دولت غنا شرایط را برای سرمایه‌گذاران خارجی استارتاپ‌ها تسهیل کرده است
کد خبر: 4028982
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد؛

دولت غنا شرایط را برای سرمایه‌گذاران خارجی استارتاپ‌ها تسهیل کرده است

کارشناس ارشد رشته مدیریت بازرگانی گفت: دولت غنا تلاش کرده که موضوع سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران بسیار منعطف کند. این موضوع برای خارجی‌هایی که قصد فعالیت در حوزه استارتاپ‌ها را دارند هم صدق می‌کند و دولت شرایط را برای ورود سرمایه به این کشور راحت کرده است.

مسائل اقتصادی در نیجریه باعث تشویق افراد به خویش‌فرما شدن است

یکی از مسائلی که در دنیای کسب و کار مطرح است، توانمندسازی افراد و آماده کردن آنها برای ورود به بازار کسب و کار است. این مسئله در دوران تحصیلات عالی کمتر مورد توجه مراکز آموزشی قرار می‌گیرد و همین امر باعث شده که بیشتر افراد فارغ‌التحصیل برای ورود به بازار کار با مشکل عدم کاربردی بودن تحصیلات خود مواجه شوند.

با این همه مراکز و سازمان‌های دولتی و غیردولتی وجود دارند که به کار توانمندسازی افراد فارغ‌التحصیل مشغول هستند و تلاش می‌کنند که افراد فارغ‌التحصیل در طول تحصیلات و یا پس از آن برای ورود به بازار کار و در مواردی داشتن کسب و کار خود آماده شوند.

در ایران هم برخی از مراکز و سازمان‌ها مانند مرکز نوآوری بین‌المللی یاس تلاش دارند با توانمند‌سازی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، آنها را به سوی فعالیت در بازار کار آماده کنند.

در این رابطه ایکنا با دو نفر از کارآموزان این مرکز گفت‌وگویی انجام داده که شرح آن از نظر می‌گذرد:

امشاو الحسن (Amshawu Al Hassan)، کارشناس ارشد رشته مدیریت بازرگانی از غنا در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت فعالیت‌های استارتاپی در غنا و شرایط فعلی آنها با تأکید بر شرایط مناسب شروع کسب و کار در این کشور گفت: شروع کردن کار به عنوان یک استارتاپ در غنا بسیار راحت است. در وهله اول باید بدانید که چه هدفی از شروع این استارتاپ دارید و چه ایده‌ای برای رشد آن در نظر گرفته‌اید. در مرحله بعد بهتر است که به دنبال افرادی بروید که پیش‌تر در این بازار فعالیت داشته‌اند و از آنها در مورد روش تجارت و تجارب آنها اطلاعات کسب کنید.

الحسن در مورد پتانسیل‌های شروع کردن یک استارتاپ در غنا و میزان و نحوه حمایت دولتی از آنها و کارآفرینان گفت: وضعیت دولت‌ها در غنا به‌گونه‌ای است که هر حزب و گروهی برای موفقیت در انتخابات باید از کسب‌ و کارها حمایت کند زیرا موفقیت کسب و کارها به معنای موفقیت کشور و دولت است. در واقع دولت مردم را برای سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای مختلف تشویق می‌کند و این امر در نهایت شروع کسب و کار و سرمایه‌گذاری را در غنا راحت و زمینه رشد آنها را فراهم کرده است.

مسائل اقتصادی در نیجریه باعث تشویق افراد به خویش‌فرما شدن است

این کارآموز تصریح کرد: در همین راستا دولت غنا تلاش کرده که موضوع سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران بسیار منعطف کند. این موضوع برای خارجی‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری در غنا را دارند هم صدق می‌کند و دولت شرایط را برای ورود سرمایه به این کشور راحت کرده است.

وی افزود: البته شرکت‌های خارجی که در غنا حضور دارند باید بیشتر پرسنل خود را از غنا تأمین کنند و اکثریت نیروها غنایی باشند.

الحسن در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه چه استارتاپ‌هایی در غنا موفق‌تر هستند، گفت:  استارتاپ‌هایی که تمرکز آنها روی نیازهای نسل جوان است از سایر استارتاپ‌ها موفق‌تر هستند. بیشتر جوانان دوست دارند که بعد از اتمام تحصیلات وارد دولت شوند با این همه شرکت‌های غیر دولتی جوانان را تشویق می‌کنند که برای کسب درآمد بیشتر وارد بخش خصوصی شوند.

وی ادامه داد: در بین استارتاپ‌های غنایی، بهترین استارتاپ‌ها مرتبط با بخش تغذیه و کشاورزی هستند زیرا نیاز مردم به غذا هیچگاه متوقف نمی‌شود.

الحس در پاسخ به اینکه آینده خود را به عنوان یک صاحب کسب و کار چگونه پیش‌بینی می‌کنید، گفت: مدیریت کسب و کار مهم است زیرا در صورتی که کسب و کار خود را داشته باشید مهم است که مدیریت مسائل مالی را بدانید. برای همین من آینده خود را به عنوان یک صاحب کسب و کار می‌بینم. در صورتی که بدانیم چطور مسائل مالی خود را مدیریت کنیم مسلماً خواهیم دانست که چطور مسائل مالی کسب و کار خود را مدیریت کنیم.

یحیی عبدالمؤمن، از نیجریه و تحصیل‌کرده رشته مدیریت بازرگانی دیگر کارآموزی بود که در مورد وضعیت استارتاپ‌ها در کشورش صحبت کرد.

عبدالمؤمن در مورد وضعیت بازار کار در نیجریه و نقش استارتاپ‌ها در این کشور گفت: موقعیت جمعیتی و اقتصادی نیجریه باعث شده که بیشتر از اینکه افراد به فکر استخدام باشند، مجبور باشند که کسب و کار خود را داشته و در واقع خویش‌فرما شوند.

وی تأکید کرد: برای همین تجاربی که در این مرکز (مرکز یاس) یاد می‌گیرم باعث خواهد شد که برای ورود به بازار کار در نیجریه آمادگی داشته باشم.

مسائل اقتصادی در نیجریه باعث تشویق افراد به خویش‌فرما شدن است

این کارآموز بزرگترین مشکل برای شروع یک استارتاپ در نیجریه را مسائل مالی عنوان کرد و گفت: بزرگترین مشکل برای شروع یک کسب و کار و یا استارتاپ در نیجریه نبود سرمایه و مشکلات مرتبط به آن است. با این همه حمایت‌هایی از سوی دولت برای آغاز به کار استارتاپ‌ها انجام می‌شود.

وی در مورد حمایت دولت از کسب و کارها گفت: دولت از کسب و کارهایی که متعلق به جوانان و افراد تازه‌کار باشد حمایت‌ کرده و وام‌هایی را به این استارتاپ‌ها می‌دهد. معافیت‌های مالیاتی هم برای برخی از استارتاپ‌ها وجود دارد. البته این معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌ها و کسب‌ و کارهای بزرگ و کوچک بسته به شرایط آنها متفاوت است.

عبدالمؤمن در پایان گفت: به عنوان یک نفر که در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کرده‌ام بسیار مهم است که در چه کسب و کاری بتوانم وارد شودم و با توجه به آموزش‌هایی که در ایران و مرکز یاس آموخته‌ام امیدوارم بتوانم که در بازگشت به نیجریه موفق به شروع کسب و کار خود شوم. بیشتر از همه فعالیت در حوزه صادرات و بازرگانی خارجی را ترجیح می‌دهم.

گفت‌وگو: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha