تربیت فرزند نیازمند رفتار محبت‌آمیز است
کد خبر: 4041144
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹

تربیت فرزند نیازمند رفتار محبت‌آمیز است

یک کارشناس مذهبی با اشاره به رفتار محبت‌آمیز حضرت سیدالشهدا(ع) با فرزندان خود، گفت: تربیت فرزند نیازمند رفتار محبت‌آمیز است و اگر تنها به امر و نهی بسنده شود قطعا اثر مساعدی در پی نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین میثم علی‌پناه، کارشناس مذهبیبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین میثم علی‌پناه، کارشناس مذهبی، ظهر امروز، ۱۶ اسفندماه در مراسم گرامیداشت سالروز ولادت حضرت عباس(ع) که با حضور اقشار مردم در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد، عمل و رفتار انسان براساس فرمایشات و سیره معصومین(ع) را از ویژگی‌های شیعیان دانست و گفت: امام حسین(ع) در روایتی فرمودند: «مَن أحَبَّنا فَلیَعمَل بَعَمَلِنا» هر که ما را دوست دارد باید به کردار ما عمل کند. این روایت نشانگر این است که عمل و ادعای انسان باید با یکدیگر سنخیت داشته باشد، به این معنی که اگر خود را در بین مردم دوستدار و مطیع ائمه(ع) معرفی می‌کنیم باید اعمال‌مان هم در طول زندگی منطبق با دستورات رسیده از امامان معصوم(ع) باشد.
 
وی ادامه داد: نگاه ابزاری به طول عمر ۵۷ ساله سیدالشهدا(ع) ظلمی بزرگ درباره حضرت به حساب می‌آید، نوع حرکت ایشان در قبال فرزند و همسرشان یعنی حضرت رباب(س) درس بزرگی را به ما می‌آموزد. روایت شده است که هرگاه حضرت رباب(س) جهت مراقبت پدر خود ساعاتی به منزل نمی‌آمد در هنگام بازگشت به خانه حضرت سیدالشهدا(ع) می‌فرمود:‌ ای رباب بدون تو و سکینه خانه‌ام قابل سکونت نیست.
 
علی‌پناه افزود: اینکه حضرت سیدالشهدا(ع) بعد از وداع آخر خود در روز عاشورا در مقابل دیدگان 30 هزار لشکر دشمن از اسب پیاده شده و دختر خود را در آغوش می‌گیرد و دست نوازش بر سرش می‌کشد نشانگر محبت وی به فرزندان است؛ از این حرکت درس‌آموز باید آموخت که تربیت فرزند نیازمند رفتار محبت‌آمیز است و اگر تنها به امر و نهی بسنده شود قطعا اثر مساعدی در پی نخواهد داشت.

این کارشناس مذهبی حضرت معصومه(س) و حضرت عباس(ع) را مطیع واقعی معصومین(ع) معرفی کرد و گفت: در زیارتنامه حضرت معصومه(س) که از امام رضا(ع) روایت شده است، سلام بر ایشان با مقدم داشتن نام فاطمه زهرا(س) بر خدیجه کبری(س) همراه است، چراکه به تعبیر عالمان بزرگ تشابه رفتاری زیادی بین این دو بانو وجود دارد، صاحب امروز یعنی حضرت عباس(ع) نیز در اثر اطاعت و سنخیت محض با برادرش امام حسین(ع) به درجه‌ای رسید که در روز عاشورا حضرت به وی فرمود: «یا عَبّاسُ إرکَبْ، بِنَفسی أنتَ یا أخی؛ اى عباس، بر اسب سوار شو؛ جانم فدایت اى برادرم» این تعبیر در حالی است که تمام مردم عالم باید فدای سیدالشهدا(ع) شود، ولی حضرت حاضر است جانش را فدای برادرش کند.

محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام
captcha