ارائه مشاوره باید بومی، معنوی و دینی باشد
کد خبر: 4039284
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

ارائه مشاوره باید بومی، معنوی و دینی باشد

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: در خصوص مشاوره باید به بُعد معنوی و دینی توجه بیشتری داشته باشیم و در صورت نیاز، برای مشاوران دوره‌های دانش‌افزایی برگزار کنیم چرا که رویکرد ارائه مشاوره ما باید بومی، معنوی و دینی باشد.

علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه همزمان با آغاز «هفته تربیت»، هشتم اسفندماه در بازدید از مرکز مشاوره بلاغ وابسته به جامعةالمصطفی، به اهمیت و ضرورت مشاوره برای هر مرکز علمی و تربیتی مانند جامعةالمصطفی تأکید کرد و افزود: المصطفی هم از نظر عملیاتی و هم از لحاظ نظری و طراحی رشته آموزشی، نیازمند توجه ویژه به موضوع مشاوره است. مشاوره، دانش و مهارت است و تجربیاتی در این زمینه وجود دارد که باید مورد استفاده ما قرار گیرد.

وی، با اشاره به ابعاد فرهنگی مشاوره و مبانی‌ای که برای ارائه مشاوره وجود دارد، اظهار کرد: در این زمینه باید به منابع بومی خود، به ویژه مشاوره معنوی و دینی، توجه بیشتری داشته باشیم و در صورت نیاز، برای مشاوران دوره‌های دانش‌افزایی در این زمینه برگزار کنیم چرا که رویکرد ارائه مشاوره ما باید بومی، معنوی و دینی باشد.

مشکلات ساختاری نباید باعث محروم ماندن طلاب از مشاوره شود

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، آشنایی مشاوران با تنوع فرهنگی در جامعةالمصطفی را ضروری دانست و ادامه داد: در جامعةالمصطفی، با تنوع فرهنگی بیش از صد ملیت روبه‌رو هستیم که تفاوت‌های فرهنگی فراوانی میان آن‌ها دیده می‌شود و این تفاوت‌ها باید در زمینه ارائه مشاوره مدنظر قرار گیرد. بخشی از آموزش‌ها و کارگاه‌هایی که برای مشاوران برگزار می‌شود، باید مرتبط با این موضوع باشد.

رئیس جامعةالمصطفی، با تأکید بر لزوم ارائه سهل‌الوصول و فراگیر مشاوره، بیان کرد: در همه مراحل تحصیلی، طلاب نیازمند مشاوره هستند و فراگیری ارائه خدمات مشاوره‌ای، راهبردی مسلم در جامعةالمصطفی به شمار می‌رود. مشکلات ساختاری یا دلایل دیگر نباید موجب شود هیچ کس از دریافت این خدمات محروم شود.

وی اظهار کرد: ارائه خدمات مشاوره غیرحضوری در این زمینه می‌تواند بسیار مفید باشد. البته برخی مشاوره‌ها شاید تنها باید در شرایط حضوری ارائه شود، ولی در مواردی که امکان ارائه مشاوره‌های غیرحضوری وجود دارد، باید اقدام شود. این آمادگی وجود دارد تا پیش‌نیاز‌ها و سخت‌افزار‌های لازم در این زمینه فراهم شود و در صورت نیاز می‌توان از ظرفیت‌های بیرونی نیز استفاده کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با تأکید بر لزوم حل مسائل ساختاری بحث مشاوره در جامعةالمصطفی، تصریح کرد: با توجه به ارتباط مستقیم مرکز مشاوره با جامعه هدف، باید تحلیلی از مسائل و مشکلات مراجعان در این مرکز تدوین شود تا در زمینه پیشگیری و جلوگیری از آسیب‌ها مورد استفاده و برنامه‌ریزی قرار گیرد. بخش پژوهش ما می‌تواند با توجه به این تحلیل‌ها و گزارش‌ها، محصولات علمی تولید کند تا در حل مسائل واقعی و مورد نیاز مفید واقع شود.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه ارتباط مرکز مشاوره بلاغ با دیگر مراکز مشاوره‌ای همسو را بسیار مفید دانست و ابراز کرد: این ارتباطات در زمینه هم‌افزایی و تبادل تجربیات و افزایش ظرفیت‌های مجموعه مؤثر خواهد بود.

وی، با تقدیر از زحمات و تلاش‌های دست‌اندرکاران بخش مشاوره جامعةالمصطفی، اظهار کرد: امیدواریم در سال جدید با برنامه‌ریزی مناسب، گام‌های مؤثری در زمینه حل مشکلات و ارتقای جایگاه مشاوره در جامعةالمصطفی برداشته شود که سازمان مرکزی می‌کوشد در این مسیر پشتیبانی لازم را فراهم آورد.

تدوین طرح پایش سلامت روان در معاون فرهنگی المصطفی

در ابتدای این بازدید، حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر کریمی قدوسی، معاون فرهنگی ـ تربیتی جامعةالمصطفی در سخنان ضمن گرامیداشت هفته تربیت اسلامی، گزارشی از فعالیت‌های صورت‌گرفته در بخش مشاوره جامعةالمصطفی ارائه کرد.

جعفر کریمی قدوسی، معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی

وی بیان کرد: طرح پایش سلامتی روان در معاونت فرهنگی ـ تربیتی تدوین شده است که امیدواریم با اجرای آن، گام‌های خوبی در زمینه تکمیل پرونده سلامت طلاب برداشته شود.

معاون فرهنگی ـ تربیتی جامعةالمصطفی، پیشگیری از آسیب‌های روحی را بسیار آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از درمان آن دانست و گفت: در این زمینه به تولیداتی نیاز داریم که در تأمین بهداشت روان طلاب و کارکنان جامعةالمصطفی مفید باشد.

وی، با تأکید بر لزوم گسترش ارتباطات مرکز مشاوره بلاغ با دیگر مراکز مشاوره همسو، ابراز کرد: مراجعه به مراکز مشاوره غیرمعتبر، می‌تواند آسیب‌های فراوانی به دنبال داشته باشد که در این زمینه باید اطلاع‌رسانی کافی صورت پذیرد.

انتهای پیام
captcha