به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام قطبی، رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ظهر امروز در نشست خبری رویداد ملی ایدهپردازی و ظرفیتشناسی «کاریزمن 5» با موضوع پیمانکاری خلاق فرهنگی که امروز 14 آذرماه در سالن همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار کرد: دستگاهها، سازمان و نهادهای مختلفی در سراسر کشور وجود دارد که فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و هنری انجام میدهند که در گذشته مرسوم بود دستگاهها فعالیتهای فرهنگی را از طریق کارشناس فرهنگی انجام میدادند؛ با توجه به گسترش فعالیتهای فرهنگی و مدلهای مختلف که در دستگاههای فرهنگی حاکم شد کار به این سمت پیش رفت که فعالیتهای فرهنگی را بهصورت پیمانکاری و برونسپاری به بخش خصوصی واگذار کردند.
وی بیان کرد: هر دستگاهی دارای فعالیتهای فرهنگی است و امروزه ثبت این فعالیتها در قالب کارفرمایی انجام میشود و شرکتهایی در بخش خصوصی آن را اجرا میکنند.
قطبی افزود: در رویداد ملی ایدهپردازی و ظرفیتشناسی به دنبال این هستیم که شرکتهای فعال فرهنگی عهدهدار اجرای پروژه و فعالیتها شوند و پیمانکاران در این زمینه ابتکارات داشته باشند.
مدیر عامل مرکز نوآوری و فناوری اشراق تصریح کرد: امروزه دستگاهها فعالیت را خودشان تعریف میکنند و در قالب فرصت برابر و ارتباطاتی که با شرکتهای دیگر دارند فعالیت تعریفشده را انجام میدهند اما ما به دنبال این هستیم که نهاد مورد نظر نیاز خود را تعریف کند و شرکتهای خلاق در طراحی قالبهای فرهنگی میدانداری کنند، هدف این است که در طراحی مدل و روش فرهنگی شرکتها میدانداری و ایده پردازی کنند.
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و فناوری اشراق افزود: اقدامات فرهنگی دستگاهها و مراکز باید از حالت فرسایشی و تکراری خارج شود و به مدلهای نوین و خلاقانه تبدیل شود و بر اساس نیازهای جامعه به فعالیت بپردازد.
وی بیان کرد: نیاز به تنوع و تغییر در قالب و روشهای اقدامات داریم و اگر بتوانیم شرکتهای فعال را وارد این حوزه کنیم درنتیجه تنوع، خلاقیت و ایده پردازی جدید برای این عرصه به دست میآید و روش اجرایی که پیشبینی کردیم در قالب فراخوان رویداد ما با عنوان پیمانکاری خلاق فرهنگی برگزار میشود.
قطبی تصریح کرد: شرکتهایی که توان انجام کار فرهنگی بهصورت خلاقانه را دارند ایده و طرحهای خود را در این رویداد شرکت میدهند و فرایند آموزش و بخشی با عنوان مشاوره آنها را راهنمایی کرده تا ایدههای خود را تکمیل کنند و سپس وارد داوری میشود؛ در نهایت هدایایی به طراحان برتر اهدا میشود و در سبد پیمانکاران فرهنگی فعال به نهاد و دستگاهها معرفی میشوند تا نهادها اقدامات خود را به شرکتهای فعالی که با این منطق شناسایی شدند معرفی شوند.
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و فناوری اشراق افزود: اقداماتی که بهعنوان فرهنگی و اجتماعی در دستگاهها انجام میشود باید به شرکتهای خلاق سپرده شود، به عنوان مثال اگر در حوزه خبر اگر دستگاهی یک خبرنگار استخدام کند توان وی محدود میشود ولی اگر شرکتهای خلاق حوزه خبری عهدهدار تولید و انتشار و نشر و بازنشر اخبار یک دستگاه شوند خروجی کار بهتر و برتر خواهد بود.
وی بیان کرد: همه دستگاهها در حوزه مأموریت خود تولیدات رسانهای در زمینههای کلیپ و انیمیشن دارند و شرکتهای خلاق باید در این زمینه عهدهدار اجرا باشند، در حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی دستگاهها میتوانند کارهای خود را به شرکتهای فعالی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارند، بسپارند.
قطبی تصریح کرد: امروز اگر نهاد و کارخانه بزرگ که 30 هزار کارگر دارد و با خانوادههای خود 100 هزار نفر را شامل میشود اگر در سطح کشور شرکتهای خلاق را شناسایی کند ناچار است فعالیت خود را به شرکتهای خدماتی بدهد ولی اگر قرار است تنوعی در زمینه فرهنگی داشته باشیم باید به شرکتهای خلاق فرصت و اهمیت بدهیم.
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و فناوری اشراق افزود: باید فرصتها به شرکتهای خلاق داده شود، مخاطبین ما همه کسانی هستند که قدرت ایده پردازی در زمینه فرهنگی و یا طرح آماده دارد که از ایده جلوتر است و یا اینکه امروز شرکت کاملی شده که محصول کاملی است که احساس میکند محصولش برتر است در رقابت رویداد شرکت کند.
وی بیان کرد: اگر شرکت بالغی وجود دارد در شبکه ملی فناوران فرهنگی قرار میگیرد و خروجی آن شبکه فناوران فرهنگی را ایجاد میکند، در عرصههای فنی مهندسی و پزشکی در کشورمان شرکتهای دانشبنیان ایجادشده و شرکتی است که بر اساس دانش نیاز جامعه را برطرف کند؛ هنگامی که وارد میدانهای حوزه علوم انسانی و فرهنگی میشویم همین تعریف را داریم و بهجای شرکت دانشبنیان به آنها شرکت خلاق میگوییم.
قطبی تصریح کرد: هر شرکتی که دارای نوآوری و خلاقیت است در سایت ما ثبتنام کند و پروندهاش را بررسی کرده و بهعنوان شرکت خلاق به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی و اعتبارنامه شرکت خلاق به وی ارائه میشود.
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و فناوری اشراق گفت: رویداد ملی ایدهپردازی و ظرفیت شناسی در چهار حوزه نیازهای فرهنگی و اجتماعی کارکنان، کارکنان و خانواده آنان، نیازهای فرهنگی و اجتماعی فضای عمومی سازمان ، نیازهای فرهنگی و اجتماعی حوزه مأموریت نهادها و سازمانها و نیازهای فرهنگی و اجتماعی حوزه مسئولیت اجتماعی سازمانها برگزار میشود و مهلت ارسال آثار تا 15 دیماه است.
وی بیان کرد: هدف ما این است که شرکتهای خلاق در سراسر کشور توانایی و قابلیت پیدا کنند تا در قامت پیمانکار خلاق این دست از فعالیتها را از سازمانها و نهادهای مختلف دریافت و به فعالیت بپردازند.
قطبی تصریح کرد: ایده، طرح و شرکتهای فعال در این رویداد میتوانند شرکت کنند، تفاوت ایده و طرح زمان تبدیل به شرکت است، جدایی از اینکه شرکتهای فعال را پذیرش میکنیم ایدهها بهصورت مجزا حمایت میشوند که تاکنون 60 ایده تبدیل به شرکت خلاق شدهاند.
مدیر عامل مرکز نوآوری و فناوری اشراق، در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر این که در مدلسازی فعالیتهای فرهنگی، هویت ارتباطی شرکتها به صورت منطقی تعریف میشود، یادآور شد: در این مدلسازیها خدمات و محصولات شرکتها بستهسازی شده، تمام اقدامات تعریف و فعالیتها و خدمات در حوزه محصول، کدینگ میشوند.
انتهای پیام