شعار جدایی دین از سیاست از کجا نشئت گرفت / تأکید اسلام به تفکر و علم‌آموزی
کد خبر: 4023091
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۶
مدیر حوزه‌های علمیه فارس:

شعار جدایی دین از سیاست از کجا نشئت گرفت / تأکید اسلام به تفکر و علم‌آموزی

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با اشاره به تأکیدات اسلام به تفکر، تدبر و همچنین علم‌آموزی، به خاستگاه شعار جدایی دین از سیاست اشاره کرد که نشئت گرفته از جامعه غربی در قرون وسطی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه‌های علمیه استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه‌های علمیه استان فارس عصر پنج‌شنبه، دوم دی‌ماه در مراسم گرامیداشت ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی که در مجتمع رفاهی ـ فرهنگی دانشگاه شیراز برگزار شد، با بیان اینکه این مجلس هم مراسم تکریم این بزرگ‌مرد و همچنین مجلس هم‌افزایی معرفتی و بصیرتی است، گفت: شاخصه عمده علامه آیت‌الله مصباح یزدی در کنار ویژگی دیگر، درک معرفتی دین با توجه به همه ابعاد زندگی بشر بود.

وی به خاستگاه شعار جدایی دین از سیاست اشاره کرد و گفت: در دوران قرون وسطی، جامعه غربی احساس کرد کلیسا در مقابل علم و نوآوری عرصه دانش قرار گرفته است و بعد از آن انقلاب در مقابل کلیسا در دوره رنسانس اتفاق افتاد و ذهنیت تقابل دین و علم شکل گرفت و تبدیل به گفتمان رایج شد و این گفتمان از مرزهای کشورهای غربی و مسیحی صادر شد و به اقصی نقاط عالم رسید.

استوار میمندی با بیان اینکه همان گفتمان در دوره بعد از انقلاب صنعتی وارد ایران شد، افزود: این گفتمان، هسته‌های روشنفکری آن زمان در جامعه ایران را شکل داد و همزمان با آن در بسیاری از کشورهای اسلامی تقابل بین علم و دین که نشئت گرفته از مسیحیت تحریف شده بود، اتفاق افتاد.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینکه این سؤال در آن زمان شکل گرفت که آیا این گفتمان را بر اسلام هم می‌توان تطبیق داد یا خیر، گفت: پاسخ مثبتی که کج‌اندیشان در آن عصر به این سؤال دادند باعث بسیاری از انحرافات در عرصه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور شد.

وی با یادآوری اینکه جریان غالبی در مقابل گفتمان شیخ فضل‌الله نوری در دوره مشروطه شکل گرفت و در آن زمان شیخ فضل‌الله نوری درک نشد و هنوز هم گفتمان ایشان درک نشده است، افزود: این جریان، رسوبات تفکر جدایی دین از سیاست بود که اگر ما دین را دخالت دهیم به مدرنیته، تکنولوژی، فناوری و نوآوری نخواهیم رسید و این جریان کشور ما را نه تنها در عرصه پیشرفت، عقب نگه داشت بلکه نقاط قوت فرهنگی و معرفتی ما را هم به چالش کشید.

استوار میمندی با بیان اینکه آن روز عده‌ای به اشتباه گفتند مثل غرب اگر می‌خواهیم به صنعت برسیم و پیشرفت کنیم باید دین را کنج مساجد ببریم و بساط دین را از عرصه کنشگری‌های اجتماعی و سیاسی باید جمع کنیم، بیان کرد: این یک اشتباه در گذر تاریخی کشور بود که امروز هم هنوز آثار شوم آن نگاه و آن پایه‌گذاری‌های فرهنگی که شد را می‌بینیم.

وی با تأکید بر اینکه اسلام با مسیحیت تحریف شده زمین تا آسمان فرق دارد، اظهار کرد: اسلام، قرآن و روایات اسلامی دعوت به تفکر، تدبر و تفهم می‌کند و مفاخر علمی ما در این زمینه می‌درخشند؛ اسلام نه تنها مخالف با علم و نوآوری نیست بلکه تشویق به علم می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس در پایان بیان کرد: این مراسم به‌گونه‌ای پیش برنامه مراسم روز سالگرد است و اولین سالگرد ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی در روز ارتحال ایشان در ۱۲ دی‌ماه در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha