ارائه 450 رشته‌ و گرایش در طرح تحولی جامعه‌المصطفی
کد خبر: 4036221
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
رئیس جامعةالمصطفی بیان کرد:

ارائه 450 رشته‌ و گرایش در طرح تحولی جامعه‌المصطفی

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه با بیان اینکه امروز بیش از ۱۶۰ رشته، گرایش و مقطع در المصطفی ارائه می‌شود، گفت: بر اساس طرح تحول آموزشی، به بیش از ۴۵۰ رشته و گرایش و مقطع ارتقاء خواهد یافت.

علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، ۲۴ بهمن‌ماه طی سخنانی در یازدهمین اجلاسیه تشکل‌ها و انجمن‌های فرهنگی ـ تربیتی جامعةالمصطفی با بیان اینکه المصطفی مولود مبارک انقلاب اسلامی است که امروز بیش از ۱۶۰ رشته، گرایش و مقطع در آن ارائه می‌شود، گفت: بر اساس طرح تحول آموزشی، به بیش از ۴۵۰ رشته و گرایش و مقطع ارتقاء خواهد یافت و در کنار آن، از نظام سطوح به صورت بازسازی‌ شده بهره خواهیم برد.

وی افزود: انقلاب اسلامی، انقلاب ملت، سرزمین و مردم خاصی نبود و از ابتدا انقلابی برای همه بشریت، مسلمانان و حق‌جویان عالم به شمار می‌آمد. انقلاب اسلامی، آرمان تاریخی امت اسلام است که امام خمینی(ره) به عنوان رهبر و پیشوای این نهضت، هدف اصلی انقلاب اسلامی را جنبش جهانی مستضعفان در برابر مستکبران اعلام کرد و رهبر فرزانه انقلاب نیز هدف نهایی را احیای تمدن بزرگ اسلامی بیان کردند؛ این هدف، فراسرزمینی بوده و به همه حق‌جویان عالم تعلق دارد.

رئیس جامعةالمصطفی، انقلاب اسلامی را نقطه عطفی در حوادث عالم دانست و ادامه داد: کسانی که سن آن‌ها اقتضا می‌کند و حوادث انقلاب را به خاطر می‌آورند، به خوبی می‌دانند، دشمنان انقلاب حتی یک روز را برای دشمنی و ایجاد فتنه علیه این حرکت از دست ندادند. از دامن زدن به درگیری‌های داخلی تا به راه انداختن جنگ بزرگ نظامی با پشتیبانی ده‌ها کشور ضد انقلاب اسلامی، که با مقاومت جانانه مردم قهرمان ایران مواجه گردید، موجب شد این انقلاب هر روز بالنده‌تر شده و امروز به مراتب مقتدرتر از آغاز ایستاده و مسیر خود را پیش می‌برد.

عباسی اذعان کرد: هر چند دشمن در جبهه نظامی شکست سختی خورد، ولی در عرصه‌های اقتصادی، رسانه‌ای، روانی و فرهنگی، فشار و دشمنی خود را دوچندان کرد و تا امروز نیز درگیر این جنگ ترکیبی هستیم و مسئولیت ما و شما در این عرصه بسیار مهم و حساس است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، جبهه استکبار را برای تحقق سلطه و حفظ تسلط خود بر جهان، نیازمند ابزار رسانه و فرهنگ دانست و تصریح کرد: امروز امپراتوری رسانه‌ای و فرهنگی بر افکار مردم جهان تسلط دارد. اگر مراکز تولید محتوا و خبر در عالم را ببینید، بیش از ۹۰ درصد تولیدات، در این مجموعه‌ها مدیریت می‌شود که نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری سنگین جبهه استکبار برای تسلط فرهنگی و اثرگذاری روحی بر جامعه جهانی است و برای پیشبرد اهداف خود، از به‌کارگیری روش‌های غیراخلاقی نیز پرهیزی ندارد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی، راه و نسخه جدیدی از مَدنیت و معادلات بین‌المللی را برای بشر به ارمغان آورده است که با تمدن مادیِ مسلط غربی امروزی تفاوت بنیادین دارد و جبهه استکبار نیز با تمام قوا به جنگ ترکیبی با آن در همه ابعاد نظامی، رسانه‌ای و فرهنگی پرداخته است، ولی بنا بر وعده الهی، اعتقاد راسخ داریم جبهه حق در این جنگ بسیار دشوار و پیچیده و نیازمند به بصیرت فراوان، به پیروزی نهایی دست خواهد یافت.

رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به گوشه‌هایی از دستاورد‌های عظیم انقلاب اسلامی در ۴۳ سال گذشته با وجود همه موانع و فشار‌های داخلی و خارجی، عنوان کرد: پیشرفت‌های علمی و اقتدار کشور در عرصه‌های گوناگون، حتی توسط دشمنان انقلاب نیز انکارشدنی نیست. ایران پیش از انقلاب اسلامی، در عرصه تولید علم ردپا و نشانی نداشت. در سال ۲۰۰۲ مراکز علم‌سنجی جهانی، جایگاه ایران را در تولید علم ۴۸ جهان اعلام می‌کردند که در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۱۷ رسید و سرعت تولید علم و پیشرفت علمی جمهوری اسلامی ایران، 11 برابر متوسط جهانی و رتبه نخست جهان بود. این دستاورد، به برکت ایستادگی و احساس توانمندی به دست آمد که انقلاب اسلامی به پیروان خود اعطا کرد.

وی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون علمی مانند هوافضا، نانوتکنولوژی، بهداشت و درمان و ... پیشرفت‌های عظیمی به دست آورده است، در حالی که پیش از انقلاب اسلامی، برای درمان بیماری‌های شایع، نیازمند استفاده از پزشکان کشور‌های دیگر بودیم، امروز مراکز پزشکی جمهوری اسلامی ایران از پیشرفته‌ترین مراکز پزشکی جهان به شمار می‌آیند. پیش از انقلاب اسلامی، قریب به 70 هزار دانشجو در کشور حضور داشتند و در بسیاری از رشته‌ها نیاز به اعزام دانشجو به خارج کشور وجود داشت، ولی امروز بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو تا بالاترین مقاطع علمی دکتری و پسادکتری در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند و آمادگی پذیرش دانشجویان خارجی نیز وجود دارد. همه این پیشرفت‌ها با وجود سخت‌ترین مشکلات و فشارها، به نتیجه رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌عباسی، جامعةالمصطفی را یکی از دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی برشمرد و اظهار کرد: حوزه‌های علمیه پس از انقلاب اسلامی، تحول بزرگی به خود دید. پیش از انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه به مراکزی منزوی از جامعه مبدل شده بودند که نقش چندانی در ساحت‌های مختلف اجتماعی به آن‌ها داده نمی‌شد، ولی با پیروزی انقلاب اسلامی، افق‌های جدیدی پیش روی حوزه‌های علمیه گشوده شد که انتشار صد‌ها نشریه علمی و تخصصی در رشته‌های مختلف علمی، گوشه‌ای از این حیات تازه است.

وی، با تأکید بر لزوم قدردانی و حراست از میراث ارزشمند حوزه‌های‌علمیه، ابراز کرد: جامعةالمصطفی در کنار استفاده از این میراث گران‌بها، از تجربه‌های نو در عرصه‌های مختلف علوم‌انسانی و اجتماعی استفاده می‌کند. البته اذعان داریم در ابتدای مسیر هستیم و برای تحقق این اهداف تمدن‌ساز، به ده‌ها و بلکه صد‌ها سال تلاش و مجاهدت علمی نیاز است.

رئیس جامعةالمصطفی طلاب، دانش‌پژوهان و استادان را سرمایه‌های اصلی جامعةالمصطفی دانست و گفت: امروز در کنار اجرای طرح تحولی آموزشی و ارتقای رشته‌های درسی و در کنار آن، بازسازی نظام سطوح از برنامه‌های مهم درحال انجام است. جامعةالمصطفی مولود انقلاب اسلامی و شجره طیبه‌ای است که در سرزمین حوزه‌های‌علمیه و بر بستر انقلاب روییده است و همه ما از آثار و برکات این مجموعه استفاده می‌کنیم. سرمایه حقیقی این مجموعه، نیروی انسانی است که هویت واقعی جامعةالمصطفی را تشکیل می‌دهد.

وی شکل‌گیری تشکل‌های فرهنگی را با هویت‌ها و صورت‌های گوناگون، نویدبخش تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی فرهنگی و گفتمانی در جهان دانست و یادآور شد: تشکل‌ها محفلی برای کارآموزی و تسلط بر ابزار‌های مختلف فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای و زمینه‌ای به منظور تجربه‌اندوزی برای امتداد این مسیر در آِینده به شمار می‌آیند.

انتهای پیام
captcha