انتظار نابجای مسئولان از مردم/ فکری به حال حمل‌ و نقل عمومی کنید + صوت
کد خبر: 4029655
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
مهدی پیرهادی در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد:

انتظار نابجای مسئولان از مردم/ فکری به حال حمل‌ و نقل عمومی کنید + صوت

رئیس کمیسیون سلامت محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران معتقد است در شرایطی که زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی مهیا نیست نمی‌توان از مردم خواست که از خودرو‌های شخصی استفاده نکنند چراکه ابتدا باید زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی را ایجاد کنیم.

مهدی پیرهادی

به گزارش ایکنا، امروز ۲۹ دی‌ماه روز ملی هوای پاک است؛ در اقصی نقاط دنیا به‌منظور جلب‌توجه مردم به موضوعات مربوط به حفظ محیط‌ زیست و تأمین زندگی سالم در راستای نیل به اهداف توسعه پایدار، روز‌های نمادین خاصی مرتبط با حفظ محیط‌ زیست تعیین می‌شود که از جمله آن‌ها روز جهانی محیط‌ زیست، روز زمین پاک، روز هوای پاک و ... است. روز هوای پاک در دنیا تحت عناوین مختلف از جمله روز بدون خودرو، روز بدون دود در کشور‌های مختلف نام‌گذاری شده و اقدامات خاصی در این روز به منظور تنویر افکار عمومی صورت گرفته است.

در ایران نیز بحران آلودگی هوا در تهران و سایر کلان‌شهرها، مسئولان ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر این داشت تا به‌منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی‌ماه را به‌عنوان روز ملی هوای پاک اعلام کنند.

قدمت روز هوای پاک در ایران از کشور‌های فرانسه و ایتالیا بیشتر است. هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه بوده است و ازآنجاکه کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است این روز می‌تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین بخشی باشد.

البته باید عنوان کرد که یکی دیگر از راهکار‌های تأثیرگذار برای کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهر‌ها تشویق مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی است، حال با این‌ وجود سیستم حمل‌ونقل عمومی در کشور به‌خصوص تهران عملاً ناکارآمد تلقی می‌شود و خود یکی از تأثیرگذارترین عوامل در ایجاد آلودگی است.

در همین راستا مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با ایکنا از مشکلات حمل‌ونقل عمومی در پایتخت سخن به میان آورد و اظهار کرد: به‌عنوان فردی که نماینده مردم هستم، روی گفتن این جمله که «مردم از خودرو‌های شخصی استفاده نکنند» را ندارم، زیرا نتوانسته‌ایم حمل‌ونقل عمومی را در تهران توسعه دهیم.

کد

پیرهادی افزود: امروز در شهر تهران به هزار و 500 واگن مترو نیاز داریم که برای تأمین آن باید مبلغی بین ۵۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه هزینه شود. چه کسی این کار را باید انجام دهد، قطعاً سهم عمده‌ای از برطرف کردن این نیاز بر عهده دولت است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: تهران را نباید صرفاً به‌عنوان یک شهر دید چراکه مرکز سیاسی، اقتصادی و بسیاری از موضوعات دیگر کشور است. این شهر محل تردد ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کل کشور است. مردم بسیاری از استان‌ها وقتی با وزارتخانه‌ها کاردارند به تهران سفر می‌کنند. شهر‌ها و استان‌های مجاور وقتی کار دارند به تهران مراجعه می‌کنند. جمعیت روز و شب تهران چند میلیون نفر اختلاف دارد.

لزوم ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی برای مقابله با آلودگی هوا

پیرهادی معتقد است در شرایطی که زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی مهیا نیست نمی‌توان از مردم خواست که از خودرو‌های شخصی استفاده نکنند چراکه ابتدا باید زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی را ایجاد کنیم.

متروی تهران

رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: باید تعداد اتوبوس‌ها را به نسبت جمعیت شهر افزایش دهیم تا افراد بتوانند به‌راحتی از این وسیله نقلیه عمومی استفاده کنند، سپس از مردم  درخواست کنیم که از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

پیرهادی بابیان این مطلب که باید نوسازی ناوگان تاکسیرانی و افزایش تعداد تاکسی‌ها را در دستور کار خود قرار دهیم، اظهار کرد: امروز بسیاری از راننده‌های تاکسی برای تعویض اتومبیل فرسوده خود به مراکز تعویض مراجعه کردند اما پاسخی دریافت نمی‌کنند. دولت موظف است که برای از رده خارج کردن تاکسی‌های فرسوده اقدام کند.

کد

این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: در سال‌های گذشته شش هزار دستگاه اتوبوس فعال داشتیم که امروز به دلیل فرسودگی این ناوگان به ۲ هزار دستگاه اتوبوس تقلیل پیداکرده است.

پیرهادی در پاسخ به این سؤال که «سهم موتورسیکلت‌ها در آلودگی چقدر است؟» گفت: امروز هر موتورسیکلت ۴ تا ۷ برابر یک خودرو آلایندگی دارد. اگر برای از رده خارج کردن خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده کاری نکنیم به وضعیت بحرانی در آلودگی هوا می‌رسیم.

وی گفت: موضوع دیگری که باید به‌صورت جدی به آن پرداخت، مربوط به صنایع و پالایشگاه‌هاست که در این حوزه نیز دولت باید تدبیری داشته باشد و اجازه ایجاد مجموعه‌های صنعتی جدید در نزدیکی تهران را ندهد.

آشفتگی در هدایت و اجرای قانون هوای پاک

رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: شورای شهر تمام تلاش خود را می‌کند تا هرچه سریع‌تر نسبت به برطرف کردن مواردی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد اقدام شود.

آلودگی هوا

پیرهادی همچنین درباره قانون هوای پاک، اظهار کرد: قانون هوای پاک فقط برای شهرداری تهران وظایفی را مشخص نکرده و دستگاه‌های مختلفی در این خصوص وظایف دارند که متأسفانه اکثر دستگاه‌ها به وظایفشان عمل نکردند.

کد

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب که قانون هوای پاک نیازمند بازنگری است، گفت: سازمان محیط‌زیست نباید متولی اجرای قانون هوای پاک باشد و معاون اول رئیس‌جمهوری باید اجرای این قانون را بر عهده داشته باشد چراکه فردی باید در رأس اجرای این قانون باشد که تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها از وی حرف‌شنوی داشته باشند.

رئیس کمیسیون سلامت محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در پایان تأکید کرد: با توجه به اینکه رئیس‌جمهور مشغله زیادی دارند قاعده این است که معاون اول ایشان به‌عنوان متولی قانون هوای پاک، سکان‌دار این مسئله باشد که اگر این اتفاق رخ دهد، امیدی وجود دارد که آلودگی هوا رفع شود.

انتهای پیام
captcha