مشارکت سه هزار نفری جامعه علمی المصطفی در جشنواره شیخ طوسی
کد خبر: 4038234
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴
رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی بیان کرد:

مشارکت سه هزار نفری جامعه علمی المصطفی در جشنواره شیخ طوسی

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی گفت: با توجه به برگزاری بیست‌و سومین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی، تاکنون موفق به گردآوری و ثبت ۱۵ هزار اثر برگزیده طی ادوار مختلف جشنواره بوده‌ایم.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین حسن رضایی، رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن رضایی، رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، سوم اسفندماه در جمع خبرنگاران از مشارکت سه هزار نفری المصطفائیان در بیست و سومین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی خبر داد و افزود: در روز‌های آتی، شاهد برگزاری بزرگ‌ترین رویداد علمی المصطفی یعنی، جشنواره پژوهشی شیخ طوسی هستیم.

وی اظهار کرد: بحث فراخوان آثار اعم از کتاب، پایان‌نامه، رساله دکتری، مقالات و نیز نرم افزار‌های تولیدی المصطفائیان در واقع اصلی‌ترین محور جشنواره شیخ طوسی است که دبیرخانه جشنواره در بخش فراخوان مقاله موضوع ویژه‌ای را لحاظ کرده و به صورت همایش‌گونه، مبادرت به دریافت مقاله می‌کند.

استاد جامعةالمصطفی، رصد و پایش سالانه فعالیت‌های پژوهشی طلاب، دانش پژوهان و اساتید جامعةالمصطفی را از محور‌های اساسی جشنواره بیست و سوم شیخ طوسی دانست و بیان کرد: این بررسی‌ها ناظر به فعالیت پژوهشی، تشویق و زمینه‌سازی المصطفائیان برای تولید علم، تقویت و توسعه ظرفیت‌های علمی ـ پژوهشی دنبال می‌شود، لذا با توجه به گستره زمینه‌سازی‌ها و رویکرد‌های پژوهشی جشنواره، ارتقاء کمی و کیفی تولیدات و آثار پژوهشی در المصطفی تنها یکی از ثمرات برگزاری این جشنواره است.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌ها و برگزاری دوره‌های کارورزی و پژوهشی را از دیگر رویکرد‌های دبیرخانه جشنواره دانست و یادآور شد: علاوه بر آثاری که افراد ارائه می‌کنند، پژوهشگاه بین المللی المصطفی مبادرت به رصد آثار محققان و پژوهشگران که در عرصه داخلی و بین‌الملل چاپ شده است، می‌کند.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین حسن رضایی، رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی

وی، رصد دایره فعالیت پژوهشی المصطفائیان در قالب‌ها و بستر‌های مختلف علمی و توجه به ارائه آن در مجامع بین‌المللی را از جمله رویکرد‌های نوین دبیرخانه جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی دانست و افزود: تمام مجموعه پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، فعالیت متمرکز و زحمت فراوانی را با محوریت برگزاری عالمانه، آبرومندانه و علمی جشنواره پیگیری می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی با تأکید بر اینکه در دو بخش «آثار» و «فراخوان مقاله»، در یک سال اخیر حدود سه هزار اثر علمی در مجموعه پژوهشگران و خانواده بزرگ المصطفی تولید شده است، افزود: بخش قابل توجهی از آثار المصطفائیان به همت دبیرخانه جشنواره شناسایی و در فرایند ارزیابی قرار گرفته است.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی تصریح کرد: ۹۸ رساله دکتری، ۲۵۹ پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تدوین ۱۰۵ کتاب و ۵۳۲ مقاله در حوزه‌های مختلف دانشی تنها بخشی از آثاری است که توسط دانش پژوهان المصطفی در یک سال گذشته خلق شده است.

وی افزود: با توجه به ویژگی‌های ممتاز دانشی آثار المصطفائیان، از مجموع آثار علمی ارائه شده به بخش آثار، ۷ رساله دکتری، ۲۱ پایان‌نامه ارشد ناظر به حوزه‌های دانشی متنوع و ۱۱ سمینار حائز رتبه شده و در بخش کتاب نیز ۱۰ مورد و در بخش مقاله ۲۴ مقاله موفق به کسب رتبه شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اهمیت حوزه فضای مجازی، موضوع«دین، دینداری و فضای مجازی» مورد توجه دبیرخانه جشنواره قرار گرفته به طوری که مجموعا ۱۷۱ مقاله به دبیرخانه ارسال و از میان ایشان ۱۱ مقاله ناظر به شاخص‌های مختلف علمی حائز رتبه و شایسته تقدیر شدند.

وی، توجه جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی به پایان‌نامه المصطفائیان در مقاطع مختلف را محرکی بزرگ برای رشد کمی و کیفی پژوهش در المصطفی دانست و یادآور شد: بخش قابل توجهی از زیست بشر کنونی در فضای مجازی ترسیم می‌شود؛ لذا جشنواره شیخ طوسی بر آن شد تا این موضوع مهم را از منظر اسلامی و با رویکرد مطالعات اسلامی مورد توجه پژوهشگران قرار داده و در تبیین موضوع مهم زیست اجتماعی در عصر فضای مجازی، گام‌های خوبی برداشته شود.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه، مطالعه و فهم فضای مجازی، تبیین دقیق مسئله و ترسیم فضای مجازی مطلوب و بهره گیری بایسته از ظرفیت‌های نوین را از الزامات حرکت در این مسیر دانست و افزود: جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی تلاش کرده است تا ضمن تولید آثار علمی، گامی عالمانه در مسیر فهم روشن، معرفی دقیق و ترسیم فضای مطلوب و چالش‌های این مسیر داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی با تاکید بر اینکه علاوه بر فراخوان و دریافت مقالات، پیش‌نشست‌هایی در بخش‌ها و مراکز مختلف جامعةالمصطفی برگزار شده است، بیان کرد: موضع فضای مجازی از نگاه فقهی و معارفی و ناظر به حوزه‌های سیاسی و حاکمیتی ترسیم و جریان‌های فعال در این بستر رصد شده است. این پیش‌نشست‌ها، عامل و انگیزه‌ای مهم برای ارتقاء تعاملات علمی دانش‌پژوهان و پژوهشگران در حوزه قلم‌زنی و تولید اثر بوده است.

وی با بیان اینکه قبل از اختتامیه پنل‌های تخصصی برگزار و در روز اختتامیه نیز ضمن ارائه گزارش پنل‌ها، از برترین پژوهشگران تقدیر خواهد شد، گفت: علی‌رغم هزینه بالای چاپ و نرسیدن بخشی از آثار به مرحله چاپ، مجموعه آثار جشنواره در دو بخش به حدود سه هزار اثر رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی، در تشریح برنامه‌های روز اختتامیه جشنواره گفت: مراسم اختتامیه، پنج‌شنبه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با سخنرانی حضرات آیات سیدهاشم حسینی‌بوشهری، رئیس جامعه مدرسین و محسن قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری از ساعت ۹ صبح در سالن قدس مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد؛ در این روز سه مقاله برتر ارائه و از نفرات حائز رتبه تقدیر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha