برنامه‌های قرآنی بومی‌سازی شود
کد خبر: 4027004
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰

برنامه‌های قرآنی بومی‌سازی شود

مدیر مرکز قرآن و حدیث حرم کریمه اهل بیت(ع) با بیان اینکه برنامه‌های قرآنی کشور ما بومی‌سازی نشده است، گفت: اگر بخواهیم قرآن در سطح گسترده در جامعه مورد استقبال و توجه قرار بگیرد، باید ذائقه‌سازی انجام و الگوی آموزش و برنامه‌های قرآنی بومی‌سازی شود.

سیداحمد مشرف، مدیر مرکز قرآن و حدیث حرم کریمه اهل بیتحجت‌الاسلام‌والمسلمین سیداحمد مشرف، مدیر مرکز قرآن و حدیث حرم کریمه اهل بیت(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از قم با تاًکید بر لزوم به‌روزرسانی فعالیت‌های قرآنی با توجه به تحولات در عرصه‌های مختلف اجتماع، گفت: برنامه‌های قرآنی باید پویا باشند و نیاز و اقتضا فرهنگ و اجتماع را در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: امروزه فعالیت‌های قرآنی از جهت کمیت هم در زمینه برنامه‌های قرآنی و هم از نظر مؤسسات و مراکز قرآنی پیشرفت داشته و قطعاََ این فعالیت‌ها برای اجتماع و افراد جامعه اثربخش است، اما مسئولان قرآنی از جهت کیفی باید با پایش و رصد کردن جامعه و اقتضائات فرهنگی و اجتماعی و نیز برنامه‌ریزی، بتوانند فعالیت‌های قرآنی را نسبت به گذشته اثربخش‌تر کنند.

مشرف در خصوص ضعف در زمینه جذب جوانان و مردم به قرآن، گفت: برنامه‌های قرآنی کشور ما بومی‌سازی نشده است؛ به‌طور مثال سبک قرائت در کشور ما از کشور مصر اخذ شده و ذائقه قرآنی مردم ایران با مردم مصر متفاوت است؛ در نتیجه این الگو، افراد خاصی که این سبک را می‌پسندند دربر می‌گیرد و مشاهده می‌کنیم که قرائت قرآن در مراتب تخصصی شامل عموم جامعه نمی‌شود؛ اگر بخواهیم قرآن در سطح گسترده در جامعه مورد استقبال و توجه قرار بگیرد، باید ذائقه‌سازی انجام و این الگو بومی شود.

مدیر مرکز قرآن و حدیث حرم مطهر حضرت معصومه(س) ادامه داد: به‌طور مثال جلسات ترتیل قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در ذائقه مردم ایران خوشایند است. جلسات ترتیل‌خوانی که در حرم‌های مطهر و مساجد و مراکز مختلف برگزار می‌شود، با اقبال خوبی روبه‌رو شده‌ است؛ در صورتی که به دیگر برنامه‌های قرآنی توجه چندانی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه عمومی قرآن نیازمند تحول هستیم و یکی از این موضوعات، بومی‌سازی آموزش‌ها، جلسات و برنامه‌های قرآنی است، گفت: علاقه عمومی مردم ایران بر این است که با مفاهیم و معانی آیات آشنا شوند و اگر قرائت قرآن همراه با فهم و درک مفاهیم آیات باشد، برای افراد جذاب‌تر خواهد بود و باعث بهره بیشتر می‌شود.

پیوند زیارت و عزاداری با قرآن سبب اقبال عمومی به قرآن می‌شود

مشرف افزود: بحث دوم این است که آموزش‌های قرآن در بستر برنامه‌های اهل‌بیتی انجام شود؛ مردم از زیارت و عزاداری‌ها استقبال بسیار خوبی دارند اما متولیان امر، قرآن را با اهل‌ بیت(ع) پیوند ندادند که اگر این پیوند بین قرآن و اهل بیت(ع) انجام شود و آموزش‌ها در بستر زیارت و اهل بیت(ع) ارائه شود، قطعا اقبال عمومی به قرآن بهتر شکل می‌گیرد.

مدیر مرکز قرآن و حدیث حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) در رابطه با انحصارگرایی فعالان قرآنی، بیان کرد: در برنامه‌ها و آموزش‌های قرآنی شاهد این هستیم که تنها افراد خاصی که قرآنی هستند، حضور دارند و این جلسات مورد استقبال عموم مردم نیست؛ لذا فعالان قرآنی باید الگویی را ارائه دهند تا جذب عمومی نیز اتفاق بیفتد.

وی در پایان با بیان اینکه مرکز قرآن و حدیث حرم مطهر تلاش دارد آموزش‌های قرآن در بستر زیارت و اهل بیت(ع) را متناسب با ذائقه مردم ارائه کند، یادآور شد: متولیان امر قرآن و سازمان‌های ذی‌ربط باید از موازی‌کاری پرهیز کنند و با رصد آسیب‌ها در برنامه‌های قرآنی به این مسائل ورود کنند؛ اهالی قرآن نیز با ارتباط بیشتر با مردم و برگزاری برنامه‌هایی که عموم افراد را دربر می‌گیرد، باعث شوند که همه افراد جامعه از دانش و مهارت اساتید قرآنی بهره ببرند.

انتهای پیام
captcha