«خانه رفاه مسلمانان کانادا» خیریه‌ای که از بانک غذا آغاز شد
کد خبر: 4023670
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴

«خانه رفاه مسلمانان کانادا» خیریه‌ای که از بانک غذا آغاز شد

خانه رفاه مسلمانان کانادا در حال حاضر یکی از مهمترین سازمان‌های خیریه اسلامی است که کار خود را در یک اتاق کوچک با ارائه خواروبار و سایر اقلام ضروری به افراد نیازمند، صرف نظر از مذهب، ملیت، طبقه یا عقیده آغاز کرد.

«خانه رفاه مسلمانان کانادا» خیریه‌ای که از بانک غذا آغاز شدبه گزارش ایکنا، امور خیریه و نیکوکاری به نفع اجتماع از جمله مسائلی است که در همه ادیان و فرهنگ‌ها به آن اشاره شده و تقریباً در تمامی کشورها، انجمن‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی بسیاری هستند که مسئولیت جمع‌آوری وجوه از افراد خیِر و مدیریت آنها را برای کمک به افراد نیازمند بر عهده دارند.

کمک‌های مؤسسات و سازمان‌های خیریه می‌تواند به صورت کمک‌های نقدی، بورس‌های تحصیلی به دانش‌آموزان فقیر، آموزش حرفه و توانمندسازی افراد، اجرای پروژه‌های اجتماعی و کمک به کارمندان سایر مشاغل برای ارائه خدمات بهتر (مانند دوران کرونا) ارائه شود.

مسلمانان هم مانند سایر اقشار جامعه در کشورهای غیراسلامی تلاش می‌کنند که با بنیان‌نهادن سازمان‌ها و مؤسسات خیریه اسلامی نقش مثبت خود را در جوامع میزبان ایفا کنند.

نکته‌ای که در مورد مؤسسات اسلامی خیریه بیش از هر چیز دیگری عیان است، ارائه کمک‌ها به همه اقشار نیازمند جامعه بدون توجه به دین افراد است. در واقع خیریه‌های اسلامی مانند خیریه‌های سایر ادیان، همه افراد را بدون تفاوت‌های آنها به مانند اعضای یک پیکره انسانی به هم پیوند می‌دهند‌.

کانادا هم به عنوان یکی از کشورهای جهان که دارای جمعیت مسلمانان در اقلیت اما تأثیرگذار است، شاهد ظهور سازمان‌های خیریه مختلف اسلامی است که کمک به همه مردم را در اولویت خود قرار داده‌اند. یکی از این خیریه‌ها خانه رفاه مسلمانان کانادا (Muslim Welfare Canada)  است.

ماجرای تأسیس خانه رفاه مسلمانان کانادا به اواخر دهه 1980 میلادی و یک خانواده مهاجر پاکستانی بازمی‌گردد؛ سرگرد محمد عباسعلی، افسر بازنشسته ارتش پاکستان و همسرش سرور جهان بیگم.

 این زوج مسن اواخر دهه 1980 وارد کانادا شدند. بلافاصله پس از ورود، آنها خود را در جامعه مشغول افزایش آگاهی در مورد اهمیت حمایت از اهداف خیریه محلی کردند. سرگرد عباس برای این کار، چندین پیاده‌روی خیریه (مانند تورنتو به اتاوا، تورنتو به آبشار نیاگارا) برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای انجمن آرتروز کانادا ترتیب داد.

خانه رفاه مسلمانان کانادا، خیریه‌ای که از بانک غذا آغاز شد

سرگرد محمد عباسعلی، افسر بازنشسته ارتش پاکستان و همسرش سرور جهان بیگم، مؤسسان خانه رفاه مسلمانان کانادا

در سال 1993، سرگرد عباس و سرور جهان بیگم (که در بین مردم محلی تورنتو به عنوان عمو و خاله شناخته می‌شدند) یک بانک کوچک غذای حلال را در منطقه اسکاربورو شهر تورنتو، انتاریو، تحت نام خانه رفاه مسلمانان کانادا در تورنتو، با شعار «خدمت به بشریت خدمت به الله است» تأسیس کردند.

این کار بزرگ از طریق وام ارائه‌شده توسط یک دوست نیکوکار و خیر امکان‌پذیر شد. این زوج، وقت، پول و انرژی خود را صرف توسعه این مؤسسه خیریه کردند تا برای نسل‌های آینده و به نفع نیازمندان باقی بماند. این بانک مواد غذایی کار خود را در یک اتاق کوچک با ارائه خواروبار و سایر اقلام ضروری خانه به افراد نیازمند، صرف نظر از مذهب، ملیت، طبقه یا عقیده آغاز کرد.

این مرکز تنها در طول چند سال از آغاز به کار خود، به لطف سخاوت فراوان حامیان و داوطلبان متعهد، توانست خدمات خود را تا حد زیادی افزایش دهد. اما بنیان‌گذاران این خیریه هدف دیگری هم داشتند و آن گسترش خدمات بود.

این هدف جدید با ایجاد پناهگاهی امن برای زنان نیازمند و فرزندانشان به دست آمد تا نیاز حیاتی جامعه محلی شهر تورنتو برطرف شود. این زوج با تلاش خود توانستند در سال 1996 به این هدف برسند و نام این مرکز را در شهر «ویتبی، انتاریو»، «خانه رفاه مسلمانان برای زنان و کودکان نیازمند» گذاشتند.

سایر خدمات این خیریه در سال‌های بعد معرفی شد. برنامه‌های بین‌المللی مانند حمایت از کودکان، کلینیک‌های رایگان، تأمین آب و امدادرسانی به بازماندگان بلایای طبیعی در سال 2000 و برنامه‌های محلی مانند توزیع غذای حلال، بانک‌های غذای حلال در مونترال و میسیساگا در سال 2005 و در نهایت یک کلینیک پزشکی رایگان برای افراد فاقد بیمه در شهر اسکاربورو در سال 2009.

سرگرد محمد عباسعلی در روز جمعه 17 آوریل 2009 پس از یک بیماری مختصر در حالی که برای نظارت بر پروژه‌های بین‌المللی خانه رفاه مسلمانان کانادا به پاکستان سفر کرده بود، در  87 سالگی درگذشت.

به افتخار خدمات مثال‌زدنی این شخصیت فداکار در راه بشریت، شهر تورنتو پارکی در منطقه اسکاربورو را به پارک سرگرد عباسعلی تغییر نام داد. این پارک به دفتر مرکزی خانه رفاه مسلمانان کانادا بسیار نزدیک است؛ در همان جایی که او در سال 1993 این مؤسسه خیریه را بنیان نهاد.

خانه رفاه مسلمانان کانادا، خیریه‌ای که از بانک غذا آغاز شد

پس از درگذشت سرگرد عباس، سرور جهان بیگم به عنوان رئیس سازمان، باقی ماند و آن را از طریق ایجاد برنامه تغذیه مدارس دولتی و برنامه‌ریزی برای پروژه بازسازی روستا در پاکستان هدایت کرد. جهان بیگم در 18 مارس 2013 در سن 84 سالگی در حالی که بیش از 20 سال از زندگی خود را در کانادا در خدمت دیگران گذرانده بود، دار فانی را وداع گفت.

خانه رفاه مسلمانان کانادا پروژه و طرح‌های خیریه بسیاری را در سطح شهر تورنتو اجرا کرده که از جمله آنها می‌توان به کمپین‌های تهیه لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان ضعیف‌، حمایت از کارکنان بخش خدمات پزشکی و کادر درمان در دوران شیوع کرونا، توزیع غذا در ماه رمضان و ارائه خدمات پزشکی به افراد فاقد بیمه درمانی اشاره کرد.

خانه رفاه مسلمانان کانادا علاوه بر انجام پروژه‌های خیریه و کمک‌رسانی در تورنتو در سطح بین‌المللی نیز فعال است. بیشتر این فعالیت‌ها در پاکستان (محل زندگی بنیان‌گذاران این خیریه) اجرا شده است که از جمله مهمترین آنها می‌توان به حمایت از کودکان کار (از سال 1999)، تأمین آب آشامیدنی و توزیع نذری در ماه‌های رمضان و اعیادی مانند عید قربان اشاره کرد.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha