اتهام پاپ سابق در پرونده سوءاستفاده از کودکان در کلیسای کاتولیک
کد خبر: 4030506
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۸

اتهام پاپ سابق در پرونده سوءاستفاده از کودکان در کلیسای کاتولیک

دادستانی مونیخ یک روز پس از انتشار گزارشی که مقامات ارشد کلیسا از جمله پاپ بندیکت شانزدهم سابق را به انفعال متهم کرد، از بررسی احتمال دست داشتن 42 روحانی مسیحی در پرونده‌ سوءاستفاده جنسی از کودکان در کلیسای کاتولیک در آلمان خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، آن لیدینگ، سخنگوی دادستان مونیخ تصریح کرده است: مؤسسه‌ای که به درخواست کلیسای کاتولیک این گزارش را تهیه کرده، مدارکی را در اختیار دادستانی قرار داده است که منجر به مظنون شدن 42 مقام کلیسا می‌شود.

لیدینگ در اظهاراتی به خبرگزاری فرانسه گفته است: این موارد بخشی از گزارش است و به مقاماتی از کلیسا مربوط می‌شود که هنوز زنده هستند و به شیوه‌ای بسیار محرمانه به دادستانی ارجاع شده است.

وی افزود: در صورتی که دادستانی تشخیص دهد که جرمی در حوزه مسئولیت دادستانی در این پرونده صورت گرفته است، از موسسه حقوقی مذکور تقاضای اطلاعات تکمیلی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: دادستانی به صورت مستمر در حال بررسی اطلاعات پرونده است.

پنهان‌کاری کلیسا

نویسندگان گزارش روز پنجشنبه با توجه به اینکه مقامات اسقفی در چندین مورد هیچ اقدامی برای جلوگیری از سوءاستفاده از کودکان انجام نداده‌اند، پنهان‌کاری سیستماتیک و هولناک سوءاستفاده جنسی از کودکان زیر سن قانونی در منطقه اسقف‌نشین مونیخ و فریزینگ را محکوم کردند.

در این گزارش، کاردینال جوزف راتزینگر (نام پاپ قبل از شروع به کار) به خودداری از هرگونه اقدامی برای حذف سایر روحانیون مظنون به خشونت جنسی علیه خردسالان در منطقه اسقف‌نشین متهم شده که بین سال‌های 1977 تا 1982 ریاست آن را بر عهده داشت.

در واکنش به این گزارش، پاپ بازنشسته 94 ساله که در واتیکان اقامت دارد و از سال 2013 از زندگی عمومی دور بوده است، هرگونه مسئولیتی در این زمینه را قویاً رد کرده است.

در بیانیه‌ای که از سوی سخنگوی سابق پاپ منتشر شد، آمده است که پاپ از این گزارش بی‌اطلاع بوده و در روزهای آینده آن را بررسی خواهد کرد.

در این گزارش آمده است: بر اساس آرشیوها و شهادت‌ قربانیان و دیگر افراد، بین سال‌های 1945 تا 2019، 497 نفر در منطقه اسقف‌نشین مذکور قربانی سوءاستفاده جنسی شده‌اند و 235 کشیش نیز متهم به سوءاستفاده از این قربانیان هستند.

کریستین هافمن، سخنگوی صدراعظم آلمان، روز جمعه گفت: این گزارش، بار دیگر به‌وضوح و به شکلی تکان‌دهنده ابعاد این سوءاستفاده‌ها و کوتاهی مقامات کلیسا در انجام وظایف خود را نشان می‌دهد.

هافمن در یک کنفرانس مطبوعاتی افزود: دولت خواستار افشای کامل و شفاف حدود مسئولیت کلیسا در این زمینه است.

کلیسای کاتولیک مدت‌هاست به موارد متعددی برای سوءاستفاده جنسی از کودکان در تعدادی از کشورها متهم شده است.

کمیسیون ملی فرانسه که در مورد سوءاستفاده جنسی از کودکان در کلیسای «ژان مارک سوویر» تحقیق می‌کند نیز فاش کرد: کشیشان و دیگر روحانیون در کلیسای کاتولیک در فرانسه بین 2900 تا 3200 بار مرتکب جنایات جنسی علیه کودکان شده‌اند.

رئیس کمیسیون ملی فرانسه در این زمینه تصریح کرد: این میزان حداقل برآوردی است که بر اساس بررسی اسناد کلیسا، قوه قضائیه، پلیس قضایی، مطبوعات و شهادت‌های رسیده به کمیسیون تحقیق صورت گرفته است.

انتهای پیام
captcha