کسب عزت در دنیا در گرو ارتباط نزدیک با خداست
کد خبر: 4040705
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
ابوترابی‌فرد:

کسب عزت در دنیا در گرو ارتباط نزدیک با خداست

امام‌جمعه موقت تهران ارتباط با خدای متعال را تنها راه عزت دانست و گفت: هر قدر عبادت و بندگی ما نسبت به خدا بیشتر شود عزتمندی بیشتری را در پی خواهد داشت وگرنه دوری از خداوند با مرگ و ذلت برابری می‌کند.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام‌جمعه موقت تهران، ۱۵ اسفندماه در جلسه درس اخلاق حوزه علمیه امام حسین(ع) با تبریک اعیاد شعبانیه استفاده از ایام، روز‌ها و ساعات باقی‌مانده عمر را غنیمت دانست و گفت: استفاده از عمر و لحظات ناب زندگی از مواردی است که متأسفانه در بین مردم مغفول واقع می‌شود. مدرسه حضرت اباعبدالله‌(ع) که متشکل از شهدای والامقام کربلاست نمونه‌ای برجسته در راستای استفاده کافی و وافی از لحظات عمر به حساب می‌آید، چراکه تعداد زیادی از شهدای کربلا سن زیادی داشتند و اگر مسیری غیر از شهادت در رکاب حضرت سیدالشهدا(ع) را انتخاب می‌کردند به مرگ طبیعی از دنیا می‌رفتند و ممکن بود نامشان از عرصه تاریخ محو شود.

وی ادامه داد: استفاده صحیح از عمر حتی در یک مقطع آن هم مقطع پایانی عمر می‌تواند حیات و سعادت ابدی در دنیا و آخرت را در پی داشته باشد؛ باید دانست که عزت حقیقی در دنیا در گرو بندگی خداوند رقم خواهد خورد و به همین دلیل گفته شده است اگر عمر آدمی هر چند طولانی بندگی را با خود همراه نکند جز خسران در پی نخواهد داشت و بالعکس اگر عمر کوتاه انسان توأم با بندگی شود عین سعادت خواهد بود.

ابوترابی‌فرد افزود: اگر رضای خداوند و بندگی او را همانند شهدای کربلا سرلوحه کار خود قرار دهیم تحول عظیمی در زندگی‌مان ایجاد خواهد شد، چنانکه روایت شده زهیر بن قین که ظاهراً گذشته‌ای درخشان برای او در تاریخ ثبت نشده بود به درجه‌ای رسید که خطاب به سیدالشهدا(ع) فرمود: اگر دنیا ابدی شود و مرگ در میان نباشد باز شهادت در رکابت را به ماندن در دنیا مقدم می‌دارم، چنین شخصیتی قطعا جان و روحش در سایه اطاعت از امام زمان خود به حقیقت تربیت دینی رسیده بود.

امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به فرمایشات حضرت سیدالشهدا(ع) در مواجهه با حر بن یزید ریاحی که در مسیر مکه به کربلا صورت گرفت، حضرت را قله عزت دانست و گفت: اینکه حضرت خطاب به حر فرمودند شأن ما شأن کسی نیست که از مرگ بهراسد و چقدر آسان است مرگ در راه رسیدن به عزت، مرا از مرگ می‌ترسانید؟ بدانید که نفس من خیلی بزرگتر از آن است که از مرگ بترسد، بالاتر از قتل کاری نمی‌توانید بکنید، اما قطعاً آگاه باشید که نخواهید توانست عزت، شرف و مجد مرا از بین ببرید، این‌ها عباراتی است از فرمایشات حضرت سیدالشهدا‌(ع) که همه آن‌ها نشان‌دهنده قرار داشتن چنین شخصیتی والامقامی در قله عزت و بندگی است.

تولیت حوزه علمیه امام حسین (ع) حرکت در صراط مستقیم را عزت‌آور دانست و گفت: آزادگان نقل می‌کردند که رئیس سازمان صلیب سرخ در یک الی دو ساعت ملاقات با اخوی ما دو زانو نشسته و حتی هنگام ترک ملاقات احترام ایشان را حفظ کرد. این احترام اثری است که به واسطه بندگی خداوند به وجود می‌آید.
وی ادامه داد: هر قدر عبادت و بندگی ما نسبت به خدا بیشتر شود عزتمندی بیشتری را در پی خواهد داشت وگرنه دوری از خداوند با مرگ و ذلت برابری می‌کند، اینگونه بود که امام راحل جز بندگی خدا دغدغه دیگری نداشتند چنانکه رهبر معظم انقلاب اینگونه‌ هستند؛ باید دانست که دلیل اشکالاتمان در زندگی دوری از مسیر بندگی است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ترک معصیت در عمل و نظر را لازمه ایجاد عدالت در انسان دانست و با اشاره به شخصیت آیت‌الله‌العظمی بهجت(ره)، گفت: در مسیر آراستگی به عدالت و درک معنای انتظار و ظهور حضرت حجت بن الحسن(ع) همه ما نیازمند رعایت دستورات اخلاقی و دوری از معاصی در بعد عملی و نظری خواهیم بود. عبدالله بن عمر از حضرت سیدالشهدا(ع) روایت کرده که فرمودند اگر یک شب از عالم هستی باقی مانده باشد خداوند آن را آنقدر طولانی خواهد کرد تا ظهور حضرت حجت بن الحسن(عج) اتفاق افتد و عالم معنای واقعی عدل و برچیده شدن ظلم را ببیند.

محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام
captcha