اشتراکات مکتب فاطمی و مکتب سلیمانی
کد خبر: 4026309
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
کارشناس مذهبی لرستان تبیین کرد؛

اشتراکات مکتب فاطمی و مکتب سلیمانی

کارشناس مذهبی لرستان با اشاره به وجود اشتراکات فراوان در مکتب فاطمی و مکتب سلیمانی، گفت: ظلم‌ستیزی، دفاع از امام زمان خود، موضع‌گیری در زمان و مکان مشخص و شهادت در راه ولایت از مهمترین وجوه اشتراک مکتب فاطمی و مکتب سلیمانی است.

حجت‌الاسلام محمد امیری‌لرستانی، کارشناس مذهبی لرستانحجت‌الاسلام محمد امیری‌، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با تسلیت ایام فاطمیه، اظهار کرد: زندگی حضرت فاطمه‌زهرا(س) را می‌توان به دو بخش قبل و بعد از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) تقسیم‌بندی کرد.

وی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه‌زهرا(س) قبل از رحلت پیامبر(ص) در خدمت پدر و به‌ عبارتی زینت پدر بود، افزود: حضرت فاطمه‌زهرا(س) در کنار نقش فرزندی، نقش مادری و پدری هم داشت به‌نوعی که ایشان به «ام‌ابیها» مشهور است.

امیری با اشاره به اینکه بعد از رحلت نبی مکرم اسلام در حالی‌ که می‌بایست حضرت فاطمه(س) در اوج تکریم و احترام باشد اما آن حضرت را مورد ظلم و ستم قرار می‌دهند تا جایی که بین در و دیوار به فیض شهادت می‌رسد، ادامه داد: در سقیفه حق مسلم امام علی(ع) را غصب کردند و در اینجا نقش سیاسی فاطمه(س) پررنگ می‌شود.

کارشناس مسائل مذهبی با تأکید بر اینکه دخت نبی مکرم اسلام الگوی کاملی است که در کنار تربیت و خانه‌داری در جامعه خطبه‌های آتشین را در مورد غصب خلافت و فدک ایراد می‌کند، ادامه داد: حضرت فاطمه‌زهرا(س) امام علی(ع) را امام زمان خود می‌داند و با این استدلال که به فرمایش نبی مکرم اسلام هر کسی امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است از حقانیت مولای متقیان دفاع می‌کند کمااینکه همه می‌دانستند که امام زمان‌شان در آن روزگار، امام علی(ع) است.

وی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه(س) از امام علی(ع) نه به‌عنوان همسر خود بلکه به‌عنوان امام زمانش دفاع می‌کند، اظهار کرد: دخت نبی مکرم اسلام الگوی زنی است که دیگران را بر خود مقدم دانسته و حق ولایت را تبیین می‌کند.

امیری‌ با اشاره به اینکه در سیره فاطمی و مکتب سلیمانی وجه اشتراکات فراوانی وجود دارد، بیان کرد: اولین اشتراک سیره فاطمی و مکتب سلیمانی خط مبارزه با ظلم و ستم است به‌طوری‌ که خط مبارزه‌ با ظلم و ستم از زمان پیامبر و امام علی(ع) و فاطمه(س) ریخته شده و تا زمان ظهور ادامه دارد.

این کارشناس مسائل مذهبی توکل و از خود گذشتن را وجه اشتراکات سیره فاطمی و مکتب سلیمانی دانست و با اشاره به اینکه سردار سلیمانی در کنار توکل بر خدا، ایثار را با خود همراه کرد، گفت: وجهه اشتراک سیره فاطمی و مکتب سلیمانی رسیدن به شهادت و دشمن‌شناسی است.

وی دیگر اشتراکات مکتب سلیمانی و سیره فاطمی را موضع‌گیری در زمان و مکان مشخص دانست و با اشاره به اینکه موضع‌گیری باید در زمان و به‌موقع باشد، ادامه داد: اگر سردار سلیمانی دیرتر به عراق و سوریه می‌رفت و کمک مستشاری نمی‌داد قطعاً داعش در کرمانشاه بود.

حجت‌الاسلام امیری با اشاره به اینکه مواضع به موقع حضرت فاطمه(س) در زمان و مکان خود موجب شد تا مظلومیت امام علی(ع) اعلام و چهره دشمنان برای مردم روشن شود، اظهار کرد: سردار سلیمانی محب اهل‌ بیت(ع) بود و ارادتی ویژه به دخت نبی مکرم اسلام داشت کمااینکه در کلیپ‌های متعدد و در عملیات‌هایی که با ذکر یا زهرا(س) آغاز می‌شد می‌توان اوج ارادت این سردار بزرگ را به دخت نبی مکرم اسلام مشاهده کرد.

انتهای پیام
captcha