دوگانه‌ «جامعه» و «خانواده» در نگاه دینی وجود ندارد
کد خبر: 4030633
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
مریم اردبیلی:

دوگانه‌ «جامعه» و «خانواده» در نگاه دینی وجود ندارد

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در مراسم روز زن با اشاره به اینکه در رابطه با بانوان دچار دوگانه خانواده و جامعه شده‌ایم، تصریح کرد: در نگاه دینی ما دوگانه‌ای به نام جامعه و خانواده وجود ندارد.

تهران روح ندارد/ دوگانه‌ای به نام جامعه و خانواده وجود ندارد

به گزارش خبرنگار ایکنا، همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه الزهرا(س)، مراسم بزرگداشت مقام زن و روز مادر با عنوان «زندگی کن که زندگی بخشی» با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران در محل سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش کلیپ سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با حضرت زهرا(س)، مریم اردبیلی، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران طی سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به حضار در مراسم و تبریک ایام میلاد حضرت زهرا(س)، اظهار کرد: مناسبت‌هایی همچون میلاد با سعادت دخت نبی مکرم اسلام(ص) علاوه بر یمن و برکت فراوان حاوی درس‌ها و پیام‌های از ورای تاریخ برای امروز است.

وی ادامه داد: آنچه در وجود نازنین حضرت زهرا(س) بیش از همه چیز وجود دارد، عاملیت و تاثیرگذاری ایشان است که در جایگاه‌های مختلف زندگی نقش‌های متعددی داشته و تاثیر خود را در جایگاه‌سازی به منتهای درجه نشان داده است.

در رابطه با بانوان دچار دوگانه خانواده و جامعه شده‌ایم

اردبیلی با بیان اینکه سال‌هاست که در رابطه با بانوان دچار دوگانه خانواده و جامعه شده‌ایم، بیان کرد: در نگاه دینی ما دوگانه‌ای به نام جامعه و خانواده وجود ندارد، بلکه دوگانه ما این است که زن یا مرد در پیشگاه خداوند متعال عبد است و در جهت تعالی خود وظایفش را در همه جا به خوبی ایفا می‌کند.

اردبیلی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) به صورت تمام قد در مسیر ایفای نقش و عاملیت زنانه بود است، تصریح کرد: ایشان الگوی تمام قد جامعه انسانی در ایفای نقش مادری و عاملیت زنانه بودند اما به محض اینکه تکلیف دیگری در زمینه حفظ رهبری جامعه و حق و عدالت احساس کردند، به میدان آمده و تا زمان شهادت خود در این مسیر گام برداشتند.

وی با بیان اینکه عاملیت زنانه در تمامی نقش‌های آن حضرت متجلی می‌شود، گفت: حوزه بانوان شهرداری تهران یکی از بزرگ‌ترین گنج‌های توانمندی در عرصه مدیریت شهری است.

اردبیلی با اشاره به ماهیت حوزه بانوان شهرداری تهران اظهار کرد: حوزه بانوان شهرداری یک واحد کوچک شتاب‌دهنده برای دیگر واحدهای شهرداری است تا بتوانیم به تهران خانواده، تهران مشارکتی‌تر و مدیریتی‌تر دست پیدا کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم تهران خانواده محقق شود، ترکیب نگاه زنانه و نگاه زنی که توامان به عنوان محور خانواده فعالیت می‌کند، بسیار موثر است. اگر بخواهیم در تمام حوزه‌‌های مدیریت شهری خانواده محور مدیریت شهری قرار گیرد به حضور زنان در جایگاه‌های مختلف نیاز داریم.

اردبیلی بیان کرد: برای اینکه بخواهیم اتفاق بزرگی در شهر رخ دهد نمی‌توانیم فقط به مدل کاری بسنده کنیم و ناگزیر به استفاده از مشارکت خانواده‌ها در بهبود وضعیت هستیم. برای تحقق این اتفاق باید به سمت تحول حکمرانی رفته و به صورت محله محور ایده‌های مردم را اخذ کرده و به آن‌ها ارزش دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: برای ایجاد تصویر امیدافزای آینده شهری که بتواند الگوی جهان اسلام باشد، نیاز به کمک تک تک بانوان داریم تا به میدان آمده و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند.

تهران به نگاهی مادرانه و با احساسی مملو از عاطفه نیاز دارد

در ادامه این مراسم، توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه امروز خرسندیم که در شهرداری تهران همکاران بانوی بسیاری داریم که تلاشگری جزء ویژگی‌های بارز ایشان است، اظهار کرد: امروز تهران به نگاهی مادرانه و با احساسی و مملو از عاطفه نیاز دارد.

وی افزود: شهردار تهران تاکید دارد که تاکنون برای کالبد تهران کارهای زیادی انجام شده اما برای روح تهران باید بیش از اینها تلاش کرد چرا که تهران نیاز به شادی، دلسوزی و از خودگذشتگی دارد. اگر دلسوزانه به تهران نگاه کنیم بسیاری از مشکلات آن حل خواهد شد.

توکلی‌زاده تصریح کرد: ما مدیون بانوی بزرگ بشریت حضرت زهرا(ص) هستیم و بسیاری از پیشرفت‌ها و توسعه خود را ناشی از توسل و توجه این بزرگوار می‌دانیم. بزرگترین منبع انتشار تفکر اسلامی توسل به وجود مقدس حضرت فاطمه(ص) است که بنیادهای تمدن اسلامی را بنا نهادند.

معاون امور اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: زمانی که فرهیختگی، تعبد، عبودیت و تقوا در بانویی جمع شود به درجات متعالی دست پیدا خواهد کرد و جایگاه حضرت زهرا(ص) نیز به نقطه‌ای رسید که ام ابیها نامیده شدند. باید این نگاه را در سطح جامعه تعمیم دهیم و شرایط را برای تعالی اجتماعی شهروندان فراهم کنیم.

توکلی در پایان سخنان خود تصریح کرد: نگاه کامل اسلام به حوزه بانوان توانسته است تا در انقلاب اسلامی رتبه اندیشه اسلامی را نسبت به مکاتب دیگر نشان دهد.

انتهای پیام
captcha