عده‌ای با سوء‌ استفاده از نام دین دست به خشونت می‌زنند
کد خبر: 4035452
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
رهبر کلیسای ارتدکس انطاکیه و شرق سوریه:

عده‌ای با سوء‌ استفاده از نام دین دست به خشونت می‌زنند

رهبر کلیسای ارتدکس انطاکیه و شرق سوریه گفت: امروز در جهان اسلام، عده‌ای برای تأمین اهداف شخصی و گروهی خود، به نام دین و با سوء‌استفاده از نام آن، دست به خشونت، افراط‌گرایی و نفرت‌پراکنی زدند که چهره زیبای دین را مکدر کرده است و باید از این امر نامیمون جلوگیری کرد.

دیدار رئیس جامعه المصطفی با رهبر کلیسای ارتدکس انظاکیه و شرق سوریه

به گزارش خبرنگار ایکنا، پاتریک یوحنای‌دهم، اسقف‌ اعظم و رهبر کلیسای ارتدکس انطاکیه و شرق سوریه، ظهر امروز 20 بهمن در دیدار رئیس جامعةالمصطفی(ص) اظهار کرد: مردم سوریه، مردمی با سعه صدر بالا و تسامح هستند و پیروان ادیان مختلف در این کشور، همواره زندگی مسالمت‌آمیزی در کنار هم داشته‌اند که شاهد آن «خیابان مستقیم» است که نام آن در عهد جدید آمده و کلیسای ما به عنوان بزرگ‌ترین کلیسای سوریه، در آن واقع است، در این خیابان مراکز دینی شیعیان، اهل‌سنت، مسیحیان و‌ یهودیان در نزدیکی هم قرار دارند. حتی یکی از اسقف‌های کلیسای ما به نام جرج، چند سال «فقه اسلامی» را در دانشگاه لبنانیه تدریس می‌کرد. خداوند به همه انسان‌ها عقل و وجدان سلیم داده است که باید براساس آن حرکت کنیم.

رهبر کلیسای ارتدکس انطاکیه و شرق خاطرنشان کرد: از تحمیل تحریم‌ها بر ملت ایران متأثریم و از اینکه بر اثر بمب‌گذاری، فرزندان و کودکان ما در سوریه کشته می‌شوند و با اشغالگری رژیم صهیونیستی، مردم فلسطین تحت رنج و عذاب‌اند، ناراحتیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه، در حوادث اخیر منطقه، به ویژه در سوریه، برخی برای تأمین اهداف شخصی و گروهی خود، به نام دین و با سوء‌استفاده از نام آن، دست به خشونت، افراط‌گرایی و نفرت‌پراکنی زدند که چهره زیبای دین را مکدر کرده است و باید از این امر نامیمون جلوگیری کرد.

پاتریک یوحنای دهم گفت: کلیسای ارتدکس انطاکیه در سال ۱۹۸۸م، دانشگاه بُلمَند را در لبنان تأسیس کرد که نُه دانشکده شامل طب، مهندسی، الهیات و هنر‌های زیبا دارد و در شهر‌های بلمند، بیروت و جبل لبنان دارای شعب است و دانشجویان از همه ادیان و مذاهب در این دانشگاه مشغول تحصیل‌اند و شعبه بلمند آن در برخی از رشته‌ها، خدمات تحصیلات تکمیلی را هم ارائه می‌دهد و می‌توانیم در این زمینه با شما همکاری علمی مشترک داشته باشیم. هم‌اکنون، یک نفر از کشیشان ما در یکی از دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در حال تحصیل در مقطع دکتری است.

رسالت عالمان دین، ارائه چهره رحمانی از ادیان است

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در سخنانی، ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، خاطرنشان کرد: ما هم سوء‌استفاده برخی کوته‌فکران و تنگ‌نظران را از نام دین برای دستیابی به خواسته‌های شخصی، گروهی و گسترش خشونت محکوم می‌کنیم. ادیان همواره به گسترش محبت و دوستی در میان مردم مختلف با اعتقادات گوناگون فرا می‌خوانند و وظیفه عالمان دین، ارائه چهره رحمانی از ادیان است.

وی ادامه داد: ملت ایران و سوریه، زخم‌خورده افکار افراط‌گرایانه بوده و دوشادوش هم در راه مبارزه با افکار و اعمال خشونت‌آمیز، شهدای فراوانی تقدیم کرده‌اند که به استحکام روابط دو ملت انجامیده است و باید از این سرمایه ارزشمند به منظور توسعه روابط در همه زمینه‌های علمی و فرهنگی استفاده کرد.

عباسی با ارائه برخی از آمار‌ها و گزارشی از وضعیت فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی جامعةالمصطفی، تصریح کرد: برخی از شعبه‌های جامعةالمصطفی در خارج کشور، علاوه بر میزبانی از دانشجویان پیرو مذاهب مختلف اسلامی، پذیرای دانشجویانی از دیگر ادیان مانند مسیحیت می‌باشد.

وی آمادگی جامعةالمصطفی را برای امضای توافق‌نامه‌های دوجانبه همکاری بین این نهاد علمی و دانشگاه بُلمَند اعلام کرد و از پاتریک یوحنای دهم برای سفر به جمهوری اسلامی ایران و بازدید از جامعةالمصطفی دعوت به عمل آورد.

در پایان این دیدار، لوگوی جامعةالمصطفی به پاتریک یوحنای دهم به رسم یادگار هدیه داده شد و وی نیز کتابی در مورد خود و کلیسای انطاکیه به رئیس جامعةالمصطفی هدیه کرد.

پس از این ملاقات، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی و هیئت همراه، از کلیسای جامع مریمیه دمشق و مقر کلیسای ارتدکس انطاکیه و شرق بازدید کردند.

این کلیسا، از قدیمی‌ترین کلیسا‌های دمشق است که در قرن ۴ میلادی یا پیش از آن ساخته شده و بار‌ها مورد تجدید بنا قرار گرفته است.

کلیسای انطاکیه، یکی از چهار کلیسای مهم ارتدکس به شمار می‌رود که قلمرو آن شامل سوریه، لبنان، عراق، کویت و بخشی از ترکیه می‌شود که مقر اصلی آن در دمشق واقع است و یوحنای دهم یازجی از سال ۲۰۱۲م، به‌عنوان پاتریک و رهبر این کلیسا انتخاب شده است.

انتهای پیام
captcha