هنرمندان شهرستانی گمنامند/ انجمن برای کیفیت‌سنجی نداریم
کد خبر: 4013609
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
یک نگارگر در گفت‌وگو با ایکنا:

هنرمندان شهرستانی گمنامند/ انجمن برای کیفیت‌سنجی نداریم

نرگس پویا در رابطه با لزوم وجود انجمن صنفی برای تذهیب و نگارگری بیان کرد: برای این رشته انجمنی مانند انجمن خوشنویسان وجود ندارد تا آثار را درجه‌بندی کند و بر آنها قیمت بگذارد و کیفیت آن تشخیص داده شود.

ایکنا به مناسبت برگزاری جشنواره ملکوت که از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به مناسبت میلاد پیامبر (ص) برگزار شد با برخی هنرمندان شرکت‌کننده گفت‌وگویی انجام داده است.

از هنرمندان شرکت‌کننده این نمایشگاه می‌توان به نرگس پویا اشاره کرد. وی متولد استان کردستان است و بعد از گذراندن مراحل آموزشی از سال 1393 به‌صورت حرفه‌ای مشغول به فعالیت هنری خوشنویسی و تذهیب است؛ از اساتید وی می‌توان به مریم عزیزی، خلیلی، مرآتی و بهرام مهربان اشاره کرد.

پویا در رابطه با جشنواره ملکوت بیان کرد: از این جشنواره در فضای مجازی اطلاع پیدا کرده و شرکت کردم. اینگونه نمایشگاه‌ها که به صورت آنلاین برگزار می‌شود بسیار خوب است زیرا می‌توان مخاطبان بیشتر و گسترده‌تری را جذب کرد.

این تذهیب‌کار در رابطه با وضعیت تذهیب به عنوان یک هنر اسلامی بیان کرد:‌ نسبت به سالی که من شروع کردم اوضاع بهتر است. در آن زمان فضای مجازی هنوز به این صورت فراگیر نشده بود اما این چند سال اخیر توسعه پیدا کرده و رونق آن بیشتر شده است.

انجمن صنفی برای تذهیب و نگارگری نداریم

وی با بیان اینکه در ایران خیلی به این هنر بها داده نمی‌شود ادامه داد: از این هنر حمایت نمی‌شود و دولت باید به آن توجه کرده و حمایت کند.  

پویا در رابطه با لزوم وجود انجمن صنفی برای تذهیب و نگارگری بیان کرد: برای این رشته انجمنی مانند انجمن خوشنویسان وجود ندارد تا آثار را درجه‌بندی کند و روی آنها قیمت بگذارد و کیفیت آن تشخیص داده شود. اگر اساتید بزرگ و مطرحی که داریم دور هم جمع می‌شدند و این کار را انجام می‌دادند اتفاق خوبی بود.

انجمن صنفی برای تذهیب و نگارگری نداریم

وی ادامه داد: افراد بسیاری وجود دارند که چون تازه‌کار هستند یا چند سال است که مشغولند اما گمنام‌ هستند. فقط چند نفر محدود شاخص و برند شده‌اند و بقیه در حاشیه‌اند که این موضوع زیاد جالب نیست. ما هنرمندان ماهر و توانا کم نداریم اما چون هرکدام در شهرهای خود مشغولند کمتر شناخته شده هستند.  

انجمن صنفی برای تذهیب و نگارگری نداریم

این هنرمند در رابطه با مشکلات نبود امکانات مطرح کرد: به‌ دلیل اینکه عاشق کارم هستم مجبور بودم این چند سال اخیر را تنها به این علت که به کلاس‌ها برسم و از نمایشگاه‌ها برای پیشرفت کار خودم بازدید کنم؛ مدام به صورت موقت به تهران بیایم. برای من این موقعیت وجود داشت ولی متاسفانه بسیاری از افراد در شهرستان‌ها هستند که امکان آمدن به تهران و اساتید خوبی که در آنجا وجود دارد را ندارند.

انجمن صنفی برای تذهیب و نگارگری نداریم

وی در پاسخ به این سوال که برای حمایت از این هنر و رفع مشکلات چه پیشنهاداتی دارید؟ بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بیشتر از این هنر حمایت کند. متاسفانه هنر تذهیب را در شهرهای کوچک بسیار کم می‌شناسند. رئیس ارشاد یا صنایع دستی هر شهر باید از اهالی هنر باشد و نسبت به هنر شناخت داشته باشد تا بتواند هنرمندان را جذب و دور هم جمع کند. باید نگارخانه‌ها در اختیار هنرمندان قرار دهند تا آثار خود را به توانند به نمایش بگذارند.

انجمن صنفی برای تذهیب و نگارگری نداریم

وی در رابطه با وضعیت اقتصادی این هنر بیان کرد: به خاطر وضعیت کرونا و تعطیلی نمایشگاه‌ها وضعیت اقتصادی مناسبی وجود ندارد منبع درآمد ثابتی نیست.

پویا در رابطه با افت کیفی آثار در جشنواره تجسمی فجر بیان کرد:‌ در ایران فقط جشنواره فجر را داریم که به این هنر می‌پردازد و نمی‌دانم چرا این چند سال اخیر سطح کیفیت کارها افت پیدا کرده است و آدم را دلسرد می‌کند. اگر چند تا جشنواره وجود داشته باشد تا هنرمندان رقابت کنند باعث می‌شودکه بیشتر شرکت کنند. ضمن اینکه تعداد هنرمندان خانم‌ در هنر تذهیب بیشتر است از همین رو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر بیشتر حمایت کند آنها راحت‌تر می‌توانند امرار معاش داشته باشند و به هنر خود برسند.

انجمن صنفی برای تذهیب و نگارگری نداریم

انتهای پیام
captcha