حضرت زهرا(س) عامل دوام بعثت و رسالت پیامبر(ص) بودند
کد خبر: 4030743
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد:

حضرت زهرا(س) عامل دوام بعثت و رسالت پیامبر(ص) بودند

امام‌جمعه موقت تهران گفت: طبق حدیث لولاک، دوام بعثت در ذیل وجود کوثر یعنی حضرت صدیقه طاهره(س) است و به عبارت دیگر اگر چنین شخصیتی وجود نداشت رسالت تداومی پیدا نمی‌کرد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد امام‌جمعه موقت تهرانبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام‌جمعه موقت تهران، سوم بهمن‌ماه در مراسم گرامیداشت سالروز ولادت حضرت زهرا(س) که با حضور طلاب در حوزه علمیه امام حسین(ع) برگزار شد، با اشاره به آیه ۳۳ سوره احزاب «... إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا؛ ... خدا فقط مى‏‌خواهد آلودگى را از شما خاندان پيامبر بزدايد و شما را پاک و پاكيزه گرداند»، گفت: درباره شخصیت حضرت زهرا(س) و جایگاه ایشان نزد خداوند متعال بین محدثین عالم اسلام اتفاق‌ نظر وجود دارد و این در حالی است که بنی‌امیه قریب به یک قرن تلاش کردند تا نام حضرت علی(ع) و ذریه ایشان از صحنه روزگار محو شود و البته با وجود جدیت در این امر ناموفق بودند.

وی ادامه داد: می‌توان گفت دلیل موفق نبودن بنی‌امیه گسترده و فراگیر بودن فرمایشات پیامبر(ص) و ذریه ایشان در لابه‌لای نوشته‌های صحابه و شاگردان مکتب نبوت بود. درباره جایگاه حضرت زهرا(س) در کتب روایی اهل‌ سنت، ما با چندین روایت از پیامبر(ص) روبرو هستیم و لذا در هر بخش یا حوزه‌ای که در منابع شیعه روایتی در فضیلت دختر پیامبر(ص) نقل شده همان مضامین یا نزدیک به آن مضامین در منابع اهل تسنن به چشم می‌خورد، اختلاف نظری در شأن نزول آیه ۳۳ سوره احزاب وجود ندارد، چراکه به اتفاق، تمام مفسرین معتقدند خمسه طیبه یعنی پیامبر(ص)، حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) مصداق کامل این آیه هستند و این امر در تفسیر درالمنثور نوشته شده است. برادر احمد زکی، وزیر سابق نفت عربستان کتابی نوشته‌اند با عنوان فاطمه ام‌ ابیها و در آن فضایل و روایات درباره حضرت زهرا(س) از منابع اهل تسنن آورده است.

ابوترابی‌فرد افزود: باید توجه داشت که آیه ۳۳ سوره احزاب اشاره به اراده تکوینی خداوند نسبت به جایگاه اختصاصی و فضیلت خمسه طیبه دارد وگرنه اراده تشریعی را می‌توان نسبت به اکثر مردم سرایت داد که منظور از آن داشتن طهارت، پاکی و پاکیزگی است. منظور از کلمه رجس در این آیه که از خمسه طیبه بری شده است، دور شدن امری است که زیبنده مقام انسانی نباشد و در واقع هر کسری و کاستی نسبت به آنان کنار رفته باشد و به قله طهارت انسانی رسیده‌اند.

امام‌جمعه موقت تهران نعمت وجود اهل بیت(ع) را بالاترین نعمت خداوند معرفی کرد و گفت: بعد از نزول وحی و وجود پیامبر(ص) بالاترین نعمت، اهل بیتی هستند که در قله طهارت و پاکیزگی قرار دارند، خاندانی که در بین آنان شخصیتی است که خداوند به غضب او غضبناک و به رضایت او راضی می‌شود و در واقع رضایت و غضب قلبی حضرت زهرا(س) سرایت‌دهنده به غضب و رضایت خداوند بوده است. این خصوصیت منحصر به‌فرد و البته طهارت و پاکی این خاندان مقدس سبب شد خانه حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) تبدیل به مدرسه استثنایی در جامعه بشریت شود و اگر جامعه بشری فرمایشات و دستورات چنین خاندانی سرلوحه کار خود قرار بدهد، سعادت بسیار زیادی نصیب چنین جامعه‌ای خواهد شد.

تولیت حوزه علمیه امام حسین(ع) با اشاره به حدیث لولاک، حضرت زهرا(س) را عامل دوام بعثت پیامبر(ص) دانست و افزود: طبق این حدیث باید دانست که دوام بعثت در ذیل وجود کوثر یعنی حضرت صدیقه طاهره(س) است و به عبارت دیگر اگر چنین شخصیتی وجود نداشت رسالت تداومی پیدا نمی‌کرد. شما طلاب عزیز باید قدردان نعمت تحصیل معارف قرآن و اهل بیت(ع) باشید و سعی کنید همراه با گفتار، رفتار و سلوک خود چنین معارفی را در سطح جامعه نشر دهید.

ابوترابی‌فرد صاحبان فضیلت همچون آیت‌الله‌العظمی بهجت(ره) را صاحب عزم و اراده قوی معرفی کرد و گفت: کسانی که در طول عمر خود به درجات تهذیبی و علمی رسیدند در امر مطالعه و تهذیب جدیت عجیبی داشتند. لذا، مرحوم پدر ما هیچ‌گاه قلم و کتابش را جز در مواقع ضروری کنار نمی‌گذاشت. مرحوم آیت‌الله بهجت به بنده می‌فرمودند که در ایام تحصیل در حوزه نجف با وجود تب‌ شدید در درس استاد حاضر شدم و بعد از بازگشت به حجره مطالب محفوظ در ذهن را برای خود یادداشت کردم.
 
محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام
captcha