تأکید روایات بر انس با اسماء الهی
کد خبر: 4035318
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵
جانشین رئیس جامعةالمصطفی بیان کرد:

تأکید روایات بر انس با اسماء الهی

جانشین رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، اُنس با اسماءالحسنی را از تأکیدات روایی دانست و گفت: ماه رجب زمینه خوبی برای خلوت و شناخت ذات اقدس‌الهی است؛ این مهم از بهترین مسیر‌ها برای شناخت خداوند متعال است، لذا ماه رجب، ماه اُنس با اسماءالهی بوده که باید قدر و منزلت آن را شناخت.

حجت‌الاسلام مجید خالق‌پور، جانشین رئیس جامعةالمصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید خالق‌پور، جانشین رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، ۲۰ بهمن در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره قرآنی و حدیثی خانواده طلاب با اشاره به رموز «حدیث ثقلین»، افزود: حدیث ثقلین از اسرار اهل‌بیت(ع) است؛ اگر کسی امام زمان(عج) را می‌خواهد، باید به قرآن رجوع کند؛ زیرا کسی که قرآنی باشد، با اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) همراه خواهد بود.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه با تاکید بر اینکه به هر میزان اُنس با قرآن در آدمی تقویت گردد، زمینه‌های هدایت او گسترده‌تر خواهد شد، اظهار کرد: اکنون که ذهن، افعال و کردار ما قرآنیان با معارف الهی عجین شده، باید قدردان این توفیق الهی بود؛ این اُنس با قرآن را بیش از پیش باید در اعماق وجودی خود تقویت کنیم.

علت اصلی انحراف در میان بشر

وی در ادامه اُنس با حقیقت نورانی قرآن را سر منشأ منزلت‌آفرینی و شناخت عمیق و اُنس عقلانی و قلبی با قرآن کریم را تنها راه نجات انسان از انحرافات و آسیب‌های زندگی است، دانست و گفت: بر اساس آموزه‌های قرآنی، عدم آشنایی انسان با خداوند متعال و ندانستن قدر و جایگاه خداوند متعال، علت اصلی انحراف در میان بشر است. اگر با زبان ساده بخواهیم به این مسئله بپردازیم، از خداوند متعال فقط به همین اندازه آشنایی و ارتباط داریم که خواسته‌های خود را منحصر در امورات دنیایی می‌کنیم؛ ما خدا را در حد اینکه او دارایی‌هایی داشته و ما مطالباتی داریم، می‌شناسیم که اگر به آن‌ها جواب ندهد، میانه ما به هم می‌خورد.

جانشین رئیس جامعة المصطفی با بیان اینکه نشناختن، بد شناختن یا شناخت کم از ذات اقدس‌الهی، آدمی را در وادی انحراف گرفتار می‌سازد، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه ۹۱ سوره انعام می‌فرمایند:«وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قَالُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَی بَشَرٍ مِنْ شَیْءٍ؛ آنها خدا را درست نشناختند که گفتند: خدا، هیچ چیز بر هیچ انسانی، نفرستاده است!»، چون خداوند را نشناختند، تصور می‌کنند، هر آنچه است اینجاست و در کسب علم و تجربه امور رفاهی تنها باید به خود وابسته باشیم؛ اینان توقع راهگشایی از خداوند متعال و قرآن را نادیده می‌گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق پورافزود: انسان خداشناس، ذات اقدس‌الهی را سر منشأ تمام هستی می‌داند و دایره نگاه خود را از فرش به عرش توسعه خواهد داد؛ در این صورت تسبیح زمین در خدمت انسان قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه قاریان قرآن، طلاب و هر مسلمان و انسانی اگر می‌خواهد با قرآن ارتباط برقرار کند، نخست باید خالق این قرآن را بشناسد، اظهار کرد: در زندگی فردی باید توجه داشته باشیم که جدای از دایره نیازها، چه اندازه به خداوند می‌اندیشیم و وجود خود را وابسته به ذات اقدس‌الهی می‌دانیم.

جانشین رئیس جامعةالمصطفی ضمن اشاره به ویژگی‌های ذات اقدس الهی، بر شناخت کامل نسبت به این ذات تاکید و گفت: عقل آدمی نه تنها مانعی برای سعادت نیست؛ بلکه شناخت عقلانی خداوند متعال، نقطه قوتی برای رسیدن انسان به سعادت در دنیا و آخرت است.

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور تصریح کرد: اسماء الهی توقیفی نیست بلکه هر آنچه زیبنده خداوند و بیانگر ذات اقدس‌الهی باشد می‌تواند نام خدا باشد. خداوند متعال با چشم و تصورات ذهنی قابل شناخت نیست، چرا که چشم، محدود‌کننده و تصورات، زاییده عینی عالم ماده است.

مسیر شناخت ذات اقدس‌ الهی

جانشین رئیس جامعةالمصطفی با تاکید بر اینکه در روایات اسلامی به دو عامل مهم عقل و تفقه به عنوان مسیر شناخت ذات اقدس‌ الهی اشاره شده است، بیان کرد: فاطمه زهرا(س) در فراز‌های نخستین خطبه فدکیه می‌فرمایند:«… اَلْمُمْتَنِعُ مِنَ الاَبْصارِ رُؤْیَتُهُ، وَ مِنَ الاَلْسُنِ صِفَتُهُ، وَ مِنَ الاَوْهامِ کَیْفِیَّتُهُ؛ خدایی که رؤیتش با چشم‌ها غیر ممکن است، و بیان اوصافش با این زبان، محال، و درک ذات مقدّسش برای عقل و اندیشه‌ها ممتنع است».

وی، سحرگاهان را بهترین زمان تفکر در ذات اقدس الهی دانست و یادآور شد: تحلیل عقل آدمی تابع آن چیزی می‌شود که آن را دوست دارد و به آنچه که دوست داریم فکر می‌کنیم.

جانشین رئیس جامعة المصطفی ضمن اشاره به حدیثی از اهل‌بیت(ع) در رابطه با ماه رجب، اُنس با اسماءالحسنی را از تأکیدات روایی دانست و بیان کرد: ماه رجب زمینه خوبی برای اُنس با ذات اقدس‌الهی است؛ این مهم از بهترین مسیر‌ها برای شناخت خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق پور با بیان اینکه مأنوس شدن با اسم، آرام آرام وزن انسان را با وزن اسم هماهنگ می‌سازد، اظهار کرد: در شناخت باری تعالی، معرفت شهودی بالاتر از معرفت عقلانی توصیف می‌شود؛ چرا که در روایات بصر بالاتر از عین مورد توجه قرار گرفته، بصیر نوعی تیزبینی و توجه به ظرافت‌های عین است.

انتهای پیام
captcha