مروری بر 11 خصلت‌ حضرت فاطمه(س)
کد خبر: 4030769
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹

مروری بر 11 خصلت‌ حضرت فاطمه(س)

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور عشق به حضرت فاطمه(س) را نشانه سیادت معنوی دانست و گفت: در زیارت امین‌الله 11 خصلت حضرت فاطمه(س) بیان شده که می‌توانیم از محضر حضرت علی(ع) هر کدام سهممان را از این خصلت‌ها بخواهیم.

11 خصلت حضرت فاطمه(س) که می‌توانیم از حضرت علی(ع) بخواهیم

به گزارش خبرنگار ایکنا، به مناسبت گرامیداشت مقام مادر و روز زن، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری؛ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور طی سخنانی ضمن تفسیر بخشی از آیات سوره کوثر، گفت: کلید واژه‌ای که بسیار خاص است و تمام این مقام در آن مستقر شده «الکوثر» است. یعنی خداوند عالم را بسیج کرده‌ که آن حقیقت بزرگ را به حضرت محمد(ص) اعطا و دست حضرت محمد (ص) را برای آن سفره‌داری تا دامنه قیامت باز کند.  

وی ادامه داد: خداوند متعال می‌خواهد سفره‌ای از لطف، کرم و فضلش با دست‌های حضرت خاتم فراهم کند. این سفره پربرکتی است که تا روز قیامت تمام کسانی که می‌خواهند به جایی برسند باید از این سفره بهره‌مند شوند. فاطمه(س) محیط طلایی دو جلوه ویژه قرآن و عترت است که خداوند با کلمه کوثر آن را توصیف کرده است.

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری با اشاره به تفسیر امام راحل در خصوص «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» گفت: طبق نظر دقیق اهل فن از جمله امام راحل که بسم الله هر سوره‌ای یک نزول مستقل با آن سوره داشته است و آیه اول هر سوره‌ای بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ است و بسم الله فاصله بین سوره‌ها نیست.

وی ادامه داد: در سوره مبارکه کوثر وقتی گفته می‌شود: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ یعنی خداوند مبارک و تعالی می‌خواهد سخن از تمام ظرفیت رحمت، رحمانی و رحیمیت خود را مطرح کند. «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ» یعنی وقتی خداوند می‌خواهد نهایت تکریم حضرت خاتم را انجام داده و لطفش را برای حضرت محمد(ص) تمام کند، آیینه شخصیت او را خلق و به او می‌دهد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: وقتی امام راحل(ع) می‌خواهند پرده‌ای از شخصیت حضرت زهرا(س) را کنار بگذارند مطرح می‌کنند که اگر فاطمه مرد بود، پیامبر بود. یعنی همه ظرفیتی که در حضرت خاتم هست در تجلی بانوانه و خانمانه‌اش می‌شود حضرت فاطمه(س).

وی با متذکر شدن این مسئله که انسان برای نجات عصمت، میل به مهار رضایت الهی، برکت، طهارت و ... می‌خواهد گفت: همه این‌ها در فاطمه(س) وجود دارد.

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری به بخشی از زیارت امین‌الله که بیان شده: «اَللّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسى‏ مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِک‏ راضِيةً بِقَضآئِک، مُولَعَةً بِذِکرِک وَدُعآئِک، مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اَوْلِيآئِک، مَحْبُوبَةً فى‏ اَرْضِک وَسَمآئِک، صابِرَةً عَلى‏ نُزُولِ بَلائِک، شاکرَةً لِفَواضِلِ نَعْمآئِک، ذاکرَةً لِسَوابِغِ آلآئِک، مُشْتاقَةً اِلى‏ فَرْحَةِ لِقآئِک، مُتَزَوِّدَةً التَّقْوى‏ لِيوْمِ جَزآئِک، مُسْتَنَّةً بِسُنَنِ اَوْلِيآئِک، مُفارِقَةً لِأَخْلاقِ اَعْدائِک، مَشْغُولَةً عَنِ الدُّنْيا بِحَمْدِک وَثَنآئِک» اشاره کرد و گفت: این زیارت از نظر سندی و محتوایی بی‌نظیر است. این 11 ویژگی صفات حضرت زهرا(س) است. در این زیارت مقام حضرت زهرا(س) را درخواست می‌کنید و هر کدام سهم خودمان را می‌خواهیم. از این پس هر زمان زیارت امین‌الله را خواندید ابتدا به محضر حضرت علی (ع) بروید و سهیم خودتان را از صفات حضرت زهرا(س) بخواهید.

وی عشق به حضرت فاطمه(س) را نشانه سیادت معنوی دانست و گفت: برخی سیادت ظاهری هم دارند اما سیادت باطنی هم هست که نشان آن دلبستگی به ولایت امیرالمومنین(ع) است. با این ارادت و سرمایه‌ می‌توانید با اعلی علیین زندگی کنید. با این سرمایه انسان می‌تواند از برزخ و سختی قیامت به سلامت عبور کند؛ به شرط آنکه واقعاً بخواهد به حضرت فاطمه(س) شبیه شود.

انتهای پیام
captcha