نوزدهمین شماره فصلنامه «مطالعات بیداری اسلامی» منتشر شد
کد خبر: 4011288
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
از سوی بسیج اساتید؛

نوزدهمین شماره فصلنامه «مطالعات بیداری اسلامی» منتشر شد

نوزدهمین شماره فصلنامه علمی «مطالعات بیداری اسلامی» از سوی معاونت پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور منتشر شد.

به گزارش ایکنا، نوزدهمین شماره این فصلنامه علمی حاوی مقالاتی چون «گفتمان انقلاب اسلامی و مواجه با چالش بدیل سازی»، «بررسی تطبیقی عملکرد انقلاب اسلامی ایران و اخوان المسلمین مصر در فرآیند دولت سازی»، «تکریم سادات و کارکرد آن در بیداری اسلامی»، «استراتژی دو قدرت بزرگ منطقه‌ای (جمهوری اسلامی و عربستان سعودی ) در حوزه سیاست‌گذاری خارجی و تروریسم در منطقه تحت نفوذ خود»، «بررسی عوامل موثر بر سیاست خارجی عربستان در قبال پرونده فلسطین در دوره محمد بن سلمان»، «واکاوی اثرات ژئوپلتیک بر سیاست خارجی (مطالعه موردی: رژیم صهیونیستی و سوریه)»، «تحلیل محتوای کتب درسی دوره ابتدایی از منظر توجه به ابعاد و مولقه های بیداری اسلامی (تالیف سال تحصیلی 1400 / 1399 )»، «روش‌های تامین امنیت نظامی در جمهوری اسلامی ایران براساس رهنمودهای قرآنی» است.
 
نوزدهمین شماره فصلنامه «مطالعات بیداری اسلامی» به قلم محمد اسماعیل نباتیان، بهزاد قاسمی، بهادر شهریاری، سید سعید حسینی رامشه، حمیدرضا سروریان، محسن جمشیدی، میرابراهیم صدیق، محمود بسطامی، محمد جواد نجفی، علیرضا صفایی مهر، سیمه حمیدی، زینب قاسمی ،مهدی میرزایی، علی اکبر صیدی نگاشته شده است.
 
در چکیده مقاله‌ای با عنوان «مستندات قرآنی بیداری جامعه بشری بر مبنای فطری بودن وحدت» آمده است: پژوهش حاضر درصدد بررسی مستندات قرآنی بیداری جامعه بشری بر مبنای وحدت فطری انسان‌هاست. مقاله پیشرو با روش تحلیلی و توصیفی و منابع کتابخانه‌ای و با استناد به آیات و روایات، درصدد تبیین و بررسی این مطلب است که توجه کردن به اخوت و برادری طبیعی میان انسان‌ها موجب بیداری بشر و وحدت فطری در سطح گسترده و بین‌المللی را نتیجه می‌بخشد. قرآن کریم وحدت انسان‌ها را با نسبت دادن به پدر و مادری واحد، امت واحده بودن، بر وحدت انسان‌ها در سطح بشریت تأکید دارد.
 
در قرآن کریم واژه برادر به‌طور مطلق بر نسبت برادری مؤمن و مشرک و مؤمنان باهم به‌کاررفته است، طوری که رسول و نبی الهی، قوم معاند و مشرک را، برادر خود خطاب می‌کند. تأکید قرآن کریم بر این مسئله، برادری و نسبت اخوت میان انسان‌ها، انس و الفت و اتحاد فطری و طبیعی آن‌ها را قوی‌تر می‌کند و این نوع وحدت امری غیرقابل سلب و جهان‌شمول است. توجه دولت‌های مختلف جهان به این مسئله، موجب تعامل و ارتباط آمیخته با امنیت، زمینه رشد و پیشرفت جوامع بشری را فراهم می‌کند و این اتحاد بستری برای تجلی توحید و باورهای مذهبی مشترک خواهد شد. 
 
در بخش دیگری از این مقاله می‌خوانیم: فطرت عامل اشتراک انسان‌ها در سطح وسیع و گسترده است که هیچ فردی از افراد انسانی از این دایره وسیع، استثنا نمی‌شود. رنگ و نژاد و مذاهب مختلف، عوارض و نقاط اختلافی هستند که تأکید و توجه بر این موارد، زمینه اختلاف و تفرقه بشر را فراهم می‌کند؛ تا جایی که خودکامگی و استکبار از سوی برخی از انسان‌ها، به قتل و غارت و خونریزی هم منتهی می‌شود؛ از این‌رو الزم است، با چشم‌پوشی از اختلافات نژادی و حتی اختلافات عقیدتی، همبستگی و اتحاد بیشتر شود و توجه جامعه بشریت به اشتراکات؛ از جمله اخوت و برادری فطری جلب شده و موارد اختلاف و تفرقه بر جسته نشود. نوشتار پیش رو به این سؤال پاسخ می‌دهد؛ مستندات جامعه بشری برمبنای وحدت فطری چیست؟ در پاسخ به این سؤال، لازم است به سؤالات فرعی دیگر پاسخ داده شود از جمله اینکه انسان‌ها از دیدگاه آیات و روایات چه نسبتی با همدیگر دارند؟ اتحاد و انس و الفت حاصل از این نسبت، موجب چه نوع وحدتی میان انسان‌ها می‌شود؟ و حدود این نوع وحدت در تعارض با موارد اهمی مثل دین و مذهب تا چه اندازه است؟
 
همچنین آمده است: برادری انسانی که همه انسان‌ها را در برمی‌گیرد، بدان جهت است؛ که حضرت آدم(ع)، به طور طبیعی پدر همه انسان‌ها؛ اعم از مسلمان و کافر است و همه انسان‌ها فرزندان آدم(ع) و در نتیجه، برادر انسانی یکدیگر هستند. انسان نوعی تام است؛ که میان اصناف و افراد آن تفاوتی در انسانیت وجود ندارد؛ بلکه تنها تفاوت در عوارض خارجی انسان‌ها بوده و این هم به شکل آفرینش، موجودیت او، اصل هدایت و نیز ضرورت آن دخالتی ندارد. نوع انسان، در حال سعود یا سقوط، ثابت و پایدار است و تبدیل به غیر انسان نمی‌شود. پس تا وقتی انسان، انسان است، اختلافات و مسائل عارضی، موجب از بین رفتن اتحاد نوعی و تکثر وحدت فطری او نمی‌گردد.
 
برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا و برای مشاهده همه مقالات این شماره اینجا کلیک کنید. 
 
یادآور می‌شود نشریه مطالعات بیداری اسلامی از مهرماه سال 1391 شروع به انتشار نموده و تاکنون 19 شماره از آن به طور منظم منتشر شده است این نشریه که جامعه هدفش نخبگان و پژوهشگران کشورهای منطقه است، توانسته در حوزه بیداری اسلامی یک دهه فعالیت داشته باشد.
انتهای پیام
captcha