فضیلت ماه شعبان و راه‌های یاری پیامبر اکرم(ص)
کد خبر: 4040892
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۶

فضیلت ماه شعبان و راه‌های یاری پیامبر اکرم(ص)

یک کارشناس مذهبی بیان کرد: روزه، صدقه، استغفار و صلوات بر پیامبر و آل پاکش از مصادیقی است که به واسطه آن‌ها می‌توان پیامبر را یاری کرده و شامل دعای ایشان شد، انس با مناجات شعبانیه برای افرادی که سحر‌های ماه شعبان را قدر دانسته و آن را غنیمت می‌شمرند نیز راهگشا و چراغ راه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس صراف، کارشناس مذهبی، ۱۵ اسفندماه در مراسم گرامیداشت سالروز ولادت امام حسین(ع) که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران و عموم مردم در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد، ماه شعبان را از با اهمیت‌ترین ماه‌ها در وادی عبودیت و جلوه‌های بندگی دانست و گفت: سید بن طاووس در کتاب تالیف شده خود به نام اقبال، روایتی را نقل می‌کند که پیامبر(ص) به شخص جارچی فرمودند وارد شهر یثرب (مدینه) شود و با صدای بلند ندا سر دهد که پیامبر فرموده: «شعبان ماه من است پس خدا رحمت کند کسی را که مرا یاری کند در این ماه»؛ پیرو این روایت و تبیین معنای رحمت و انواع آن مطالبی قابل ذکر خواهد بود.

وی ادامه داد: انس با کتاب اقبال و مطالب اخلاقی آن از دستورات سلوکی عالمان بزرگ به حساب می‌آید، نمونه‌های طلب رحمت از سوی معصومین(ع) برای افراد یا گروه‌های خاص در روایات به چشم می‌خورد که به عنوان نمونه در کتاب عیون اخبار‌الرضا شیخ صدوق نقل شده که امام صادق(ع) فرمودند «کسی که از مصیبت وارده بر سیدالشهدا(ع) محزون شود و ناله سر دهد پس رحمت خدا بر ناله‌های او باد».

صراف افزود: رحمت خداوند به انواع رحمانیه و رحیمیه تقسیم می‌شود که البته نوعی از آن عمومی شامل همه مردم می‌شود، ولی در نقطه مقابل آن رحمت‌های خاصی است که شامل گروه خاصی همچون یاری‌کنندگان پیامبر(ص) در ماه شعبان خواهد شد. سید محمد باقر شفتی، صاحب شرح زیارت عاشورا در جهت تبیین معنای نزول رحمت گفته‌اند که وقتی رحمت بر گروهی توسط دعای پیامبر(ص) و امامان معصوم درخواست شود، منجر به عاقبت به خیری آنان خواهد شد و روزی خاص از سوی خداوند در طول زندگی شامل آنان می‌شود.

این کارشناس مذهبی در ادامه با بیان شواهدی از روایات که سبب یاری پیامبر(ص) خواهد شد، گفت: روزه، صدقه، استغفار و صلوات بر پیامبر(ص) و آل پاکش از مصادیقی است که به واسطه آن‌ها می‌توان پیامبر(ص) را یاری کرده و شامل دعای ایشان شد. انس با مناجات شعبانیه برای افرادی که سحر‌های ماه شعبان را قدر دانسته و آن را غنیمت می‌شمرند نیز راهگشا و چراغ راه خواهد بود، چنانکه در احوالات امام راحل(ره) نقل شده که ایشان در قنوت نماز شب خود مناجات شعبانیه می‌خواندند.

انتهای پیام
captcha