مسائلی که تنها در قرآن‌آموزی معلولان وجود دارد
کد خبر: 4019642
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹

مسائلی که تنها در قرآن‌آموزی معلولان وجود دارد

مدیر مؤسسه قرآن و عترت نورالامین خراسان‌جنوبی با بیان اینکه دنبال این نیستیم کسی پول به حسابمان واریز کند، اما به دنبال کمک سازمان‌ها برای ایجاد علاقمندی در افراد معلول برای قرآن‌آموزی هستیم، گفت: تاکید ما بر این است که افراد در مؤسسات محله خود  آموزش ببینند چراکه مشکلات سختی حمل و نقل و هزینه آن زیاد است، اما وقتی مشکل مکان داریم چگونه می‌توانیم به هدف خود برسیم.

محمدحسن دلاکه، مدیر مؤسسه قرآن و عترت نورالامین خراسان‌جنوبیمحمدحسن دلاکه، مدیر مؤسسه قرآن و عترت نورالامین خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: موسسه قرآن و عترت نورالامین از سال ۱۳۸۷ استارت کار خود را در بیرجند زد و با هدف تامین و ترویج فرهنگ قرآنی با اولویت کار برای معلولان آغاز به کار کرد.

وی افزود: در سالی که ما آغاز کردیم شاید سه تا چهار نفر در استان قرآن بریل در استان نداشتند، اما اولین کار ما تامین قرآن خط بریل با مشقات فراوان بود.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت نورالامین خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی از کارهایی که در بستر این مؤسسه انجام دادیم شرکت در نمایشگاه‌های قرآنی که در سطح استان برپا شد، بود، تصریح کرد: در سال ۹۰ پنجاه سری قرآن به صورت رایگان از معاون وزیر ارشاد و رئیس مرکز توسعه قرآنی گرفتیم و در استان توزیع کردیم، در سال ۹۷ سه سری قرآن خط بریل و در سال ۱۴۰۰ سه سری قرآن را توزیع کردیم.

وی با بیان اینکه برنامه آتی ما ادامه توزیع قرآن‌هاست، اظهار کرد: باید به سطح مناسبی از توزیع برسیم تا به تناوب آموزش‌ها قرآن‌آموزان برخوردار شوند.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت نورالامین خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حوزه ادعیه نابینایان نیز به خودکفایی نرسیده‌ایم، افزود: حتی در مکان‌های مذهبی نیز این کتب به انداره کافی وجود ندارد؛ در حالی که باید برای این بسترها کار کنیم.

دلاکه ادامه داد: در این حوزه علاوه بر ادعیه حضور افراد معلول در مکان‌های مذهبی نیز با نقیصه مواجه بوده چراکه برای این افراد تعبیه نشده است؛ از طرفی اگر اعتباراتی داشته باشیم می‌توانیم اردوهای زیارتی را برگزار کنیم که این افراد از مکان‌های مذهبی بهره مند شوند؛ نوعا این افراد از اقشار مذهبی بوده و توان رانندگی ندارند اگر اردوهای زیارتی ازران قیمت راه اندازی شود باعث خواهد شد در بحث روانی و مذهبی گام‌های گسترده‌ای از برداریم که در این زمینه زائرسراها باید کمک کنند.

وی افزود: دنبال این نیستیم کسی پول به حسابمان واریز کند، اما به دنبال کمک سازمان‌ها برای ایجاد علاقمندی در افراد معلول برای قرآن‌آموزی هستیم.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت نورالامین خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عمده‌ترین مشکل ما در استان مشکل مکان است و برای آموزش قرآن با مشکل مواجهیم، تصریح کرد: تاکید ما بر این است که افراد در مؤسسات محله خود  آموزش ببینند چراکه مشکلات سختی حمل و نقل و هزینه آن زیاد است، اما وقتی مشکل مکان داریم چگونه می‌توانیم به هدف خود برسیم.

عدم وجود معلم تخصصی معلولان

وی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی ما مناسب سازی شده نیست و امروز یک نابینا نمی‌تواند به تنهایی از سیستم حمل و نقلی استفاده کند، اظهار کرد: تأسیس صندوق قرص الحسنه در بحث قرآن و برای آموزش قرآن از پیشنهادات ما است.

 دلاکه از گران بودن آموزش مجازی قرآن نیز گفت و ادامه داد: در استان بستر فضای مجازی فراهم است تا از نرم افزارهای ویژه استفاده کنیم، اما گران تمام می‌شود؛ از طرفی استاد قرآن  پیشرفته  تحصصی نیز در استان نداریم.

وی یادآور شد: سازمان بهزیستی و اوقاف و امور و خیریه در بحث مسابقات قرآنی معلولان به صورت ویژه کار می‌کنند، اما متاسفانه به دلیل اینکه این افراد بنیه قوی نداشته و تخصصی کار نمی‌کنند رتبه‌ای در سطح کشور نمی‌آورند؛ پس لازم است زیرساخت‌های آموزشی در این حوزه ارتقا یابد.

انتهای پیام
captcha