جامعةالمصطفی العالمیة، امروز ۱۸ اسفند در نشست مشترک با نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهادکشاورزی و بررسی، بازبینی و نشست علمی پیرامون دانشنامه اسلامی کشاورزی با اشاره به نکات و نقد‌های ارائه شده، اظهار کرد: برخی از این اشکالات، به آیین‌نامه‌ها و سیاست‌ها بازمی‌گردد. حدود 40 مورد اشکال مطرح شد که ۱۶ مورد آن در عین دقت در بیان، فراوانی زیادی ندارد.

مسئول علمی نگارش دانشنامه اسلامی کشاورزی، گزارشی در زمینه تدوین این دانشنامه ارائه کرد و افزود: از ویژگی‌های این دانشنامه می‌توان به بی‌سابقه بودن، تلاش در اتقان علمی، رعایت استانداردها، پرمنبع و پرارجاع بودن، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تخصصی و کاربردی بودن، جامعیت مداخل، مقالات و بیان دیدگاه اسلام درباره حل مهم‌ترین معضلات بشر اشاره کرد.

وی با اشاره به مصوبات هیئت امنای تدوین دانشنامه اسلامی کشاورزی، ابزار کرد: تعیین اهداف کلان و کاربردی دانشنامه، تصویب آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها، تعیین محدوده مدخل‌ها و...، بخشی از مصوبات هیئت امنا است که در دستور کار قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین برجی ادامه داد: براساس این مصوبه، تصویب محدوده مدخل‌ها در سه بخش مفاهیم، اعلام و کتاب‌ها خواهد بود. در تدوین این دانشنامه، مداخلی مورد پژوهش قرار می‌گیرند که در قرآن و حدیث، کتب فقهی، آثار دانشمندان مسلمان در تاریخ تمدن اسلامی و یا در منابع طب سنتی مطرح شده باشد.

چاپ ۵ جلد از هفت جلد دانشنامه اسلامی کشاورزی

استاد جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به گردآوری بسیاری از متون و منابع به منظور تدوین این دانشنامه از کتابخانه‌های مهم جهان، یادآور شد: در زمینه جمع‌آوری منابع و تشکیل کتابخانه تخصصی، تربیت نویسندگان دانشنامه، مدخل‌یابی و تصویب نهایی مداخل، تألیف، داوری، ویرایش، آماده‌سازی و صفحه‌آرایی دانشنامه، اقدامات فراوان و ارزشمندی در جامعةالمصطفی صورت گرفته و تاکنون هفت جلد از این دانشنامه تألیف و پنج جلد آن به چاپ رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین برجی به نقد فقدان تناسب نام با محتوا اشاره کرد و افزود: در تهیه مدخل‌ها، اولویت با مدخلی است که در تمدن اسلامی از آن یاد شده باشد، مدخل‌هایی در اولویت است که در آیات و روایات، فقه، سنت و بحث تمدنی بیشتر مورد توجه قرار گرفته باشد.

مسئول علمی نگارش دانشنامه اسلامی کشاورزی، با بیان اینکه نیاز است تا استادان دانشنامه‌نویس حوزوی تربیت کنیم، بیان کرد: تدوین دانشنامه اسلامی، از فعالیت‌های در خور تحسین حوزه به شمار می‌رود و تبیین دیدگاه اسلامی در موضوعات تخصصی نیز از رسالت‌های جدایی‌ناپذیر حوزه‌های علمیه است.

وی با ارائه توضیحاتی درباره فرایند شکل‌گیری دانشنامه کشاورزی، با تأکید بر اینکه در نظام ارجاعات دانشنامه‌نویسی، باید دقت بیشتری صورت گیرد، گفت: تجربه انبوه تمدن اسلامی در حوزه گیاهان دارویی، از ویژگی‌های بارز دانشنامه اسلامی کشاورزی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین برجی، کشاورزان، تولیدکنندگان فرهنگی، پژوهشگاه‌های حوزوی و دانشگاهی، استادان و پژوهشگران را از مهم‌ترین جوامع هدف برای بهره‌برداری از محتوای دانشنامه اسلامی کشاورزی دانست و افزود: در حوزه ذکر منابع، بر اهمیت اشراف محقق بر اسامی و منابع تأکید و ذکر معادل عربی در دانشنامه، از مواردی است که در جلسات تخصصی بر آن تأکید شده است.

مدیر دانشنامه‌های جامعةالمصطفی العالمیة افزود: این مجموعه نویسندگان زیادی دارد که در ابتدای هر جلد اسامی آنان ذکر شده است، یک هیئت امنا از شخصیت‌های علمی برجسته کشوری و مشاوران علمی، کمیته و هیئت نظارت با حضور ۶۰ متخصص از رشته‌های مختلف کشاورزی، داور علمی هستند و هفت فقیه، مسئول نظارت فقهی اثر را عهده‌دار هستند. این ۶۰ ناظر متخصص در رشته‌های مختلف دامپزشکی، آبخیزداری، جنگل، مرتع و کشاورزی حضور دارند و هر مقاله به متخصص فنی داده می‌شود و اسامی همگی در ابتدای کتاب آمده است.

۶ هزار مدخل در دانشنامه کشاورزی

حجت‌الاسلام والمسلمین برجی گفت: پایه اصلی دانشنامه، مدخل است، محوری که بتوان برای آن مقاله‌ای نوشت، چارچوب باید پیرامون کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست باشد. ابتدا مدخل‌یابی انجام شد و شش هزار مدخل در حوزه‌های مختلف از میان ۱۸ هزار مورد تصویب شد و در هر جلدی یک تا دو حرف نوشته شده است، برای برخی حروف مانند الف بیش از ۸۰۰ صفحه نوشته شده است.

انتهای پیام
captcha