تهدید جنگی دیگر علیه مسلمانان در بالکان
کد خبر: 4029356
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳

تهدید جنگی دیگر علیه مسلمانان در بالکان

با توجه به اظهارات ملی‌گرایانه صرب‌ها در جمهوری صرب بوسنی و هرزگوین و زمزمه تشکیل صربستان بزرگ، خطر بروز جنگی دیگر در این منطقه از شبه‌جزیره بالکان، مسلمانان بوسنی را تهدید می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از تی ار تی عربی، اظهارات اخیر برخی از صرب‌ها در جمهوری صرب بوسنی و هرزگوین، کشوری که محل سکونت اقوام و مذاهب گوناگون است، نگرانی‌های بسیاری را درباره وقوع جنگ خونین دیگری در این منطقه ایجاد کرده است.

اتحادیه اروپا تهدید کرده است که مقامات جمهوری صرب بوسنی را به دلیل اظهارات جدایی‌طلبانه تحریم خواهد کرد. صرب‌های ناسیونالیست علاوه بر این، خواستار ایجاد «صربستان بزرگ» هستند و همچنین اظهارات تحریک‌آمیز دیگری را نیز مطرح می‌کنند.

ایدئولوژی ملی‌گرای افراطی بین صرب‌های بوسنی که از جانب روسیه و احزاب راست افراطی در اتحادیه اروپا حمایت می‌شود، منجر به انفجار وضعیت در بالکان خواهد شد؛ در نتیجه این وضعیت آتش درگیری مسلحانه خشونت‌آمیزی، مشابه آنچه بین سال‌های 1992 و 1995 روی داد، شعله‌ور خواهد شد. این درگیری‌ها در آن زمان در نسل‌کشی سربرنیتسا، در ژوئیه 1995 به اوج خود رسید.

گروه‌هایی که اکنون خواهان اتحاد جهان صرب هستند، همان گروه‌هایی هستند که بر اساس پیشینه سیاسی خود خواهان ایجاد «صربستان بزرگ» بوده‌اند؛ خواسته‌ای که در واقع عامل  جنگ‌های بالکان در دهه 90 میلادی بود. این جنگ‌ها در آن زمان جان بیش از 120 هزار نفر را در این منطقه گرفت.

انتهای پیام
captcha