اولین مجمع جلسات قرآن استان تهران برگزار شد/ حرکت در جهت تولید ایده‌هایی برای بهبود جلسات آموزشی + عکس و فیلم
کد خبر: 4031997
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
با حضور جمعی از اساتید؛

اولین مجمع جلسات قرآن استان تهران برگزار شد/ حرکت در جهت تولید ایده‌هایی برای بهبود جلسات آموزشی + عکس و فیلم

اولین مجمع جلسات قرآن استان تهران برگزار شد تا این مجمع به مرکز تولید فکر و ایده‌های عمل‌گرایانه مردمی تبدیل شود و اظهار امیدواری شد تا ماحصل این جلسه بتواند به دیگر جلسات قرآنی کشور تسری یابد.

جلسه قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، اولین مجمع جلسات قرآن استان تهران روز گذشته، هشتم بهمن‌ماه در راستای همدلی و حمایت مردمی، در قالب جلسات سه هفته یک‌بار با حضور جمعی از اساتید قرآنی و قاریان ممتاز و بین‌المللی ازجمله مهدی کرامتی، مسعود نوری، سیدحسین موسوی‌بلده، داوود جعفری، محمدرضا ابوالقاسمی، علی صالحی متین، جعفر فردی، محمد پورعاشوری، محسن قاسمی، مسعود سیاح‌گرجی، مهدی نادی و علاقه‌مندان به این عرصه در حسینیه صاحب الزمانی‌های تهران برگزار شد.

اجرای این جلسه را منصور آقامحمدی برعهده داشت. وی در ابتدا ضمن خیر مقدم به میهمانان و اساتید حاضر در جلسه به اهداف برگزاری این مجمع اشاره کرد و گفت: ایجاد کرسی تلاوت آزاد برای اساتید و شاگردان آن‌ها در فضای دوستانه و به دور از شرایط مرسوم جلسات اعم از اشکال‌گیری یا هرگونه ایجاد استرس، حضور سایر اساتید در یک جلسه و همفکری و تبادل اطلاعات و نظر‌ها برای پیشبرد اهداف قرآنی شهر، بهبود سطح کیفی و کمّی جلسات و امکانات رفاهی آن، تولید محتوا‌های آموزشی، زندگی‌نامه اساتید تهرانی و ایجاد زمینه مناسب برای رشد استعداد‌های برتر جلسات با ایجاد فضای تلاوت آزاد از مهمترین اهداف برپایی این مجمع است.

قرائت ابتدایی این محفل توسط مسعود نوری، قاری قرآن کشورمان انجام شد که وی آیات پایانی سوره مبارکه فتح را قرائت کرد. محمد حسینی‌پور، قاری جوان و ممتاز کشورمان، دومین قاری بود که به قرائت قرآن در این محفل پرداخت. وی به زیبایی بخش‌هایی از سوره مبارکه قاف را تلاوت کرد.


گزارش تصویری اولین مجمع جلسات قرآن استان تهران


قرائت بعدی این محفل توسط جعفر فردی اجرا شد. بعد از این قرائت‌ها میکروفون به اساتید حاضر در جلسه داده شد تا هر یک پیشنهادات و مطالب خود را پیرامون بهتر شدن روند فعالیت‌ جلسات و مجامع قرآنی ارایه دهند.

داود جعفری، اولین نفری بود که به اهمیت و ضرورت برگزاری این جلسه و پیشینه فعالیت‌های قرآنی حسینیه صاحب الزمانی‌ها اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های قرآنی این حسینیه به سال‌های دور باز می‌گردد، اما پر شاخص‌ترین آن برگزاری جشنواره تلاوت‌های مجلسی است.

اولین مجمع جلسات قرآن استان تهران برگزار شد/ حرکت در جهت تولید ایده‌هایی برای بهبود جلسات آموزشی

وی با بیان اینکه بیست سال پیش جلساتی در مسجد دارالسلام تهران در خیابان ابوسعید، داشتیم که در این جلسه همه بچه‌های قرآنی جمع می‌شدند، گفت: از ابتدای انقلاب تا امروز خصوصا در دهه ۶۰ و ۷۰ سنگ بنای خوبی برای فعالیت‌های قرآنی گذاشته شد و جنس قرآنی شدن مردم به دلیل حضور برخی از قاریان مصری در کشور ما بهتر شد.

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: روند رو به رشد قرآنی کشور تا اواخر دهه هفتاد ادامه پیدا کرد، اما در دهه هشتاد مجدد مردم از جلسات و محافل قرآن فاصله گرفتند و این فاصله آن طور که باید درک نشده است.

جعفری با بیان اینکه امروز ما جامعه قرآنی در سه عنوان برای خودمان حریم درست کرد‌ه‌ایم و اساتید و جامعه قرآنی و کسانی که منتسب به قرآن هستند در این سه عنوان همچون مثلث محصور شده‌اند تصریح کرد: یک طرف این مثلث عناوین و القاب است، طرف دیگر محصور ماندن در صرف داشتن جلسات خاص است و سومین دیوار فراموش کردن اخلاق قرآنی است.

این قاری قرآن ادامه داد: امروز ما قرآنیان به‌ جای سبقت در کار خیر در کار شر سبقت گرفتیم که دلایل متفاوتی دارد. امروز مسابقات قرآن به میدان گلادیاتور‌ها تبدیل شده است. روندی که به‌جای نزدیک کردن قاریان و حافظان به هم آنها را از یکدیگر دور می‌کند. این باعث شده جنس اخلاق قرآنی تغییر کند و ما را از هم جدا کند.

وی بیان کرد: ضرورت تقویت جلسات و همدلی و همفکری جامعه قرآنی توفیقی را ایجاد کرد تا جلسه‌ای قرآنی را با حضور همه اساتید قرآنی برگزار کنیم و در کنار هم ضمن تلاوت قرآن درد و دل جامعه قرآنی را بشنویم و برای حل آنها راهنمایی و راهکار ارائه دهیم.

جعفری با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا این جلسه مرکز تولید فکر و ایده‌های عملگرایانه مردمی باشد گفت: نمونه این جلسه باید در تمام جلسات قرآن ایجاد شود تا ضمن معرفی جلسات و محافل قرآنی، این ایده و خلاقیت به همه جلسات تبدیل شود.

اولین مجمع جلسات قرآن استان تهران برگزار شد/ حرکت در جهت تولید ایده‌هایی برای بهبود جلسات آموزشی

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی با تاکید بر اینکه امروز قرآن در مظلوم‌ترین شرایط است، گفت: این در حالی است که جامعه قرآنی ما صاحب شبکه تلویزیونی و رادیو تخصصی، معاونت تخصصی در یک وزارتخانه، خبرگزاری تخصصی و ... است و حداقل در تمام کشور بیش از صد اداره کل قرآن و عترت در نهاد‌های مختلف داریم، اما دریغ از تأثیرگذاری مناسب. این یعنی با وجود امکانات موجود آن تاثیر اصلی که باید را شاهد نبودیم.

وی با تاکید بر اینکه ما به عنوان جامعه قرآنی نتوانسته‌ایم از امکانات موجود به درستی استفاده کنیم، اظهار کرد: دلیل این مشکلات را باید در اینگونه جلسات حل کنیم. امیدواریم ماحصل این جلسه شکل‌گیری و ارائه قانون‌های درست برای آینده قرآنی کشور باشد.

سیدحسین موسوی‌بلده، رییس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران و پیشکسوت قرآنی، به عنوان دیگر سخنران این جلسه مباحث خود را ارائه داد و گفت: جامعه قرآنی امروز مشکلات فراوانی دارد. از بی‌عدالتی و کم‌لطفی مسئولان و مدیران به برنامه‌های قرآنی گرفته تا عدم تخصیص بودجه و امکانات کافی برای ایجاد حرکات و اثرات مثبت؛ امروز تهران را به عنوان ام‌القرای جهان اسلام معرفی می‌کنیم اما یک المان‌ قرآنی در آن نداریم. امروز همه مجامع و صنوف کشور برای خودشان محل مشخصی جهت همفکری و تجمع دارند که به عنوان خانه شناخته می‌شود اما چند سال است که تلاش می‌کنیم مجوز خانه قرآنیان را از شهرداری بگیریم، اما هنوز محقق نشده است.

طه کبیری، مدرس قرآن کریم، دیگر سخنران این محفل نیز با اشاره به اینکه ما قرآنیان از مردم فاصله گرفته‌ایم و خیلی از مشکلات ما به همین جهت است، گفت: باید تلاش کنیم به کف جامعه و در میان مردم برویم و قرآن را ترویج کنیم.

اولین مجمع جلسات قرآن استان تهران برگزار شد/ حرکت در جهت تولید ایده‌هایی برای بهبود جلسات آموزشی

مهدی نادی، پیشکسوت قرآنی کشور نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه باید برای موفقیت جامعه قرآنی خودمان قدم برداریم و به هم اعتماد کنیم، گفت: مسیر رشد و موفقیت جامعه قرآنی و جلسات قرآنی در دستان خود ما قرار دارد به شرط آنکه به یکدیگر اعتماد کنیم و همدل شویم.

اکبر ملکشاهی، مدرس قرآن کریم نیز در سخنانی کوتاه با تاکید بر اینکه باید مباحث و مشکلات جامعه قرآنی در جلسات تخصصی مورد بحث قرار گیرد گفت: این محفل و جلسات فضای استماع بسیار خوبی را ایجاد می‌کند و باید آن را تقویت کرد.

ابتهال‌ مسعود سیاح‌گرجی بخش دیگری از این برنامه بود. پایان‌بخش این محفل نیز تلاوت محسن قاسمی، قاری ممتاز کشورمان بود.

یادآوری می‌‎شود ازجمله اهداف راه‌اندازی این مجمع استفاده از ظرفیت بالقوه و بالفعل جلسات قرآن تهران در مجمع و حمایت از این ظرفیت‌ها در قالب حمایت‌های رفاهی، اجتماعی و تبلیغی ترویجی و معرفی شاگردان و نخبگان هر جلسه به عموم مردم و سایر اساتید استان و کشور و همچنین ایجاد یکپارچگی و همدلی مضاعف بین جلسات استان در چارچوب حمایت‌های مردمی است.

گزارش از وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha