چرایی ترک شهر مدینه از سوی امام سجاد(ع)
کد خبر: 4041478
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹

چرایی ترک شهر مدینه از سوی امام سجاد(ع)

یک کارشناس مذهبی معتقد است که ترک شهر مدینه از سوی امام سجاد(ع) و عزیمت به شهر ثریا نوعی اعتراض بر وضع حاکم بود. اقامت هفت ساله آن حضرت در شهر ثریا حرکتی عالمانه بود، چراکه شخص امام معصوم که حاکم بر عوالم است نمی‌تواند با مردم قهر کند.

حجت‌الاسلام ابراهیم بهاری، کارشناس مذهبیبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری، کارشناس مذهبی، ۱۷ اسفندماه در مراسم گرامیداشت سالروز ولادت امام سجاد(ع) که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام‌جمعه موقت تهران و عموم مردم در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد، با اشاره‌ای کوتاه به زندگی‌نامه امام سجاد(ع)، گفت: پنجم شعبان سال ۳۷ یا ۳۸(ه. ق) طبق نقل مشهور مورخان، مصادف با سالروز ولادت حضرت زین‌العابدین(ع) است و با این احتساب، ایشان در سن ۲۳ یا ۲۴ سالگی بودند که سختی و مشقت‌های اسارت را به جان خریده و شعار حقیقی دین را سر داده و سعی در پیاده‌ کردن آن در متن جامعه داشتند.

وی ادامه داد: اتفاقات به‌وجود آمده و شرایط حاکم در زمان امامت امام سجاد(ع) به نسبت حضرت علی(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) منحصر به‌فرد است، چراکه هر کدام از این بزرگوار صاحب فرزندان و البته یاران وفاداری بسیاری بودند، جانفشانی ۱۰ نفر از فرزندان حضرت علی(ع) در واقعه عاشورا و شهادت در رکاب امام حسین(ع) شاهد بر این مدعاست.

بهاری با اشاره به تجزیه فرماندهی دولت اسلام به مکه، کوفه، بصره و مجموعه آل‌ امیه در زمان امامت امام سجاد(ع)، گفت: حکمرانی عبدالله زبیر در مکه، بنی‌امیه در عراق و بصره، مختار ثقفی در کوفه سبب شده بود تا معنای واقعی امام معصوم(ع) و وجوب اطاعت محض از چنین شخصیت والایی از بین برود. از امام سجاد(ع) منقول است که در شهر مدینه به عدد انگشتان دست دوستدار واقعی ما وجود نداشت و زنان رقاصه از شام دعوت شده و در عین احترام وی او را در بدو ورود و خروج از شهر گرامی می‌داشتند.

این کارشناس مذهبی، ترک شهر مدینه از سوی امام سجاد(ع) و عزیمت به شهر ثریا که از شهر‌های مجاور بود را نوعی اعتراض بر وضع حاکم قلمداد کرد و گفت: اقامت هفت ساله در شهر ثریا حرکتی است عالمانه از سوی امام سجاد(ع)، چراکه شخص امام معصوم که حاکم بر عوالم است نمی‌تواند با مردم قهر کند چنانکه حضرت علی(ع) در طول خانه‌نشینی در مدینه در عین ناراحتی از نوع حکومتداری حاکمان با مردم در ارتباط بود، تربیت شاگردان ممتاز همچون ابوحمزه‌ ثمالی در طول اقامت هفت ساله در شهر ثریا از اتفاقات قابل تأمل زندگی حضرت زین‌العابدین(ع) است.

وی افزود: دعا‌ها و بیان حقوق اعضا و جوارح بدن از سوی امام سجاد(ع) که در کتاب رساله حقوق ایشان جمع‌آوری شده و همچنین مناجات معروف خمس‌عشر(مناجات‌های پانزده‌گانه) تلنگری است بر عاملان رقم زننده اتفاقات حاکم در جامعه، چنانکه اشاره به حق‌الله که مقدم بر تمام حقوق دیگر است خط بطلانی بر تفکرات کسانی است که معتقدند وقتی حق‌الناس پرداخت شود حق‌الله آمرزیده خواهد شد، چراکه به‌عنوان نمونه وقتی روزه‌خواری عمدی انسان در ماه مبارک رمضان به دفعه چهارم برسد مستحق قتل خواهد بود، رعایت حق‌الله، حق‌الناس، حق‌النفس و حق همسایه از توصیه‌های اکید حضرت سجاد(ع) به حساب می‌آید.

محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام
captcha