چرایی احترام بی‌حد و حصر پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س)
کد خبر: 4030774
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶

چرایی احترام بی‌حد و حصر پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س)

حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی گفت: دلیل احترام بی‌حد و حصر پیامبر(ص) به دختر بزرگوارش دستوری است از ناحیه خداوند، چراکه پیامبر معصوم است و باید تمام حرکات وی منطبق با رضای الهی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی کرمی، کارشناس مذهبیبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی کرمی، کارشناس مذهبی، سوم بهمن‌ماه در مراسم گرامیدشت سالروز ولادت حضرت زهرا(س) که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام‌جمعه موقت تهران و عموم مردم در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد، با اشاره به داشتن اسامی متعدد صدیقه طاهره‌(س)، گفت: طبق فرمایش امام صادق(ع) در کتاب اصول کافی، 11 اسم در وصف حضرت زهرا(س) ذکر شده است که مهم‌ترین آن فاطمه و سایر اسامی ذکر شده از قبیل مرضیه، راضیه، حنانه، زکیه و تقیه از القاب آن بانوی بافضیلت به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: اسم‌های که برای افراد در زبان فارسی استفاده می‌شود گاهی معنای واقعی را نمی‌رساند، مثلا به فردی که در طول عمرش خیری به دیگران نرسانده است گویند کریم، ولی در زبان عربی و اسامی ائمه طاهرین(ع) این امر صحیح نیست چراکه اگر به بعضی از امامان ما صفت صادق(راستگویی) یا کاظم‌(کنترل‌کننده خشم) داده می‌شود در واقع منظور این است که مظهر کامل و واقعی صداقت و کنترل خشم این امام معصوم است.

این کارشناس مذهبی افزود: به‌خاطر وجود حضرت فاطمه(س) دوستداران وی از آتش جهنم در امان هستند، کسی توان شناخت فاطمه را ندارد؛ این دو از تعاریف امام صادق(ع) در تبیین معنای اسم فاطمه است. علامه میرجهانی در کتاب جنتُ‌العاصمه در توضیح حدیث لولاک گفته است که منظور از اینکه اگر حضرت زهرا(ع) خلق نمی‌شد، خدا پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) را خلق نمی‌کرد مراد تنها بعد جسمی و شخصیتی این دو بزرگوار نیست بلکه در صورت نبود صدیقه طاهره غرض از آفرینش به نتیجه نمی‌رسید.

کرمی سلوک عارفانه پیامبر(ص) را در گرو کرنش به حضرت زهرا(س) دانست و گفت: دلیل احترام بی‌حد و حصر پیامبر(ص) به دختر بزرگوارش دستوری است از ناحیه خداوند، چراکه پیامبر معصوم است و باید تمام حرکات وی منطبق با رضای الهی باشد. رعایت احترام حضرت زهرا(س) از سوی پیامبر(ص) را می‌توان در روایتی که از سوی عایشه نقل شده مشاهده کرد، چراکه می‌گوید هر گاه فاطمه بر پدرش وارد می‌شد پیامبر بلند می‌شد، دخترش را در آغوش می‌گرفت و دستش را می‌بوسید و وی را در کنار خودش می‌نشاند.

وی با اشاره به مصحف فاطمه و چگونگی شکل‌گیری آن، گفت: در ایام بعد از رحلت پیامبر(ص) جبرئیل بر حضرت زهرا(س) نازل می‌شد و مطالبی را القا می‌کرد و همزمان حضرت علی(ع) آن را می‌نوشت، به‌طوری که تمام اخبار و حوادث تا روز قیامت در آن جمع‌آوری شده و هر امام معصومی آن را به همراه خواهد داشت. به تعبیر امام راحل در سال ۶۱ اینکه جبرئیل بعد از پیامبر(ص) بر زنی نازل شود امتیازی خاص و قابل توجه است، چراکه باب وحی به ظاهر بعد از رحلت پیامبر(ص) بسته شده بود.
 
محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام
captcha