تمرین تأمین امنیت کمربند امنیتی اقیانوس هند و دریای عمان + فیلم
کد خبر: 4030295
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
ایکنا از رزمایش ایران، چین و روسیه گزارش می‌دهد؛

تمرین تأمین امنیت کمربند امنیتی اقیانوس هند و دریای عمان + فیلم

حفظ امنیت کمربند امنیتی اقیانوس هند و دریای عمان برای سه کشور ایران، روسیه و چین حائز اهمیت است و به همین دلیل انجام سه‌دوره رزمایش مشترک دریایی میان این سه کشور می‌تواند نقش مهمی در تأمین امنیت آبراه‌ها و تنگه‌های استراتژیک داشته باشد.

رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین

به گزارش ایکنا، رزمایش یک روزه مرکب کمربند امنیت دریایی 2022 با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروهای دریایی ایران، چین و روسیه روز جمعه با شعار «باهم برای صلح و امنیت» در منطقه‌ای به وسعت 17 هزار کیلومتر مربع در شمال اقیانوس هند برگزار شد. در این رزمایش علاوه‌بر یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یگان‌های شناوری کشورهای چین و روسیه نیز حضور داشتند. رزمایش انجام‌شده سومین رزمایشی است که میان ایران، چین و روسیه به‌طور مشترک برگزار شده است.

امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2022 هدف از برگزاری این رزمایش را تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چندجانبه میان سه کشور اعلام کرد و گفت: «نشان دادن حُسن‌نیت و توانایی سه کشور در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک از دیگر اهداف این رزمایش بود.»

حضور متنوع ناوهای جنگی در رزمایش مرکب

در رزمایش مرکب ایران، چین و روسیه تمرین‌های تاکتیکی متنوعی از‌جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده‌شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی پیش‌بینی شده بود که همه این اهداف با موفقیت عملیاتی شد. گفتنی است، تقویت امنیت تجارت دریایی بین‌المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، تبادل اطلاعات در حوزه امدادونجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی از دیگر اهداف این رزمایش محسوب می‌شد. ناوگروه چین شامل ناوشکن «ارومچی» و شناور تدارکاتی «تای‌خو» و ناوگروه روسیه شامل رزم‌ناو «واریاگ»، ناوشکن «ادمیرال تریبوتس» و سوخت‌رسان «بوریس» در این رزمایش مرکب شرکت داشتند. همچنین نیروی دریایی سپاه و ارتش هم با ناوشکن‌های «دنا»، «جماران»، «نقدی» و ناوهای موشک‌انداز «تبرزین» و «زره» و همچنین شناورهای «شهید ناظری»، «بهرگان» و «گناوه» به انجام مأموریت‌های از پیش‌تعیین‌شده در این رزمایش پرداختند.

پرواضح است منطقه شمال اقیانوس هند به‌دلیل وجود آبراه‌ها و تنگه‌های مهم باب‌المندب، مالاکا و هرمز بسیار حائز اهمیت است، طوری‌که از این سه تنگه به‌عنوان مثلث طلایی در منطقه یاد می‌شود. همچنین دریای عمان و شمال اقیانوس هند نیز از جمله مناطق حیاتی تجارت جهانی محسوب می‌شوند و تلاش جمهوری اسلامی ایران و کشورهای چین و روسیه، تلاشی جمعی برای رسیدن به امنیت دریانوردی پایدار در این منطقه و آبراه‌های حیاتی آن است تا منافع سه کشور حفظ شود، بنابراین به همین دلیل این منطقه به‌عنوان منطقه مناسب برای انجام رزمایش مذکور انتخاب شده است.

همانطورکه گفته شد رزمایش اخیر میان سه کشور ایران، روسیه و چین سومین رزمایش مرکب محسوب می‌شود. از نگاه ناظران، پیام برگزاری این رزمایش دستیابی ایران، روسیه و چین به سطح معنادار و قابل توجهی از روابط نظامی است. از سوی دیگر کارشناسان و تحلیلگران مسائل دفاعی و امنیتی معتقدند امروز جمهوری اسلامی ایران به سطحی از قدرت در عرصه دریا رسیده که می‌تواند محوریت و فرماندهی رزمایش‌ها در کنار قدرت‌های بزرگ دریایی را عهده‌دار باشد.

انجام تمرین‌های تاکتیکی

ناوهای ایرانی در این رزمایش به معنای واقعی کلمه خوش درخشیدند؛ به‌گونه‌ای که ناو تمام‌ایرانی جماران با استفاده از سلاح‌های کالیبر 20 میلیمتری به سوی اهداف سطحی از پیش تعیین‌شده در دریا تیراندازی کرد و قدرت خود را به نمایش گذاشت. از دیگر نکات ویژه و کاربردی در این رزمایش راهبردی که نگاه‌ها را به خود جلب کرد انجام تمرین عملیات «PHOTOEX» بود. «PHOTOEX» به معنی صورت‌بندی و آرایش آفندی یگان‌های شرکت‌کننده است که  متناسب با تهدیدات موجود در رزمایش‌ها انجام می‌شود.

انجام عملیات آزادسازی دو کشتی تجاری که مورد ربایش قرار گرفته بود از دیگر اهداف رزمایش مرکب ایران، چین و روسیه بود. در این عملیات طبق سناریوی از پیش تعیین‌شده، ابتدا کشتی‌های ربایش‌شده پیام اضطراری را ارسال کردند و سپس منطقه عملیات توسط بالگردهای نیروی دریایی ارتش مورد شناسایی و جست‌وجو قرار گرفت و پس از شناسایی، ناوشکن جماران که سرفرماندهی رزمایش را بر عهده داشت شناورهای رزمی مستقر در منطقه را برای اجرای عملیات آزادسازی اعزام کرد. همچنین نیروهای عملیات ویژه ارتش و سپاه با مشارکت نیروهای عملیات ویژه چین و روسیه، پس از عملیات اطفای حریق کشتی با فرود آمدن از هوا و سطح برروی عرشه شناور ربوده‌شده، دزدان دریایی را دستگیر و عملیات آزادسازی کشتی را اجرا کردند.

نقش نیروی دریایی ارتش و سپاه در تحکیم کمربند امنیتی اقیانوس هند و دریای عمان

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین گفت: «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ در ابعاد مختلف حائز اهمیت است که برقراری امنیت تجارت دریایی در شمال اقیانوس هند و هماهنگی بهتر و ارتباطات نزدیک‌تر بین نیروهای دریایی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای و البته تبادل تجربیات دریایی در امدادرسانی و کمک در حوادث و سوانح دریایی از آن جمله است. برگزاری مقتدرانه این رزمایش با میزبانی و فرماندهی ما نشان می‌دهد نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران متشکل از ارتش و سپاه از توانمندی بسیار خوبی در برنامه‌های امنیت‌افزای مشترک با یک‌دیگر و مرکب با دیگر کشورها رسیده‌اند و می‌توانند کمربند امنیتی در شمال اقیانوس هند و دریای عمان را تقویت کنند. رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ که برای سومین بار اجرا شده و در تقویم تمرینات نیروهای مسلح گنجانده شده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت، نشانه توسعه عمق راهبردی و ارتقای جایگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف دریایی است.»

به گزارش ایکنا، در سال‌های گذشته تحولات چشم‌گیری در حوزه روابط بین‌الملل به‌ویژه معادلات منطقه خاورمیانه به وقوع پیوسته و گسترش و تعمیق همکاری‌های امنیتی و دفاعی میان ایران، روسیه و چین می‌تواند تسریع‌کننده اجرای برنامه‌های مرتبط با تقویت امنیت دسته‌جمعی باشد. امروز هماهنگی سه کشور در سطحی قرار دارد که کشورهای چین و روسیه هر دو با ترکیبی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته و با رزم‌ناوها و ناوشکن‌ها در این رزمایش حاضر شدند. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار نیروی دریایی سپاه پاسداران در یک دهه گذشته به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای حضور جدی و فعالی در منطقه داشته‌اند. از سوی دیگر ایران، روسیه و چین سه کشور مهم و تأثیرگذار در تقویت امنیت دریانوردی به شمار می‌روند و به همین دلیل تمام تلاش سه کشور در حوزه دریا بر پایه حفظ امنیت و ایمنی دریانوردی استوار است. این سه کشور تأمین امنیت و ایمنی دریانوردی را فارغ از ائتلاف‌های غربی و به‌صورت مستقل انجام می‌دهند و در عین حال با حفظ احترام متقابل در کنار هم قرار گرفته‌اند.

گزارش از سعید امینی

انتهای پیام
captcha