نخستین همایش ملی «حقوق و رسانه» برگزار می‌شود
کد خبر: 4030448
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
طی اردیبهشت‌ماه سال آتی؛

نخستین همایش ملی «حقوق و رسانه» برگزار می‌شود

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان صداوسیما از برگزاری نخستین همایش «حقوق و رسانه» در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: از استادان دانشگاه، پژوهشگران و دانشجویانی که در این حوزه تحصیل کرده‌اند، دعوت می‌شود تا در این همایش مشارکت کنند.

نخستین همایش ملی «حقوق و رسانه» برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان صدا و سیما، حسن گروسی، رئیس نخستین همایش ملی «حقوق و رسانه» امروز در نشستی خبری، برگزاری همایشی خاص با عنوان «حقوق و رسانه» را در طول تاریخ پس از انقلاب اسلامی در کشور، بی‌سابقه توصیف و تصریح کرد: از این حیث بار سنگینی بر دوش برگزارکنندگان این همایش نهاده شده است. امیدواریم در گام دوم انقلاب اسلامی، برگزاری همایش «حقوق و رسانه» مطلع نور و بنیانی مستحکم برای توجه جدی و ریشه‌ای به این مقوله باشد و بتواند فصل جدیدی در پیوند میانه رسانه و حقوق رقم بزند.

وی با اشاره به نقش صدا و سیما در تأمین آزادی بیان و نشر افکار، عمل به عنوان دانشگاهی بزرگ و همین طور ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ رعایت، تمکین و احترام به قانون و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی که در قانون اساسی، کلام امام(ره) و رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: رهبر معظم انقلاب این دغدغه را در حکم انتصاب ریاست سازمان در سال جاری نیز با اشاره به جایگاه رسانه ملی به عنوان دانشگاهی برای ارتقای سطح آگاهی و معرفت عمومی بیان فرمودند.

معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما هدف از برگزاری نخستین همایش ملی «حقوق و رسانه» را پرداختن به بخشی از موضوعات مغفول و در همین حال اساسی برای رسانه‌های کشور به طور عام و رسانه ملی به طور خاص توصیف و تاکید کرد: قصد داریم در این همایش با مواجهه با مسائل مبتلا به رسانه ملی به عنوان ابر رسانه کشور، به مهمترین موضوعات حقوقی که رسانه‌های نوپدید، مکتوب، دیداری و شنیداری نیز با آن مواجه‌اند، بپردازیم.

رئیس نخستین همایش ملی «حقوق و رسانه» با اشاره به حکم مقام معظم رهبری برای رئیس سازمان صداوسیما در سال جاری تصریح کرد: با توجه به این حکم، تأکید رئیس سازمان مبنی بر هویت‌محوری و عدالت‌گستری رسانه ملی در دوره جدید و همچنین، توجه به اینکه رسانه، بدون مخاطب، مفهوم و هویت ذاتی خود را از دست می‌دهد بر آن شدیم که نخستین همایش ملی «حقوق و رسانه» را با عنوان اختصاصی «حقوق مخاطب و رسانه» برگزار کنیم.

گروسی با اعلام اینکه شورای علمی این همایش در این هفته با حضور استادان برجسته حقوق و رسانه برگزار می‌شود، گفت: محسن اسماعیلی، دبیر علمی و علی کربلائی حسینی، مسئول روابط عمومی این همایش ملی است.

وی افزود: نخستین همایش «حقوق و رسانه» در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد و مقالات ارائه شده در این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایه خواهد شد. فرصت ارائه چکیده مقالات تا ۱۵ اسفندماه سال جاری و ارائه اصل مقالات تا پایان فروردین‌ماه ۱۴۰۱ است.

رئیس نخستین همایش ملی «حقوق و رسانه» محور‌های این همایش را «حق دسترسی به اطلاعات و اخبار و الزامات آن»، «حق بر پاسخگویی در رسانه‌ها»، «مبانی و الزامات اسلامی سیاستگذاری حقوق مخاطب در رسانه»، «رسانه و تأمین نظم اجتماعی»، «سواد رسانه‌ای» و «حق مخاطب در فضای مجازی» اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه مهمترین مسئله حقوقی کشور در سال‌های اخیر مسئله تحریم‌هاست، بخش ویژه‌ای را هم با عنوان «تحریم و رسانه» از منظر حقوقی در نظر گرفته‌ایم که در آن بخش، به طور خاص به این مسئله پرداخته خواهد شد.

وی تصریح کرد: مقالات ناظر به مسائل حقوقی رسانه ملی و دارای جنبه اسلامی و تطبیقی، دارای امتیاز ویژه خواهند بود.

رئیس همایش ملی «حقوق و رسانه» از ادامه‌دار بودن این همایش در سال‌های پیش رو خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که همایش ملی «حقوق و رسانه» به صورت منظم ادامه یابد. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، بنا داریم دومین همایش را با عنوان اختصاصی «تنظیم گری و نظارت رسانه‌ای» در آذر ۱۴۰۱، همایش سوم را با عنوان «آینده‌پژوهی حقوق و رسانه» در اردیبهشت ۱۴۰۲، همایش چهارم را با عنوان «عدالت رسانه‌ای» در آذر ۱۴۰۲ و همایش پنجم را با عنوان «رسانه و خانواده و سبک زندگی اسلامی – ایرانی» در اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار کنیم.

گروسی همچنین، گفت: زیرمحور‌های عناوین نخستین همایش «حقوق و رسانه» در پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت حقوقی و امور مجلس سازمان صداوسیما در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته که با مراجعه به نشانی dlpirib.ir در دسترس است.

یادآور می‌شود، رئیس سازمان صداوسیما اول دی‌ماه ۱۴۰۰ در حکمی گروسی را به ریاست «اولین همایش ملی حقوق و رسانه» منصوب کرد. در بخشی از این حکم آمده است: «همایش مذکور در برهه حساس کنونی که رسانه ملی با تحریم‌های خصمانه و یک جانبه آمریکا، ددمنشی شبکه‌های معاند نظام و از طرفی هجمه بنگاه‌های سخن‌پراکنی کذاب در فضای مجازی مواجه شده است، می‌تواند ضمن تبیین جایگاه حقوقی سازمان و همچنین دستیابی به آخرین یافته‌های پژوهشی حقوقی حوزه رسانه، دستاورد‌های بزرگی در عرصه حقوق داخلی و بین‌المللی برای رسانه ملی به ارمغان آورد».

انتهای پیام
captcha